جمعه ۴ مهر ۱۳۹۹ ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۰
ویجت ها و آخرین اخبار
تیتر یک و اخبار برگزیده
آخرین اخبار، ویجت ها و جدول ها

شبکه سه سیما که روزگای یکی از شبکه های قابل اعتناء در رسانه ملی به لحاظ مخاطب بود، امروز شرایط دیگری را تجربه می‌کند...
شبکه سه سیما که روزگای یکی از شبکه های قابل اعتناء در رسانه ملی به لحاظ مخاطب بود، امروز شرایط دیگری را تجربه می‌کند...

هنرمندنیوزشبکه سه سیما که روزگای یکی از شبکه های قابل اعتناء در رسانه ملی به لحاظ مخاطب بود، امروز شرایط دیگری را تجربه می‌کند. برنامه‌های این شبکه با مدیریت علی فروغی نتوانسته نظر مخاطبان را آنچنان که در گذشته شاهد بودیم جلب و جذب کند. اعداد و ارقام و آمارهای ارائه شده از سازمان صدا و سیما حکایتی غریب را روایت می‌کند. مرکز تحقیقات سازمان آمار پرمخاطب‌ترین برنامه‌های سیما در اردیبهشت ۹۹ را منتشر کرد. در این آمار تنها فوتبال برتر با مخاطب ۱۸٫۲ درصد و چیزی حدود ۸ درصد بیشتر از «بچه محل» عمو پوررنگ که برنامه‌ای ویژه کودکان و نوجوانان است، جزو پربیننده‌های صدا وسیما در اردیبهشت ماه قرار گرفته است، آن هم نه در رتبه اول، دوم و یا سوم بلکه در مقام هشتم این جدول. مقام هشتم برای شبکه سه با بودجه‌ای حدود چهار برابر نسبت به دیگر شبکه‌های اصلی رسانه ملی بسیار نازل است. جالب است که برنامه «فوتبال برتر» این شبکه، حتی از ویتامین «خ» شبکه نسیم نیز جامانده است.

آقای فروغی در مدیریت این شبکه ابتدا از نیروهایی که سال‌ها رسانه ملی برای دیده شدن و موفقیت‌شان زحمت کشید و هزینه متقبل شد را از آنتن‌اش حذف کرد و جالب است که یکی از اقدامات شبکه سه که بسیار در علم رسانه نادر است این است که برنامه‌های غیرورزشی  در ساعاتی است که طی سال‌های اخیر همیشه به پخش فوتبال اختصاص داشت‌. یکی از این برنامه‌ها مسابقه «عصر جدید» با موضوع استعدادیابی در حوزه‌های ورزشی، سرگرمی و هنری است که روزهای شنبه و یک‌شنبه درست در ساعات پخش مسابقات لیگ فوتبال باشگاهی اروپا پخش می‌شود. در این میان شبکه ورزش از این فرصت استفاده کرد و با پخش برنامه‌ای به نام «لذت فوتبال» برخی مسابقات که قبلا در شبکه سه پخش می‌شد را به این شبکه منتقل کرد و به عنوان رقیب شبکه سه در پخش فوتبال مطرح شد. از نکات دیگر این که وقتی برنامه «عصر جدید» پربیننده است چرا نباید در روزهای تعطیلی مخاطب (پنج شنبه وجمعه) پخش شود.

آقای فروغی شما در زمینه ساخت سریال هم موفق عمل نکردید. سریال‌های پرمخاطب در سال‌های گذشته بیشتر از شبکه سه پخش می‌شد و برای مخاطب خاطره‌ساز بود امسال در ایام نوروز «دوپینگ» را دوستان شما روانه آنتن کردند که با اختلاف زیادی (حدود ۴۰ درصد) در رتبه دوم قرار گرفت. ماه رمضان هم که ابتدا مدیران این شبکه قصد داشتند سریال پرمخاطب شبکه یک یعنی «زیرخاکی» را مال خود کنند که وقتی موفق نشدند دعواهای خود را به رسانه‌ها آورده و جوی رسانه‌ای علیه سریال در ابتدای پخش مجموعه ایجاد کردند.

سریال «سرباز» که قرار بود مانند نمونه موفقی چون «وضعیت سفید» باشد٬ به دلیل ریتم کند و عدم تطابق زمان پخش با موضوع سریال، یکی از سریال‌های کم‌بیننده شبکه محسوب شد.

آقای فروغی از مسابقاتی که در این شبکه طراحی شد و کمتر از ۶ درصد بیننده داشت عبور می‌کنیم. اما سوالی که ذهن هر مخاطب آگاهی را به خود معطوف می‌کند این است که چطور می‌توان شبکه‌ای با کارنامه موفق و بودجه نزدیک به چهار برابر بیشتر نسبت به شبکه‌های دیگر را اینگونه با مخاطب‌پرانی روبرو کرد.

آقای فروغی شما که خود را جوانی انقلابی معرفی می‌کنید چطور مدیران میانی را انتخاب کردید و ملاکتان از این انتخاب چه بود که این بلا بر سر شبکه آمد. آقای فروغی این روزها کجا هستید؟ خودتان فرصت رصد برنامه‌های این شبکه را دارید یا درگیر مسایل انتخابات و گپ و گعده‌های سیاسی هستید.

آقای فروغی ماحصل تغییراتی که در شبکه ایجاد کردید در برنامه‌های کم‌رمق کنداکتور هفتگی شبکه قابل رویت است. شبکه شاهد ریزش شدید مخاطبان است. این روند افول هنوز زنگ خطری برای شما به عنوان مدیر شبکه سه به صدا در نیاورده است که فکری به حال شبکه سه کنید و بیش از گذشته به فکر بازگردندان مخاطبان باشید و این ضریب نفوذ در افکار عمومی را از دست ندهید؟

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت ارسال دیدگاه خود ابتدا بر روی کادر «من ربات نیستم» کلیک کنید.
پس از تایید، دکمه «ارسال دیدگاه» نمایان خواهد شد که با کلیک بر روی آن می توانید دیدگاه خود را ارسال نمایید..