تبلیغات
یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ ۲۸ فوریه ۲۰۲۱
ویجت ها و آخرین اخبار
تیتر یک و اخبار برگزیده
آخرین اخبار، ویجت ها و جدول ها

نتایج پژوهش‌های انجام‌ شده نشان از عدم میزان افزایش مخاطبان شبکه سه سیما دارد. این شبکه که در دهه ۸۰ با سریال‌های شبانگاهی ۹۰ قسمتی طنز و آثار اجتماعی قابل توجه، در میان مخاطبان جا باز کرد امروز چه شرایطی دارد؟ این شبکه مدتی است که نتوانسته مخاطب را با خود همراه کند. همین الان تلویزیون را […]
نتایج پژوهش‌های انجام‌ شده نشان از عدم میزان افزایش مخاطبان شبکه سه سیما دارد. این شبکه که در دهه ۸۰ با سریال‌های شبانگاهی ۹۰ قسمتی طنز و آثار اجتماعی قابل توجه، در میان مخاطبان جا باز کرد امروز چه شرایطی دارد؟ این شبکه مدتی است که نتوانسته مخاطب را با خود همراه کند. همین الان تلویزیون را […]

نتایج پژوهش‌های انجام‌ شده نشان از عدم میزان افزایش مخاطبان شبکه سه سیما دارد. این شبکه که در دهه ۸۰ با سریال‌های شبانگاهی ۹۰ قسمتی طنز و آثار اجتماعی قابل توجه، در میان مخاطبان جا باز کرد امروز چه شرایطی دارد؟ این شبکه مدتی است که نتوانسته مخاطب را با خود همراه کند. همین الان تلویزیون را روشن کنید. احتمالا دو نفر روبروی دوربین نشسته‌اند و برای ما حرف می‌زنند. سهم تفریح مخاطب جوان از شبکه‌ای که مدتی موسوم به شبکه جوان بود کم است و شاید یکی از دلایل مهم  عدم افزایش مخاطب این شبکه همین باشد. شاید بد نباشد که یک بار دیگر به صحبت‌های شهید بهشتی در کتاب «موسیقی و تفریح از دیدگاه اسلام» توجه کنیم که بر این تاکید دارند تفریح از جمله نیازهای اصیل زندگی انسان است: «... تا آنجا که من در اسلام در زمینه این مساله مطالعه کرده‌ام - البته هنوز مطالعات به آن حد نصاب دلخواه نرسیده، گرچه از مطالعات معمولی خیلی وسیع‌تر است - اصولا تفریح یکی از نیازهای زندگی انسان است. یعنی نه‌فقط به‌عنوان تجدید قوا، بلکه اصولا به‌عنوان یکی از نیازهای اصلی مطرح است.» در بخش دیگری متذکر می‌شوند: «اصولا تفریح یکی از نیازهای طبیعی بشر است و یک نظام اجتماعی و مکتب زندگی باید برای ارضای این خواسته طبیعی فکری کند. چه کسی می‌تواند درباره اسلام بگوید، اسلام دین غم و اندوه و گریه و زاری و بی‌نشاطی است.»

حال برگردیم به رسانه ملی کدام یک از برنامه‌های تلویزیون این راستا قرار گرفته است؟ شبکه سه که در دهه هشتاد می‌توانست با ساخت سریال‌های طنز ۹۰ قسمتی خنده‌ای به لب مخاطب بنشاند و ساعاتی مفرح برای بیننده فراهم کند و دمی او را از مشغله کاری روزانه رها سازد، امروز چه خوراکی برای مخاطب فراهم می‌کند؟

نگاهی به عملکرد مدیران شبکه سه در ذیل موید این واقعیت تلخ است که مدیران در این شبکه نگاه کلان و موثری در حوزه رسانه ندارند.

 *عدم پخش فوتبال باعث افت شدید مخاطب شبکه سه شد!

اگر به ابتدای سال و شیوع کرونا توجه کنیم، بازی‌های فوتبال برگزار نمی‌شد و همان زمان شاهد افت شدید مخاطب شبکه سه بودیم. این شبکه بعد از تعطیلی برنامه نود و عدم سیاستگذاری درست و لج و لجبازی های مرسوم با افت شدید مخاطب همراه شد. در زمان کرونا هم عدم پخش فوتبال  باز هم مزید بر علت شده و افت شدید مخاطب را برای این شبکه به ارمغان آورد.

 *شبکه ۴ هم با پخش فوتبال پرمخاطب می‌شود!

 مدیران شبکه سه باید به این مهم توجه کنند که اگر فوتبال از شبکه ۴ هم که شبکه فرهیختگان است، پخش شود باعث رونق شبکه شده و مخاطب آن افزایش می‌یابد. پس حال ببینیم این مدیران در حوزه نشاط و سرگرمی برای مخاطبان خود چه کردند.

مدیریت بخش فیلم و سریال این شبکه برعهده «مهدی آذرپندار» مدیری جوان است که متاسفانه پیشنیه مناسبی در امر تولید فیلمنامه و نگارش آن ندارد. به همین دلیل است که توان تشخیص تولید یک سریال تلویزیونی باکیفیت را نمی‌توان از این فرد توقع داشت.

او فیلمنامه‌ای با عنوان «ماه‌گرفتگی» را در باره فتنه ۸۸ نوشت؛ فیلمنامه توسط مسعود اطیابی کارگردانی شد اما این‌قدر کار ضعیف از آب درآمد که هنوز در بایگانی سازمان بسیج خاک می‌خورد!

 *مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه ناظر کیفی سریال فاجعه «سرباز»!

آقای آذرپندار در انتخاب و تولید آثار اجتماعی هم توفیق چندانی نداشت و برای ماه مبارک رمضان سریال «سرباز» را در نظر گرفت. سریالی که پیش از مدیریت در شبکه سه ناظر کیفی آن بود. دلیل این انتخاب و تولید این اثر به جز ناکارآمدی مدیر گروه فیلم و سریال که تنها به دنبال لابی کردن و استفاده از رانت بود، چه چیز دیگری می‌تواند باشد؟ سریالی که تنها ۲۴ درصد مخاطب داشت. یا تولید و پخش سریال «زمین گرم» تنها نظر ۲۷.۸ درصد بیننده را به خود جلب کرد.

مدیر فیلم و سریال شبکه سه سیما جوانی است که به خوبی می‌تواند بازی بخورد. او خود در مصاحبه‌ای به بازی خوردنش اذعان می‌دارد. مهدی آذرپندار در گفت‌و‌گو با برنامه کات در سال ۱۳۹۵ به صراحت می‌گوید: «خجالت نمی‌کشم که بگویم ما در ماجرای تعطیلی خانه سینما بازی خوردیم!»

 *فاجعه مدیریتی؛ سریال نوروزی «دوپینگ» برای شرکت تبلیغاتی نوشته شده بود!

بازی خوردن ایشان در سطح وسیع‌تری ادامه یافت. او متاسفانه گویا هنوز به بلوغ فکری لازم نرسیده است که به صراحت رضا مقصودی کارگردان سریال «دوپینگ» در مصاحبه با خبرگزاری صبا گفت: «طرح «دوپینگ» را در ابتدا برای شرکت دارویی که قصد داشتند برای محصولات خود یک فیلم سینمایی بسازند حدود ۱۲ سال پیش نوشتم که به سرانجام نرسید. سال ۹۸ مدیریت شبکه سه با من تماس گرفتند و درخواست همکاری کردند.

من همان طرح قدیمی را به شبکه ارایه دادم و حدس می‌زدم که با آن موافقت نشود اما در کمال تعجب دیدم که از طرح استقبال کردند و خواستند با یکدیگر همکاری کنیم.» این سریال، در باکس نوروز جای گرفت و مورد انتقاد شدید منتقدان و مردم قرار گرفت.

*سریال ۴ فصلی «صفر بیست و یک»  در فصل اول ختم شد!

او در سفارش ساخت سریال طنز و کمدی هم برای این شبکه نتوانست موفقیت دوره‌های گذشته را داشته باشد. با تصمیمات عجولانه و بدون توجه به فیلمنامه، سریال «صفر بیست و یک» را از ابتدا اعلام کردند که سریال ۱۰۰ قسمتی (۴ فصل ۲۵ قسمتی) با کارگردانی مشترک جواد رضویان و سیامک انصاری است. این مجموعه هم که از شبکه سه پخش شد نتوانست رضایت مخاطب و منتقدان را جلب کند و در فصل اول به اتمام رسید و به فصل‌های دیگر نرسید. این سریال نیز به شدت توسط رسانه‌ها نقد شد. سریال «زمین گرم» و «باخانمان» هم که الان روی آنتن است نیز در جذب مخاطب موفق نبودند و شکست خوردند.

*سازندگان مغموم به سازندگان محبوب مدیر شبکه سه بدل شدند

جالب است مدیر جوان شبکه سه که روزگاری سعید مطلبی نویسنده سریال «ستایش» را مورد آماج حملات در رسانه رجانیوز قرار می‌داد و نسبت بهایی به او می‌دادند، به تازگی به او پیشنهاد نگارش سریالی برای ماه مبارک رمضان داده است. او که علیه سروش صحت بارها در رسانه رجانیوز مطلب نوشت، امروز در کسوت مدیریت گروه فیلم و سریال شبکه سه، او را مناسب برای برنامه‌سازی تلویزیون می‌داند و به او پیشنهاد کار می‌دهد. این نوع نگاه و مدیریت را باید در چه منش و روش مدیریتی قرار داد؟

 *همسایه‌ها یاری کنید...

نکته در خور توجه دیگر آثاری است که در گروه‌های دیگر تولید شده و تنها شبکه سه پخش آن را عهده‌دار شد؛ از جمله می‌توان به سریال «دلدادگان» که از شبکه سه پخش شد اشاره کرد. این مجموعه از تولیدات شبکه پنج بود که برای پخش به شبکه سه داده شد. سریال «سارق روح» هم که به صورت هفتگی از شبکه پنج پخش می‌شد با لابی مدیران شبکه سه به پخش روزانه رسید و از شبکه سه پخش شد و در اقدامی عجیب زودتر از شبکه پنج به باکس پخش رسید.

دو مجموعه «حوالی پاییز» به کارگردانی حسین نمازی و تهیه‌کنندگی سعید پرونی همچنین سریال «شرایط خاص» به کارگردانی وحید امیرخانی و تهیه‌کنندگی سید مرتضی فاطمی نیز هر دو از تولیدات بسیج سازمان بود که از شبکه سه پخش شد. سریال پرمخاطب «گاندو» هم خارج از سازمان ساخته شد و تنها از شبکه سه سیما پخش شد. این شبکه از نیمه دوم سال، باکس نمایش خود را افزایش داد اما نتوانست به مخاطب دست یابد.

محصولات خانه تولیدات جوان که ۲۰ میلیارد تومان بودجه در اختیار دارد در کنار بودجه کلانی که شبکه سه در اختیار دارد و از همه شبکه‌ها بودجه بالاتری است، از شبکه سه سیما پخش می‌شود. آخرین محصول این خانه تولید سریال «وانتافه» با بازی مهران احمدی و امیر کربلایی‌زاده بود که از این شبکه پخش شد.

متاسفانه مدیر جوان شبکه سه به دلیل بی‌تجربگی تنها به فکر آوردن چهره.هایی است که در سینما فعال هستند و یا در فضای مجازی افراد پر مخاطبی هستند اما هیچ یک از این چهره.ها نتوانستند این شبکه را از کم مخاطب بودن نجات دهد. در تلویزیون نام افراد، مخاطب جذب نمی.کند. مخاطب تلویزیون جزو منتقدان بی‌رحمی است که اگر قصه و داستان چه کمدی و چه درام آن‌ها را جذب نکند، کارها را دنبال نمی‌کنند و به این توجه نمی‌کند که مدیران رسانه ملی در جذب سیامک انصاری و جواد رضویان برای بازگشت به تلویزیون چقدر هزینه کردند یا برای قرارداد ده ساله علی صبوری که شاخ اینستاگرامی است چه کارهایی صورت گرفته است یا چه هزینه‌ای برای حضور هادی حجازی‌فر و شبنم مقدمی برای سریال نوروزی ضعیف و بی‌مخاطب پرداخت شده است.

باید بپذیریم یکی از مدیران موفق گروه فیلم و سریال شبکه سه در گذشته «مهدی روشن‌روان» است که  آثار پرمخاطب دوره‌های قبل مانند سریال «گرگ و میش»، «بانوی عمارت»، «برادرجان» و...  که از شبکه سه پخش شد در زمان مدیریت ایشان تولید شد. روشن‌روان هم‌اینک در حوزه شبکه نمایش خانگی فعال است.

 *گروه اجتماعی هم سریال می‌سازد!؟

گروه اجتماعی شبکه سه هم دست کمی از گروه فیلم و سریال ندارد. این گروه جالب است که در تولید سریال هم نقش داشته و سریال‌های ضعیف و حاشیه‌سازی چون «آخر خط» (بسیار ضعیف و بدون مخاطب) و «کتونی زرنگی» (توقیف شده) از کارهای این گروه است.

از گروه اجتماعی شبکه سه این سوال را باید پرسید چگونه تولید اثری با عنوان «برنده‌باش» با اجرای محمدرضا گلزار را روی آنتن بردید که صدای مراجع تقلید درآمد و با حکم بلندترین مقام کشور متوقف شد.

مسابقه رشیدپور با بودجه کلان به کجا رسید و چه عاقبتی یافت؟ با چه هدفی ساخته و روی آنتن رفت. مسابقه «زوجی‌نو» با اجرای باربد بابایی که کپی مسابقات شبکه‌های ماهواره‌ای است، چقدر به سبک زندگی ایرانی اسلامی ما نزدیک است؟ بگذریم که مجری این برنامه پیش‌تر در برنامه‌های ماهواره‌ای برنامه اجرا می‌کرده است و حالا در کنار مدیران شبکه سه جا خوش کرده است. سوال اینجاست آقای فروغی «باربد بابایی» از مدار خارج شده است یا عادل فردوسی‌پور؟ عادل فردوسی‌پور که تا به این لحظه هیچ واکنش منفی‌ای نسبت به رسانه‌ای که در آن سال‌ها فعالیت می‌کرده، نداشته است.

 *سرپا بودن شبکه سه با دوپینگ ورزشی

ای کاش مهدی آذرپندار با توجه به سوابقی که از خود در رسانه‌ها ارائه می دهد و منتقد سرسخت حیف و میل کردن بیت‌المال است، این پست را رها کرده و بیش از این پول بیت.المال را هدر ندهد. 

این مهم را باید آقای فروغی قبول کند که شبکه سه تحت مدیریت ایشان با دوپینگ ورزشی سرپا بوده است. با پخش فوتبال‌های لیگ داخلی و خارجی توانسته مخاطب را کمی نگه دارد. البته با همین پخش فوتبال هم آمار مخاطبانش ۱۱ درصد کاهش داشته است.

مدیرانی که ایشان انتخاب کردند تنها ادعای برنامه‌سازی و سریال‌سازی مستقل را دارند و با نگاهی به عملکردشان تنها برای این شبکه ریزش مخاطب را به ارمغان آوردند!

تبلیغات

ارسال دیدگاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت ارسال دیدگاه خود ابتدا بر روی کادر «من ربات نیستم» کلیک کنید.
پس از تایید، دکمه «ارسال دیدگاه» نمایان خواهد شد که با کلیک بر روی آن می توانید دیدگاه خود را ارسال نمایید..