پنج شنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ ۱ دسامبر ۲۰۲۲
ویجت ها و آخرین اخبار
تیتر یک و اخبار برگزیده
آخرین اخبار، ویجت ها و جدول ها

عطیه پژم: فصل سرما در دنیای مد با پدیده‌ای مواجه است که می‌گویند طراحی و تولید آن ریشه در جنگ‌های جهانی دارد؛ اما آیا دنیای مد تاکنون قادر به تغییر ماهیت این پدیده پوشیدنی زمستانی بوده است؟
عطیه پژم: فصل سرما در دنیای مد با پدیده‌ای مواجه است که می‌گویند طراحی و تولید آن ریشه در جنگ‌های جهانی دارد؛ اما آیا دنیای مد تاکنون قادر به تغییر ماهیت این پدیده پوشیدنی زمستانی بوده است؟

هنرمندنیوز: فصل سرما کم‌کم رخ نشان می‌دهد و فعالیت در مشاغل و تردد در معابر، نیازمند مصون نگاه داشتن بدن از سرما و بادهای گزنده‌ای خواهد بود که طبیعت این فصل است حال آنکه پوشش مناسب این زمان از سال که از نظر جنس پارچه و بافت مورد استفاده در آنها می‌توان به مواردی همچون چرم، خز، کاموا، نایلون و پلی‌استر اشاره کرد، انواع بافت، اورکت، پالتو، پول اوور و کاپشن‌ها هستند.

اما در این میان، کاپشن‌ها یا براساس تلفظ روسی آن‌ کاپیشان، همه‌ساله از اقبال بیشتری در پوشش مخاطبان برخوردار هستند هر چند که همچنان در سیر تحول آن، به‌ندرت از این بالاپوش زمستانی در فهرست پوشاک رسمی یاد شده است.

در حقیقت فصل سرما در دنیای مد با پدیده‌ای مواجه است که می‌گویند طراحی و تولید آن، ریشه در جنگ‌های جهانی دارد؛ اما آیا دنیای مد تاکنون قادر به تغییر ماهیت این پدیده پوشیدنی زمستانی بوده است؟

به وضوح می‌توان دریافت که اورکت و پالتو از این قابلیت برخوردار بوده و از آن‌ها در مجامع رسمی، جلسات اداری و حتی به عنوان جایگزین کت و شلوار در فصل‌های پاییز و زمستان کشورهای مختلف استفاده می‌شود اما با وجود فراگیری و اقبال کاپشن به ویژه در میان جوانان، به ندرت این پوشیدنی را به عنوان معادلی برای کت و شلوار در میان آقایان و پالتوهای رسمی در جمع بانوان شاهد هستیم.

شاید دلیل نخست این باشد که کاپشن در این فرایند از ابتدای ابداع تاکنون هم از نظر جنس مواد مورد استفاده در آن که در ابتدا غالباً از چرم بوده و چه از منظر الگوسازی و طراحی، به‌ دفعات از آن ظاهر معقول رسمی خود فاصله گرفته است تا به این لحظه که اغلب از آن به مثابه یک بالاپوش برای محافل عمومی، ورزشی و غیر رسمی نام برده می‌شود و اتفاقاً کابردهای بسیاری نیز در عرصه‌های تبلیغاتی دارد؛ در نتیجه احتمالاً همواره رقابتی تاریخی میان خاصیت تبلیغاتی این محصول و کاربرد آن در محافل رسمی برای مدسازان وجود داشته است.

در سال‌های اخیر، از سوی برخی طراحان تلاش شد تا با تلفیق برخی الگوهای طراحی و دوخت پالتو و کاپشن و تبدیل شدن آن به کاپشن پالتویی به این معنی که محصول، ظاهری مشابه پالتو داشته باشد اما کاربردی شبیه به کاپشن‌ها، تغییری در ماهیت این لباس در فصل سرما ایجاد شود که این نیز میسر نشد.

در این شکل از پوشش زمستانی، لایه زیرین و اصطلاحاً خز آن با زیپ که دور تا دور لایی است، جدا شده و به این وسیله لباس هم برای محافل رسمی هم برای اماکن غیررسمی کاربرد دارد با این همه به جز مواردی استثنا، همچنان با وجود استقبال سالیانه از این بالاپوش، از آن عمدتاً برای حضور در محافل غیررسمی استفاده می‌شود تا آنجا که به طور مثال اگر فردی کاپشن پوشیده باشد، برای حضور در یک مجلس رسمی مبادرت به تعویض آن می‌ورزد و این لباس را با اورکت، پالتو و یا کت پشمی جایگزین می‌کند.

به هر روی، اینکه چرا با چنین پدیده‌ای روبرو هستیم، بعید است به فرم و شکل ظاهری آن بازگردد همچنانکه با برخی اصطلاحات و تغییرات در مدل و یا حتی جنس پارچه به کار رفته در آن، همچنان جامعه مد قادر به تغییر ماهیت کاپشن نشده و به نظر می‌رسد این تغییر رویکرد جامعه نسبت به کاپشن، نیاز به یک جریان فرهنگی دارد تا در راستای آن، کاپشن نیز البته با رعایت برخی نکات، تبدیل به یک بالاپوش اجتماعی فراگیر شود و فارغ از اینکه قرار است در چه محفلی، رسمی یا غیررسمی مورد استفاده قرار گیرد، جایگاه واقعی خودش را در دنیای طراحی و تولید مد به دست آورد.

تبلیغات

ارسال دیدگاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت ارسال دیدگاه خود ابتدا بر روی کادر «من ربات نیستم» کلیک کنید.
پس از تایید، دکمه «ارسال دیدگاه» نمایان خواهد شد که با کلیک بر روی آن می توانید دیدگاه خود را ارسال نمایید..