چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ ۲۸ ژوئیه ۲۰۲۱
ویجت ها و آخرین اخبار
تیتر یک و اخبار برگزیده
آخرین اخبار، ویجت ها و جدول ها

گردشگری در یزد مانند بسیاری از شهرهای گردشگرپذیر دنیا، پیوند تنگاتنگی با دوچرخه‌سواری و پیاده محوری دارد و نصب دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی می‌تواند یکی از شاخص‌های توسعه گردشگری در این شهر جهانی به شمار رود، این در حالی است که رییس پایگاه جهانی میراث تاریخی یزد نیز اذعان دارد که بافت تاریخی این شهر زیرساختی آماده و مهیا و ارگانیک برای توسعه دوچرخه‌سواری دارد.
گردشگری در یزد مانند بسیاری از شهرهای گردشگرپذیر دنیا، پیوند تنگاتنگی با دوچرخه‌سواری و پیاده محوری دارد و نصب دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی می‌تواند یکی از شاخص‌های توسعه گردشگری در این شهر جهانی به شمار رود، این در حالی است که رییس پایگاه جهانی میراث تاریخی یزد نیز اذعان دارد که بافت تاریخی این شهر زیرساختی آماده و مهیا و ارگانیک برای توسعه دوچرخه‌سواری دارد.

به گزارش هنرمندنیوز, راه اندازی و نصب دوچرخه‌های اشتراکی در یزد به عنوان شهر دوچرخه‌ها و شهر میراث جهانی، یکی از اقداماتی است که از سال‌های قبل در کشورهایی مانند چین و هلند که به عنوان کشورهای دوچرخه‌سواران مشهور هستند، همچنین ایتالیا، نروژ، ژاپن، فنلاند، دانمارک و کشورهای دیگری که اقتصاد گردشگری یکی از اقتصادهای مهم این جوامع به شمار می‌رود، اجرایی شده است و می‌تواند در یزد نیز به یکی از شاخصه‌های رشد صنعت گردشگری تبدیل شود.

علاوه تاثیر دوچرخه در حوزه شهری و محیط‌زیست، رکاب‌زدن گردشگران و حتی شهروندان در بافت تاریخی یزد با دوچرخه‌های مخصوص شاید یکی از جاذبه‌های منحصر بفردی است که در هر جای دنیا وجود ندارد و همین ظرفیت می‌تواند در افزایش امنیت بافت تاریخی با کاهش موتورسواران و توسعه پیاده محوری موثر باشد و گردشگران را مهمان کوچه پس کوچه‌های یزد کند.

«محسن عباسی هرفته» رییس پایگاه جهانی میراث تاریخی یزد، پیاده محوری را یکی از ارکان شهرهای گردشگرپذیر خواند و اظهار کرد: با توجه به ویژگی‌های خاص بافت تاریخی و معابر باریک و ارگانیک آن، دوچرخه می‌تواند به گردشگران فرصت تجربه بخش‌های بیشتری از بافت را بدهد.

وی از رقم خوردن تجربه‌ای نوستالژیک در این بافت جهانی با دوچرخه‌سواری یاد کرد و گفت: با هدف توسعه گردشگری و پیاده محوری در این بافت جهانی، بیشترین تمرکز ایستگاه‌های دوچرخه، در هسته مرکزی شهر و پیرامون بافت تاریخی است که می‌تواند تاثیر مطلوبی داشته باشد، از طرفی فاصله کوتاه ایستگاه‌ها، این امکان را فراهم می‌کند که شهروندان در سفرهای کوتاه خود این روش حمل و نقلی مدرن در دنیای امروز و ریشه‌دار در شهر یزد را انتخاب کنند.

وی با بیان این که نگاه به دوچرخه صرفاً ورزش و وسیله تفریحی نیست، گفت: این وسیله می‌تواند به عنوان یک روش جدی حمل و نقل برای شهری پایدار و سبز در نظر گرفته شود.

این عضو شورای اسلامی شهر یزد دوچرخه را یکی از ابزارهای جدی و بدون انکار مدیریت شهری حتی در کلان شهرها و شهرهای بزرگ دانست و تصریح کرد: دوچرخه از ارکان حمل و نقل ترکیبی و بخشی از زنجیره‌ای است که از پیاده‌روی در شهرهای امروز شروع می شود و تا ناوگان حمل و نقل عمومی پیش می‌رود و از طرفی بدون دوچرخه، حمل و نقل ترکیبی نوین شهری خالی از عنصری جدی خواهد بود.

وی با بیان این که وجود فرهنگ سابقه‌دار دوچرخه سواری در یزد مستلزم تامین زیرساخت‌های مربوط به این وسیله است، گفت: زیرساخت یعنی دراولویت اول مسیر و وجود دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند و در مرحله بعد می‌تواند دوباره دوچرخه را به عنوان یک وسیله جدی حمل و نقلی مطرح کند.

رییس پایگاه جهانی میراث تاریخی یزد با اشاره به اقدام دیرهنگام یزد در حوزه دوچرخه، خاطرنشان کرد: هر چند این حرکت در یزد دیر شروع شده و شهر در سیطره سواره‌ها درآمده است اما هنوز هم دوچرخه‌های اشتراکی و ایجاد مسیرهای دوچرخه می‌تواند نسخه نجات بخش شهر به خصوص در حوزه حمل و نقل شهری و محیط زیست باشد.

عباسی علاوه بر توسعه زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری، فرهنگ‌سازی را لازمه رونق دوچرخه سواری در یزد دانست و بر تاثیر ناخودآگاه گردشگری در فرهنگ‌سازی استفاده از دوچرخه تاکید کرد.

 

تبلیغات

ارسال دیدگاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت ارسال دیدگاه خود ابتدا بر روی کادر «من ربات نیستم» کلیک کنید.
پس از تایید، دکمه «ارسال دیدگاه» نمایان خواهد شد که با کلیک بر روی آن می توانید دیدگاه خود را ارسال نمایید..