سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ ۹ اوت ۲۰۲۲
ویجت ها و آخرین اخبار
تیتر یک و اخبار برگزیده
آخرین اخبار، ویجت ها و جدول ها

«احسان محمدی» کارشناس رسانه در گفتگو با «هنرمند»

یک کارشناس رسانه معتقد است امروزه رسانه ملی نمی‌تواند با خطاها و دروغ‌هایی که می‌گوید افکار عمومی را هدایت کرد و فریب داد، افرادی که چنین کاری می‌کنند باید دروغ‌های تازه تری پیدا کنند.
یک کارشناس رسانه معتقد است امروزه رسانه ملی نمی‌تواند با خطاها و دروغ‌هایی که می‌گوید افکار عمومی را هدایت کرد و فریب داد، افرادی که چنین کاری می‌کنند باید دروغ‌های تازه تری پیدا کنند.

هنرمندنیوز: احسان محمدی کارشناس رسانه درخصوص دروغ‌ها و خطاهای اخیر رسانه ملی و اینکه این مسئله تا چه میزان می‌تواند کارکرد مخرب اجتماعی داشته باشد و اعتماد بین مردم و رسانه ملی را مخدوش کند گفت:  شخصا نمی‌توانم بپذیرم که این مسئله به صورت ساختار یافته یک برنامه‌ای برای دروغ گویی است اما می‌پذیرم که خطای انسانی در آن رخ داده است یعنی به عنوان تهیه کننده، خبرنگار و... مطلبی ارائه داده اند که از صحت آن به دلیل سواد اندک و یا اعتماد به خبرنگار مطمئن نشده اند و آن را به مخاطب ارائه داده اند، در این که این مسئله یک خطای بسیار بدی هیچ شکی نیست و خطای بزرگ تر اینکه اعتماد میان مخاطب و رسانه ملی را مخدوش می‌کند آن هم در رسانه‌های رسمی، به دلیل اینکه رسانه‌های رسمی یک مرجع معتبر هستند و بدیهی است که مخاطب باید اخبار را از این رسانه‌ها پیگیری کند اما این مسئله باعث می‌شود اعتبار مجموعه مخدوش شود و این یک خطای استراتژیک است که به نظرم رسانه باید بیش از مخاطب به آن واکنش نشان دهد و برای عدم تکرار آن برنامه ریزی انجام دهد، اما زمانی که سلسله وار چنین خطاهایی رخ می‌دهد من به عنوان مخاطب احساس می‌کنم این مسائل برایشان آنچنان اهمیتی ندارد و برای آن دقتی به خرج نمی‌دهند.

وی افزود: نکته ی دیگری که باید در نظر بگیریم این است که رسانه ملی ده‌ها شبکه دارد که این شبکه‌ها ۲۴ ساعت از روز در حال تولید محتوا هستند و این خطا‌ها چیز غریبی نیست مانند مسئله ی رانندگی که میلیون‌ها ماشین در خیابان‌ها هستند و در بعضی مواقع تصادفی رخ می‌دهد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا این خطاها توجیه غیر عمد دارد گفت: اینکه با وجود سردبیرها و افرادی که مسئولیت نظارت بر محتوا دارند، چنین خطای فاحشی در یک رسانه ملی که در فضاهای مجازی به شدت زیر ذره بین است رخ بدهد را نمی‌توان پذیرفت، اگر مدیری دروغ گویی را ترویج می‌کند و یا تصور می‌کند با دروغ گفتن به اعتبار یک مجموعه کمک می‌کند قطعا فردی به شدت بی سواد و بی خرد است به دلیل اینکه در این عصری که مخاطب به اطلاعات درست دسترسی دارد دیگر نمی‌توان چنین دروغ‌هایی به مخاطب گفت.

محمدی در پایان گفت: گزارشگری درحال بازگو کردن یک خاطره گفت درابتدای دهه شصت وقتی تیم ملی با یکی از تیم‌های دیگر از شرق آسیا بازی داشت به دلیل اینکه اسم بازیکن‌ها را نمی‌دانستند اسم‌های دیگری جایگزین می‌کردند و هیچکس هم متوجه اینکه این اسامی نام واقعی این افراد نبود نمی‌شد اما درحال حاضر نمی‌توان چنین کارهایی کرد چون مخاطب بلافاصله می‌تواند با یک جست و جو متوجه آن شود. بنابراین در این عصر رسانه ملی نمی‌تواند با اینگونه مسائل افکار عمومی را هدایت کرد و فریب داد، افرادی که چنین کاری می‌کنند باید دروغ‌های تازه تری پیدا کنند.

تبلیغات

ارسال دیدگاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت ارسال دیدگاه خود ابتدا بر روی کادر «من ربات نیستم» کلیک کنید.
پس از تایید، دکمه «ارسال دیدگاه» نمایان خواهد شد که با کلیک بر روی آن می توانید دیدگاه خود را ارسال نمایید..