جمعه ۸ مرداد ۱۴۰۰ ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۱
ویجت ها و آخرین اخبار
تیتر یک و اخبار برگزیده
آخرین اخبار، ویجت ها و جدول ها

کارگردان فیلم سینمای «سی و سه روز»، گفت: اگر انقلاب نمی شد وارد سینما نمی‌شدم و همان رشته گرافیک را دنبال می‌کردم.
کارگردان فیلم سینمای «سی و سه روز»، گفت: اگر انقلاب نمی شد وارد سینما نمی‌شدم و همان رشته گرافیک را دنبال می‌کردم.

هنرمندنیوز: موزه سینمای ایران در ادامه سلسله گفتگوهای تاریخ شفاهی خود با جمال شورجه کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده ۶۷ ساله سینما به گفت وگو نشست.

شورجه متولد ۱۳۳۳ در زنجان است و فیلم هایی همچون  سی و سه روز، وعده دیدار، باشگاه سری، خلبان، دایره سرخ، عبور از خط سرخ، حماسه مجنون، لبه تیغ، عملیات کرکوک، شب دهم و روزنه را در کارنامه هنری خود دارد.

وی با بیان اینکه از کودکی به سینما علاقمند بوده است، گفت: من و برادرم بزرگترم به سینما بسیارعلاقه داشتیم در سال ۱۳۴۰ در زنجان صاحب یک سینما آشنا بودیم و برخی فیلم‌ها را حتی ۱۰ بار می‌دیدم. البته برادر بزرگترم بیشتر علاقمند به بازیگری بود و به واسطه او من به سینما علاقمند و وارد این حوزه شدم.

شورجه خاطرنشان کرد: در دوران دبستان و دبیرستان زیاد نقاشی می کردم به همین دلیل در دانشگاه در رشته گرافیک قبول شدم  و در همان زمان وارد انجمن اسلامی شدم. دوستان زیادی در آنجا پیدا کردم و زمانیکه امام (ره) وارد ایران شدند اکثر نقاشی‌ها و پلاکاردهای ورود امام از فرودگاه تا بهشت زهرا را ما نقاشی و خطاطی کرده بودیم.

وی درباره ورودش به حوزه فیلمسازی توضیح داد: از طرف مدرسه عالی شهید مطهری فراخوان داده بودند و در آن زمان امامی کاشانی سرپرست آنجا بود که تا زمانیکه دانشگاه ها تعطیل هستند علاقمندان سینما بتوانند فیلمسازی بخوانند. ما هم که رشته هنر می خواندیم بیشترعلاقمند شدیم و برای آموزش فیلمسازی به این دوره ها رفتیم. حدود ۱۰۰ نفر از انجمن های اسلامی بودیم که در این کلاس ها  تحت عنوان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی در باغ فردوس بود شرکت کردیم.

شورجه درباه اولین کار تصویری اش توضیح داد: یادم می آید روزی به دفتر محسن علی اکبری رفتم  که میخواست فیلمی بنام «روزنه» بسازد. فیلمنامه را خواندم و پذیرفتم و من را به واحد جنگ شبکه یک سیما معرفی کردند. روزنه را در منطقه جنگی ساختیم، کار سختی بود اما از تلویزیون پخش شد و مورد استقبال قرار گرفت.

وی ادامه داد: در همان سال ها با علیرضا داوودنژاد از طریق زنده یاد رسول ملاقلی پور آشنا  شدم که من را به خانه شان برای خواندن فیلمنامه  دعوت کردند تا درباره فیلمنامه بحث و نواقص را برطرف کنیم.

شورجه در پاسخ به این پرسش که چطور به این نتیجه رسیدید که می توانید تاریخ عاشورا را در سینما به نمایش درآورید؟ پاسخ داد: من معتقدم تمام تاریخ عاشورا را نمی توان به تصویر کشید بلکه می توان نقبی به این رویداد مهم زد ضمن اینکه من بر اساس دیدگاه اعتقادی خودم فیلم می سازم.

این کارگردان در ادامه یادآور شد: سینما قرن ها است که در همه دنیا جایگاه خود را باز کرده است و علاقمندان زیادی دارد . در دوران دانشگاه بر سر این موضوع که فرم و تکنیک می تواند در خدمت محتوا باشد، تحقیقات زیادی انجام دادیم.
وی با بیان اینکه به کارنامه سینمایی خود نمره ۱۵ می دهد، گفت: از نظر ساختار هنوز به آن چیزی که دلم می‌خواست، نرسیدم و از نظر خودم کم گذاشته ام.

شورجه با بیان اینکه سعی رده دیدگاه ها و عقاید اسلامی خود را به مردم منتقل کند، گفت: اگر انقلاب نمی شد وارد سینما نمی‌شدم و همان رشته گرافیک را دنبال می‌کردم زیرا من با دیدگاه امام(ره) وارد سینما شدم. ایشان از همان اولین روزی که وارد ایران شدند و به بهشت زهرا رفتند درباره سینما گفتند: «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با مرکز فحشا مخالفیم». چیزی که امام فرمودند درواقع محتوای سینما بود که ایشان را برآشفته بودند و این جمله را گفتند.

وی درباره دیدار خود با مقام معظم رهبری نیز گفت: رهبری اعتقادشان بر این است که باید سینما را گسترش دهیم تا بتوانیم طیف بیشتری را مخصوصا در جهان اسلام جذب کنیم زیرا آنها سینما ندارند و ما باید به آنها در این زمینه کمک کنیم.

تبلیغات

ارسال دیدگاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت ارسال دیدگاه خود ابتدا بر روی کادر «من ربات نیستم» کلیک کنید.
پس از تایید، دکمه «ارسال دیدگاه» نمایان خواهد شد که با کلیک بر روی آن می توانید دیدگاه خود را ارسال نمایید..