سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۵ ژوئن ۲۰۲۱
ویجت ها و آخرین اخبار
تیتر یک و اخبار برگزیده
آخرین اخبار، ویجت ها و جدول ها

یادداشتی بر فیلم «بوتاکس» به کارگرداني کاوه مظاهری به بهانه حضور در سی و هشتمین فستیوال بین المللی فیلم فجر
یادداشتی بر فیلم «بوتاکس» به کارگرداني کاوه مظاهری به بهانه حضور در سی و هشتمین فستیوال بین المللی فیلم فجر

هنرمندنیوز: اساسا آنچه که در نگاه اول پس از دیدن فیلم «بوتاکس» در ذهن شکل میگیرد جنس خاص روایت آن است ، روایتی که علی رغم مضمون چالش برانگیز ان به آرامی شکل می گیرد و مخاطب خود را هیجان زده نمی کند، اگر چه اتفاق قتل عماد توسط دو خواهرش در یک سوم ابتدایی فیلم می تواند شُکِ بزرگی به مخاطب خود وارد کند و فیلم را در مسیر یک درام جنائی قرار دهد اما این چنین نمی شود و حوادث بعدی داستان نیز به شکلی کاملا مویرگی و به دور از جنجال و هیاهو به فیلم تزریق می شود .
بوتاکس روایت و ساختاری کاملا چند وجهی دارد در لحظاتی به شدت تلخ به نظر می رسد و در لحظاتی به شدت شاعرانگی دارد، انگار مرز رویا و واقعیت در هم تنیده شده است ، در قسمت هایی از فیلم دلت می خواهد که دروغ ها و تضادهای کاراکترهای اصلی فیلم را باور کنی و در لحظاتی با خود می گویی اصلا مگر دروغی در کار است!

نمایی از فیلم بوتاکس

بی شک اصلی ترین کاراکتر بوتاکس «اکرم» است و اوست که فیلم را به خوبی در مرزهای واقعیت، رویا و توهم قَلت می دهد، شخصیتی چند وجهی که کمتر حرف می زند، به شدت نگاه می کند ، با نگاه هایش حرف می زند و در سکوت عمل می کند.
«اکرم» محور اصلی و نقطه عطف ساخته کاوه مظاهری است و با اینکه فیلم در لوکیشنی محدود و با تعداد کاراکتر های کم ساخته شده است اما اثر به هیچگاه کسل کننده نمی شود و با روایت فیلم درگیر می شوی ، که این درگیری بی شک ناشی از شخصیت پردازی خوب داستان فیلم است .
نکته بسیار مهمی که در فیلم بوتاکس نمی توان از آن چشم پوشید این است که در تولید اثر فیلمساز به شکلی کاملا هوشمندانه نخواسته است که صرفا روایتی واقع گرایانه از داستان فیلم خود ارائه دهد و از طرف دیگر نیز در دام سینمای شبهه روشنفکرانه نیز نیافتاده است و مسیر بسیار باریکی که بر روی آن گام بر می دارد، کاملا اندیشیده شده است.

نمایی از فیلم بوتاکس حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر

انتخاب «سوسن پرور» بازیگری که بیشتر بواسطه آثار کمدی برای مخاطب شناخته شده است به شدت ریسک بزرگی بوده است که مظاهری کاملا سربلند از انتخاب خود بیرون آمده است و به جرات می توان گفت اکرمی که سوسن پرور در بوتاکس خلق کرده است کاملا حرفه ای، بدون اَکتِ اضافی و شدیدا باورپذیر است، آنقدر که حتی به توهم هایش هم شَک نمی کنی، نگاه های منجمد و خشکش را می پذیری و با عصیان گری هایش همراه می شوی ...
اکرم در عین تلخی کاملا شیرین از آب آمده است، انگار خود گروتسک است، مَنگ به نظر می رسد اما در برابر تحقیر به شدت هوشیار است و واکنش نشان می دهد و این ها آن چیزی است که سوسن پرور را در خلق کاراکتر اصلی فیلم موفق نشان داده است.
در پایان باید گفت قطعا «بوتاکس» فیلمی نیست که مخاطب عامِ سینما را به وجد آورد چرا که فرم، ساختارِ روایت و تکنیک آن به دور از فرم رایج سینمایِ مخاطب پسند امروز است اما حرف هایی برای گفتن دارد که نمی توان از کنار آن گذشت.

«حمیدرضا کاظمی پور
عضو انجمن منتقدین و نویسندگان سینمای ایران»

تبلیغات

ارسال دیدگاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت ارسال دیدگاه خود ابتدا بر روی کادر «من ربات نیستم» کلیک کنید.
پس از تایید، دکمه «ارسال دیدگاه» نمایان خواهد شد که با کلیک بر روی آن می توانید دیدگاه خود را ارسال نمایید..