چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ ۲۰ اکتبر ۲۰۲۱
ویجت ها و آخرین اخبار
تیتر یک و اخبار برگزیده
آخرین اخبار، ویجت ها و جدول ها

یک کارشناس امور هنری معتقد است که سینمای کودک برای تداوم حیات خود، نیاز به سیاست‌گذاری تشویقی دارد.
یک کارشناس امور هنری معتقد است که سینمای کودک برای تداوم حیات خود، نیاز به سیاست‌گذاری تشویقی دارد.

هنرمندنیوز: کیومرث قنبر، نمایشنامه‌نویس دربارۀ اهمیت جشنواره فیلم کودک و نوجوان به ایسنا می‌گوید: سینمای کودک در دهه ۶۰ و ۷۰ به دنبال پیدا کردن راه موفقیت و جایگاه بود. در آن سال‌ها روند تولید شتاب بیشتری داشت و هرچه جلوتر آمدیم، شتاب این روند کمتر شد. شاید تنها، حسین قناعت و آقای حسن‌پور را بتوان نام برد که به‌طور پیوسته برای کودک کار تولید کردند و اکنون هم که جشنواره فیلم کودک و نوجوان تبدیل به آخرین سنگر در این حوزه شده است.

او ادامه می‌دهد: سینما یک هنر_صنعت است و طبعاً توفیق گیشه‌ای سینمای کودک قدرت تعیین‌کنندگی دارد، اما این سینما بعد از دهه ۶۰ و ۷۰ از لحاظ فروش نتوانست کارگردانان و تهیه‌کنندگان را ترغیب به سرمایه‌گذاری موفق در این حوزه کند تا به سمت این کار بروند. اتفاقی که البته شدنی است و در «شهر موش‌های۲» دیدیم که چه درآمدزایی موفقی برای مشاغل مختلف ایجاد کرد.

این نمایشنامه‌نویس تأکید می‌کند: قطعاً ما به سیاست‌گذاری‌هایی نیاز داریم که تشویقی باشد تا افراد ترغیب به حضور در این بخش شوند و این هنر_صنعت، درآمدزا شود. با این رویکرد، نباید سینمای کودک را در اولویت پایین‌تری قرار داد، چرا که در تمام دنیا، سینمای کودک پابه‌پای سینما بزرگ‌سال پیش می‌رود.

قنبر یادآور می‌شود: تا جایی که می‌دانم ایران در زمینه تولید انیمیشن سینمایی پیشرفت خوبی داشته است اما این بخش نیز نسبت به جمعیت کودک و نوجوان کشور کافی نیست. سیاست‌گذاری باید به سمتی برود که افراد ترغیب به حضور در این بخش از سینما باشند و بدانند حتی امکان دارد آثارشان بیشتر از حوزه بزرگ‌سال دیده شود.

او تصریح می‌کند: تا جایی که اطلاع دارم صداوسیما به دلیل مشکلات مادی با ایرج طهماسب قطع رابطه کرد، درصورتی‌که او هر جای دنیا برود موفق است و خریدار دارد. برای این فرد باید فرش قرمز پهن کرد و از او خواهش کرد تا برای ما اثر تولید کند.

این کارشناس هنری با طرح این پرسش که «مگر صداوسیما به دنبال پول نیست؟» می‌افزاید: با تولید آثار افرادی مانند ایرج طهماسب، مرضیه برومند و … هم آثار فاخری تولیدشده و هم درآمدزایی می‌شود. قطعاً بی‌مهری‌هایی وجود دارد که در گذشته چنین افراد بزرگی را داشتیم اما اکنون راغب به کار کردن نیستند.

او جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان را از معدود سنگرهایی می‌داند که باقیمانده و امیدوار است که برگزاری آن همچنان با قدرت ادامه پیدا کند.

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ (۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) در دو بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل، برگزار خواهد شد.

تبلیغات

ارسال دیدگاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت ارسال دیدگاه خود ابتدا بر روی کادر «من ربات نیستم» کلیک کنید.
پس از تایید، دکمه «ارسال دیدگاه» نمایان خواهد شد که با کلیک بر روی آن می توانید دیدگاه خود را ارسال نمایید..