پنج شنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ ۱ دسامبر ۲۰۲۲
ویجت ها و آخرین اخبار
تیتر یک و اخبار برگزیده
آخرین اخبار، ویجت ها و جدول ها

آرزو اسکندری، هنرمند طراح لباس و مؤلف کتاب «هنر طراحی لباس» می‌گوید اگر در پی پیش‌بینی روند حرکت مد جهانی هستیم باید از نخبگان و نظریه‌پردازان در بهینه‌سازی منابع موجود در زمینه مدیریت مد بهره بگیریم.
آرزو اسکندری، هنرمند طراح لباس و مؤلف کتاب «هنر طراحی لباس» می‌گوید اگر در پی پیش‌بینی روند حرکت مد جهانی هستیم باید از نخبگان و نظریه‌پردازان در بهینه‌سازی منابع موجود در زمینه مدیریت مد بهره بگیریم.

هنرمندنیوز: آرزو اسکندری هنرمند طراح لباس و مؤلف کتاب «هنر طراحی لباس» درباره شرایط حاکم بر بازار پاییز و زمستان ۲۰۲۲ در حوزه مد و لباس جهان گفت: امروز جمعیت جوان تشنه قرار گرفتن در جریان آن چیزی هستند که قرار است به‌عنوان مدهای پوششی یا ترند از سوی برندها مطرح شوند و در این میان طراحان نیز با رصد کردن موضوعات اثرگذار بر این جریان تلاش دارند آنچه ارائه می‌کنند به خدمت شرایط حاکم درآید.

او افزود: یکی از نمونه‌های اخیر در توضیح این مسئله، شیوع بیماری فراگیر کرونا در سراسر جهان بود که به انحای گوناگون، جریان طراحی مد و لباس را تحت تأثیر قرار داد و نه‌تنها موضوع بسیاری از کالکشن‌ها برگرفته از ویژگی‌های این بیماری شدند بلکه جمعی از روانشناسان تلاش کردند با ارائه نقطه نظرات کارشناسی، طراحان لباس را در انتخاب مناسب طرح، نقش و رنگ همسو با نیاز جامعه کرونایی یاری رسانند.

اسکندری با اشاره به اینکه اگر در پیش‌بینی روند حرکت مد جهانی هستیم باید از نخبگان و تئوریسین‌ها در بهینه‌سازی منابع موجود در زمینه مدیریت مد بهره گیریم، اذعان داشت: یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف ما در ماجرای پیش‌بینی مد آینده این است که منابعی در اختیار داریم که به‌روز نیستند. همچنین در زمینه ترجمه عملکرد ضعیفی داشته‌ و نتوانسته‌ایم در فضای دانشگاهی منابع مهم خارجی را در اختیار گیریم. در نتیجه آن‌گونه که باید و شاید نمی‌توانیم از دانش روز جهانی بهره ببریم و خودمان نیز تاکنون اقدامی شایسته‌ درباره مرجع‌‎سازی مدیریت مد انجام نداده‌ایم.

این طراح لباس، بقا و پایداری یک مد را منوط به هویت و ایده موجود در پس آن مد دانست و افزود: البته که مؤلفه‌های متعددی را باید در نظر داشت تا بتوان روند مد در ایران را کنار سایر تحولات جهانی تحلیل و بررسی کرد.

اسکندری در ادامه درباره کالکشن‌های رونمایی شده برای پاییز و زمستان ۲۰۲۲ توسط طراحان بزرگ جهان گفت: اغلب پارچه‌ها به‌کاررفته در این مجموعه‌ها سرشار از رنگ و نقش هستند و اغلب طرح‌ها بسیار شلوغ با تنالیته رنگ زرد به شکل غالب برای این فصول در نظر گرفته شده است.

او درباره چرایی این انتخاب توسط طراحان اظهار داشت: پایان تقریبی دوره شیوع ویروس کرونا و در ادامه عوارض جسمی و روحی ناشی از این بیماری سبب شده که طراحان به سراغ این رنگ‌ها و نقوش بروند که البته باید به این نکته اشاره شود که زیرساخت‌های آنچه امروز توسط این برندها رونمایی شده، از ماه‌ها قبل ایجادشده و بازار برای تولید تیراژ بالای این طرح‌های شاخص آماده است. موضوعی که در کشور ما در قیاس با کشورهای دارای صنعت فشن و صادرکننده کمی با تأخیر مواجه است و اگر طراحان بخواهند در این مسیر حرکت کنند گاه بازار مواد اولیه و پارچه، آمادگی حرکت به این سمت‌وسو را ندارد.

تبلیغات

ارسال دیدگاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت ارسال دیدگاه خود ابتدا بر روی کادر «من ربات نیستم» کلیک کنید.
پس از تایید، دکمه «ارسال دیدگاه» نمایان خواهد شد که با کلیک بر روی آن می توانید دیدگاه خود را ارسال نمایید..