چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ ۲۱ اوت ۲۰۱۹
ویجت ها و آخرین اخبار
تیتر یک و اخبار برگزیده
آخرین اخبار، ویجت ها و جدول ها

پنجمین فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» در حالی آغاز شد که اولین روز از برگزاری این رویداد موسیقایی اختصاص به اجرای رپرتواری از آثار دوره‌های پیشین داشت.
پنجمین فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» در حالی آغاز شد که اولین روز از برگزاری این رویداد موسیقایی اختصاص به اجرای رپرتواری از آثار دوره‌های پیشین داشت.

به گزارش هنرمندنیوز، آیین افتتاحیه پنجمین دوره فستیوال موسیقی «آینه‌دار» شامگاه روز جمعه نهم آذرماه با حضور مخاطبان و علاقه‌مندان موسیقی نواحی ایران در تالار رودکی برگزار شد. پنجمین دوره فستیوال موسیقی نواحی آینه دار اختصاص به موسیقی دامنه‌های شمال البرز در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان دارد.

در اولین روز از برگزاری این دوره، که به اجرای رپرتواری منتخب از دوره‌های پیشین اختصاص داشت گروه‌های مختلف هنرمندان موسیقی‌هایی از لشتِ نشا و آستانه، اروند کنار، تربت جام، کلپورگان، قشقایی، اهر و میناب را در قالب ویژه برنامه «پرسه در موسیقی اقوام ایران» اجرا کردند.

برنامه آغازین این مراسم اجرای چاوشی و کرنی از لشتِ نشا و آستانه بود. در این اجرا سیدمحمد میرغفاری چاوش خوانی کرد و اکبر سهرابی‌پور، ابراهیم سهرابی، محمد عبداللهی، حسین ثابتی و حسن مهدی‌ دخت کرنِی نواختند.


آینه‌دار برای تحقق رویای شنیدن صداهای اقوام ایران متولد شد

علی مغازه‌ای دبیرهنری فستیوال آینه‌دار با قرائت متنی به مناسبت دوره پنجم فستیوال گفت: آینه‌دار، فستیوال موسیقی اقوام و آیین‌های مردمان ایران است که آغاز و انجامش درون یک رویا زایش یافته است؛ فستیوالی در جست و جوی صداهایی که در گذشته و در تاریخ فریاد شده‌اند و طنینشان تاکنون در جریان است. برخی از این فریادها در خانه‌های به آتش کشیده شده، از سینه  سوخته مردمان اقوام زیر ستم بیرون زده‌اند و برخی از دل همراهی و هم آوایی مردانی که لنجی را برای تعمیر از آب بیرون می‌کشیدند. برخی در پس یک زمین لرزه از جگر سوخته مادران و پدرانی درآمده که فرزندشان را در میان خروارها خاک از دست داده‌اند و برخی در لابه‌لای گرداب‌ها یا طوفان‌های شن. برخی ریشه در کاشت دارند و برخی ریشه در برداشت. برخی در هلهله و شادی و برخی در ماتم و سوگواری. برخی در رنگ و برخی در بو. برخی در فراز و برخی در فرود زندگی. اما همه در بستر زمان، در گذشته نطفه بسته‌اند و اکنون صاحبان این صداها آینه‌دارانند.

مغازه‌ای: من هم در گذشته این اشتباه را مرتکب شده‌ام و گفته‌ام که موسیقی اقوام در حال مرگ است ولی حرفم را اصلاح می‌کنم و می‌گویم در موسیقی اقوام تحولاتی در حال رخ دادن است که از کنترل ما خارج است
وی ادامه داد: فستیوال آینه‌دار برای تحقق رویای شنیدن صداهای برآمده از حنجره‌ها، سازها و دستان اقوام ایران متولد شد. برای دیدن پیوند ساز و نوازنده. کشف راز پیوند سوژه و ابژه. درک چیستی و چرایی تفاوت صداها. برای درک چگونگی تاثیرگذاری صداهای خش‌دارِ تربیت نشده و نواهای تمرین نشده. فستیوال آینه‌دار در باورمان تحقق یک آرزو یا یک خیال است و بس. کشف، شنیدن و برساختنِ امکان بازشنیدنِ صداهایی که گم بودند یا تا امروز پدیدار نشده بودند. آن چه خواندم از این بابت مطرح شد که باور داریم هستند کسانی که به گذشته وصل هستند و گذر زمان خللی در کارشان وارد نکرده است و در دیدارها و رفت و آمدهایی که داشتیم و در برنامه‌های چند شبِ پیش رو چند مورد از کسانی را  می‌بینید که می‌گفتند ما به ندرت به مرکز استان خودمان هم می‌رویم چه رسد به تهران!

مغازه‌ای در ادامه با نادرست خواندن بحث مرگ موسیقی اقوام ایرانی گفت: من هم در گذشته این اشتباه را مرتکب شده‌ام و گفته‌ام که موسیقی اقوام در حال مرگ است ولی حرفم را اصلاح می‌کنم و می‌گویم در موسیقی اقوام تحولاتی در حال رخ دادن است که از کنترل ما خارج است. اتفاقاتی که به واسطه رخ دادن شان نمی توان بر کسی خرده گرفت چون جوانان به دنبال نوع دیگری از موسیقی هستند. شهری شدن و سلبریتیسم موجب شده است که موسیقی اقوام به شیوه ای خارج از قواعد خود اجرا و از دید ما دچار تحریف شود و جلوی این انحراف را نمی‌شود گرفت. هدف ما کشف کردن اصیل‌ترین‌ها و حفظ کردن آن هاست.

در ادامه مراسم  آیین «زار» با حضور گروهی از اروند کنار شامل ماما کاظمیه (ماما زار)، سامان عبودیان نصاری، احمد عبودیان نصاری، حامد عبودیان نصاری، عبدالعزیز فرحانی، زینب عسگری، سمیه خوشنودوند، فریده عرب فیلی، زهرا عبودیان نصاری، ندا مقدم اسراعسگری، امیرعباس عسگری، سیدعلی موسوی و یحیی کعبی اجرا شد.

اجراکننده بعدی عبدالعزیز احمدی خواننده و نوازنده دوتار بود  که علی مغازه‌ای در معرفی او گفت: عبدالعزیز احمدی یکی از نمایندگان موسیقی عرفانی تربت جام است که بزرگانش را از دست داده ایم. او از محضر استادان از دست رفته کسب فیض کرده است و دوتار و آوازی خاص دارد.

پس از عبدالعزیز احمدی، دراویش چشتی؛ امیرخسرو سیاهانی  نوارنده رباب و بنجو، محمدجان سپاهی نوازنده تنبورک و همخوان، فاروق رحمانی نوازنده رباب و تنبورک و جلال بلوچ‌زهی نوازنده خواننده و رباب از کلپورگان به ذکر و غزل خوانی پرداختند.

مغازه ای پیش از اجرای آن‌ها گفت: بنجو سازی است که در چند دهه اخیر بسیار رایج شده و مخالفینش معتقدندجای قیچک را می گیرد. اما بنجو با موسیقی بلوچ عجین شده است. محمدجان سپاهی از بزرگ ملنگانی است که غزل‌های دراویش ملنگان چشتی را برایتان خواهد خواند.

اجرای پنجم به ابراهیم سلمان پور نوازنده کرنا و علی کرم‌پرکامی نوازنده نقاره اختصاص داشت که علی مغازه ای اولی را اوس ابراهیم از پیشکسوتان کرنای قشقایی خواند و همچنین از فرهاد گرگین‌پور نوازنده فقید ایل قشقایی یاد کرد.

اجراکننده ششم آشیق ولی عبدی بود که قوپوز نواخت و طبق آن چه مغازه‌ای گفت شعری را خواند که خودش برای ایران سروده بود.

آخرین گروه لوطی‌های میناب بودند. که در این گروه حیدر نوایی نوازنده سرنا، علی نوایی نوازنده دهل، اشکان نوایی نوازنده جوره، غلامشاه نوایی نوازنده تمبک و عباس صادقی نوازندگی سرچنگی به اجرای برنامه پرداختند. این در حالی است که مغازه‌ای حیدر نوایی را از مهم‌ترین لوطی‌های میناب خواند و در پایان این اجرا که با حرکات آیینی نیز همراه بود اشاره کرد که آن قدر همه چیز کامل بود که حرفی نمی ماند.

پنجمین فستیوال موسیقی آینه‌دار که با دبیری علی مغازه‌ای و ریاست احسان رسول‌اف روزهای شنبه دهم، یکشنبه یازدهم و دوشنبه دوازدهم آذر در دو نوبت ۱۸:۳۰ و ۲۱ میزبان موسیقی شمال ایران (دامنه شمالی البزر)؛ گیلان، مازندران و گلستان در تالار رودکی است.

اختتامیه این رویداد نیز روز سه شنبه سیزدهم آذر ساعت ۲۱ در تالار وحدت برگزار می‌شود.

 

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت ارسال دیدگاه خود ابتدا بر روی کادر «من ربات نیستم» کلیک کنید.
پس از تایید، دکمه «ارسال دیدگاه» نمایان خواهد شد که با کلیک بر روی آن می توانید دیدگاه خود را ارسال نمایید..