سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ ۴ اکتبر ۲۰۲۲
ویجت ها و آخرین اخبار
تیتر یک و اخبار برگزیده
آخرین اخبار، ویجت ها و جدول ها

«ابوالقاسم شیرازی» رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک؛

پوشاک یکی از پدیده‌های مهم فرهنگی و هویت ملی کشور به حساب می‌آید. علت سرمایه‌گذاری‌های کلان کشورهای دنیا بر حوزه مد و پوشاک، علاوه بر بٌعد اقتصادی، از جنبه فرهنگی و صادرات فرهنگی به کشورهای دیگر حائز اهمیت است
پوشاک یکی از پدیده‌های مهم فرهنگی و هویت ملی کشور به حساب می‌آید. علت سرمایه‌گذاری‌های کلان کشورهای دنیا بر حوزه مد و پوشاک، علاوه بر بٌعد اقتصادی، از جنبه فرهنگی و صادرات فرهنگی به کشورهای دیگر حائز اهمیت است

هنرمندنیوز: پوشاک یکی از پدیده‌های مهم فرهنگی و هویت ملی کشور به حساب می‌آید. علت سرمایه‌گذاری‌های کلان کشورهای دنیا بر حوزه مد و پوشاک، علاوه بر بٌعد اقتصادی، از جنبه فرهنگی و صادرات فرهنگی به کشورهای دیگر حائز اهمیت است. در کشور ایران نیز این امر در صورت حمایت دولت و گسترش حوزه طراحی و مد ایرانی اسلامی در واحدهای صنفی به عنوان پیشران اقتصادی و فرهنگی پوشاک در کشور محقق خواهد شد.

اتحادیه صنف پوشاک تهران نیز با درک ضرورت‌های گفته شده، همیشه در تلاش است تا در ارتقاء فرهنگی و اقتصادی پوشاک کشور سهم به سزایی را ایفاء کند. در حال حاضر به خلاصه فعالیت‌های این اتحادیه در راستای اهداف مذکور پرداخته می‌شود:

در مهرماه سال ۱۴۰۰ اولین نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی "زنجیره ارزش پوشاک طراحی، مد، لباس،چرم و صنایع وابسته تهران مدکس" با هدف ارتباط بیش از پیش بخش‌های مختلف زنجیره ارزش پوشاک و نساجی برگزار گردید. این نمایشگاه به نوعی بزرگترین رویداد پوشاک از طراحی و ایده‌پردازی تا رسیدن محصول به دست مصرف‌کننده به شمار می‌رود. به دلیل استقبال گسترده فعالان زنجیره ارزش پوشاک و نساجی از این نمایشگاه، هر ساله نمایشگاه تهران مدکس برگزار خواهد شد تا بتواند نقش مؤثری در رشد این حوزه ایفاء کند. اما برای استمرار اینگونه نمایشگاه‌ها نیاز است تا فرایند مجوزدهی، اخذ زمان مناسب برای برگزاری نمایشگاه در تقویم نمایشگاهی کشور تسهیل گردد.

همچنین این اتحادیه پژوهش‌های متعددی در راستای نیازسنجی معضلات موجود در این عرصه و ارائه راهکار به نهادهای بالادستی انجام می‌شود، من جمله چاپ مقاله با عنوان "نقش صندوق توسعه ملی در ایجاد و توسعه پارک علم و فناوری پوشاک و منسوجات (نمونه موردی کشور هند)" مورخ ۲۷ اردیبهشت که در همایش علمی صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی که توسط صندوق توسعه ملی برگزار گردید. این پژوهش به منزله پیشنهاد تخصیص هزینه از سرمایه صندوق ملی کشور به بحث توسعه مد و پوشاک در کشور بود که متأسفانه تا به امروز درخواست اجرایی در این حوزه به اتحادیه داده نشده است.

از سوی دیگر طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی مختلفی در راستای مبارزه با قاچاق پوشاک، راهکارهای افزایش صادرات پوشاک به کشورهای منطقه و اروپا، ترویج فرهنگ عفاف و حجاب به نهادهای دولتی ذیربط جهت بهبود روندهای اجرایی در کشور ارائه گردید.

یکی از پایه‌های مهم فرهنگ‌سازی پوششی در کشور، فعالیت طراحان لباس است. از اینرو از سال ۹۸ با توجه به موضوع اهمیت قانون و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، ساماندهی مد و لباس و همچنین لزوم حمایت از تولیدات ارزشمند داخلی، رسته طراحی پوشاک از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به رسته‌های این اتحادیه جهت صدور جواز الحاق شد که از آن سال برنامه‌ریز‌های اجرایی در حال انجام است. از سال ۱۴۰۰ تاکنون به لطف خداوند شناسایی طراحان پوشاک و صدور جواز برای این بخش مهم زنجیره ارزش پوشاک در حال انجام است. هدف از این کار، ساماندهی طراحان در راستای ارتقاء فرهنگ پوششی ایران زمین است. در جهت تحقق این امر نمایشگاه تخصصی طراحان اواخر مهرماه توسط این اتحادیه در جهت نمایش استعدادهای جوان طراحان مد کشور برگزار خواهد شد.

مبحث آموزش و ارتقاء دانش اعضای اتحادیه پوشاک اعم از تولیدکنندگان، فروشندگان و طراحان از دغدغه‌های همیشگی ما است. از اینرو سالهاست که به طور مستمر با دانشگاه‌های برتر کشور در این حوزه همکاری‌ و تعامل‌های متقابل داریم. همکاری و انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های کشور علاوه بر تقویت مبحث آموزش، با هدف تقویت الگوی مارپیچ چهارگانه دولت، دانشگاه، صنعت و جامعه جهت توسعه اقتصاد و فرهنگ پوششی در کشور انجام می‌شود.

اما در سال ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی‌های اجرایی این اتحادیه در راستای آموزش قوی‌تر از گذشته شد. برای اعضای فروشنده، کلاس‌های ارتقاء مهارت‌های فروشندگی که شامل سرفصل‌های مهمی مانند اصول چیدمان محصول (Visual Merchandising)، بازاریابی و فروش آنلاین، انواع استایل لباس و ... می‌شود، برگزار می‌شود. این کلاس‌ها با همکاری جهاد دانشگاهی و اتحادیه صورت می‌پذیرد. از سوی دیگر کلاس‌های متنوعی با مدرک فنی و حرفه‌ای برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود، به عنوان مثال کلاس‌های طراحی لباس و آموزش نرم‌افزار مارولوس برای طراحان لباس در حال برگزاری است.

از جمله فعالیت‌های فرهنگی دیگر این اتحادیه، نظارت بر امر عفاف و حجاب است. هر سال در فصل بهار و تابستان، طرح‌های عفاف و حجاب به منزله نظارت بیشتر بازرسان بر عملکرد تولید وفروش پوشاک شدت می‌گیرد که خوشبختانه قریب به اکثریت اعضای این اتحادیه، قوانین مربوط به تولید و فروش پوشاک عفیفانه در کشور را رعایت می‌کنند.

یکی از ارکان مهم فرهنگ‌سازی پوششی در جامعه، مبحث رسانه است. رسانه‌های مد و پوشاک در دنیا ابزار قدرتمند سلیقه‌سازی و فرهنگ‌سازی به شمار می‌روند. قطعاً فعالیت‌های اجرایی در این زمینه، زمانی مؤثرتر خواهد بود که رسانه نیز از آن حمایت کند.  با علم به این ضرورت، اتحادیه پوشاک تلاش کرده تا رسانه مستقلی به نام "پایگاه خبری ایرتانا" را ایجاد کند که مباحث روز و تحقیقیاتی در زمینه پوشاک و نساجی در آن منتشر می‌شود.

تمامی فعالیت‌های ذکر شده به منزله بخشی از فعالیت‌های اتحادیه در این عرصه است که نگاه ویژه دولت می‌تواند هجمه فرهنگی در حوزه لباس را کاهش دهد. بخشی از خواسته فعالان این حوزه از دولت شامل: تأمین مواد اولیه با قیمت مناسب و کیفیت بالا، افزایش صادرات به کشورهای منطقه از طریق ایجاد دفاتر فروش در کشورهای هدف، بسترسازی حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های بین‌المللی، ترغیب تاجران پوشاک به حضور در نمایشگاه‌های ایران و ... است. اتحادیه در ارائه راهکارهای خود به نهادهای دولتی در جهت پیشرفت اقتصادی و فرهنگی مد و پوشاک کشور آمادگی خود را مثل همیشه اعلام می‌دارد.

بی‌شک حمایت‌های دولت از فعالیت‌های بخش‌های خصوصی به‌ویژه از اتحادیه پوشاک تهران می‌تواند افق روشنی را در ترویج ارزش‌های فرهنگی ایرانی اسلامی ایجاد کند. زیرا نگاه دولت به حوزه مد و پوشاک صرفاً تسهیل‌کننده است و بهتر است نگاه تشویقی و حمایتی از این حوزه مولد اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی بیشتر از قبل گردد.

تبلیغات

ارسال دیدگاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت ارسال دیدگاه خود ابتدا بر روی کادر «من ربات نیستم» کلیک کنید.
پس از تایید، دکمه «ارسال دیدگاه» نمایان خواهد شد که با کلیک بر روی آن می توانید دیدگاه خود را ارسال نمایید..