یکشنبه ۳ مهر ۱۴۰۱ ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۲
ویجت ها و آخرین اخبار
تیتر یک و اخبار برگزیده
آخرین اخبار، ویجت ها و جدول ها

ارسلان امیری ( فیلمنامه نویس _ تدوینگر) برای ساخت اولین اثر بلند سینمایی خود به جای دست گذاشتن روی ژانرهای کمدی و اجتماعی اشباع شده در سینمای ایران ، جسارت به خرج می دهد و روی ژانری دست می گذارد که در سینمای جهان ژانری پر مخاطب و جدی و در ایران ژانری مغفول و فراموش شده است.
ارسلان امیری ( فیلمنامه نویس _ تدوینگر) برای ساخت اولین اثر بلند سینمایی خود به جای دست گذاشتن روی ژانرهای کمدی و اجتماعی اشباع شده در سینمای ایران ، جسارت به خرج می دهد و روی ژانری دست می گذارد که در سینمای جهان ژانری پر مخاطب و جدی و در ایران ژانری مغفول و فراموش شده است.

هنرمندنیوز: ارسلان امیری ( فیلمنامه نویس _ تدوینگر) برای ساخت اولین اثر بلند سینمایی خود به جای دست گذاشتن روی ژانرهای کمدی و اجتماعی اشباع شده در سینمای ایران ، جسارت به خرج می دهد و روی ژانری دست می گذارد که در سینمای جهان ژانری پر مخاطب و جدی و در ایران ژانری مغفول و فراموش شده است.

" ژانر وحشت "

امیری ژانر قابل توجهی را انتخاب می کند اما درمیانه ی راه نمی تواند به ان وفادار بماند و در بخشهایی از فیلم ژانر وحشت به سمت  ملودرام و دلهره آور حرکت کرده و مخاطب را در سردرگمی رها می کند. هر چند که این نکته قابل قبول است که در بهترین فیلم های جهان هم تعدد ژانر دیده میشود و اتفاقا یکی از نقاط قوت این فیلمهاست اما به شرطی می توان از تهدد ژانر بهره برد که تمامی ژانرها در روند فیلم به قوام و تکامل برسند و دوشادوش هم پیش روند تا بتوانند مخاطب را با خود همراه کنند ، موضوعی که در زالاوا اتفاق نمی افتد در بخش هایی از فیلم سکانس های دلهره اور به جای ایجاد تعلیق مخاطب را به خنده می اندازند و عملا یکی از نقاط قوت فیلم به نقطه ضعف ان بدل میشود

اصولا کار کردن در ژانر وحشت ، کار سختی است امیری به سراغ موضوعی (ماورایی) برای ترس رفته که بهترین نمونه هایش را بارها در سینمای جهان دیده ایم ( جن گیر_ کنستانتین _ سریال سوپر نچرال و .... ) حال اگر او بخواهد باز به موضوع جن و جن گیری بپردازد باید طرحی نو دراندازد که این امر در این فیلم محقق نمیشود ، استفاده از گربه ی سیاه ، باز یا بسته شدن ناگهانی در و پنجره ،  جن گیری که زیر ردا پنهان شده ، لرزش و تغییر حالت جن گیر در زمان جن گیری و .... ابژه هایی نخ نما شده اند که کارایی خود را از دست داده اند .

داستان فیلم در یکی از روستاهای کردستان به نام زالاوا و در دهه پنجاه اتفاق می افتد " مردم روستا معتقدند جنی وارد روستا شده است و می خواهند با همان شیوه همیشگی خود با جن برخورد کنند اما استوار تلاش می کند انها را اگاه کند که جنی در کار نیست و انها اسیر جهل و خرافات شده اند  " امیری از شیوه ی تکراری درام کلاسیک تقابل فرد با جامعه استفاده می کند، قهرمانی که با جامعه ی خود دچار کشمکش است و در همین تقابل، رازها و دشمنی ها بر ملا میشود  اما در سکانس هایی از فیلم استوار هم با مردم همراه می شود، این ترس به او هم اثر می کند ، قهرمان دایم موضع خود را تغییر می دهد ، در پادگان از ترس خوابش نمی برد چون مطمین نیست جن وجود ندارد ، اسلحه های اهالی را جمع می کند تا به بهانه ی جن گیری به همدیگر شلیک نکنند چون معتقد است جنی وجود ندارد ، به دنبال شیشه ای که شاید در ان جن باشد سراسیمه به خانه بهداشت می رود تا جان خانم دکتر را نجات دهد ، سنجاقی را که اهالی مانعی برای ورود جن می دانند از خود جدا می کند چرا که به وجود جن اعتقادی ندارد و .... تا انتهای فیلم مخاطب متوجه موضع استوار و داستان فیلم نمیشود ایاجن وجود داشت یا نه ؟ اگر قبول کنیم جمله ای که استوار در لحظه ی درام فیلم به خانم دکتری که عاشق اوست بیان می کند  " خرافات نه تنها زندگی خود شخص بلکه زندگی دیگران را هم نابود می کند " مانیفست و ایده ی ناظر بر فیلم است که وجود جن را خرافات می داند، پس چگونه می توانیم موتیف خونریزی از بینی به هنگام حضور جن را توجیه کنیم ؟ دقیقا همین تغییر مواضع درفیلم که برای تعلیق بیشتر به کار رفته است نقد جامعه شناسانه صاحب اثر را مبنی برمحکوم کردن جهل و خرافات، ناکام می گذارد

فیلم آغاز خوبی دارد ، سکانس افتتاحیه پر قدرت است اما هر چقدر پیشتر می رویم ، ضعف در شخصیت پردازی و خط داستانی علیرغم فضاسازی خوبی که توسط گریم ، طراحی لباس و.... انجام شده اجازه نمیدهد ، اتصالی که از ابتدای فیلم با مخاطب برقرار شده تا پایان حفظ گردد

یکی از نکات قابل توجه این فیلم ، کارگردانی قابل قبول آن است ، امیری مانند دیگر فیلم اولی ها در گرفتن نماهای زیاد حرکتی و روی دست اصراری ندارد ، دوربین او ادایی نیست و همواره فاصله مناسب با سوژه را حفظ می کند ، امیری بازیگران را به خوبی هدایت کرده ، بازی ها و لهجه ها قابل قبول و درخدمت فیلمنامه است

زالاوا فیلم متوسطی است که بین ژانرها حرکت می کند و درست مانند لحظاتی که مخاطبش را در تعلیق نگه می دارد خودش هم معلق است و در انتها نه اثری از ترس و نه اثری از نقد جامعه شناسانه و روانشناسانه در مذمت افتادن در دام جهل و خرافات از خود باقی می گذارد ، فیلمی که با تمرکز بر فیلمنامه می توانست به اثری تاثیر گذار تبدیل گردد.

«مرضیه فخار»

تبلیغات

ارسال دیدگاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت ارسال دیدگاه خود ابتدا بر روی کادر «من ربات نیستم» کلیک کنید.
پس از تایید، دکمه «ارسال دیدگاه» نمایان خواهد شد که با کلیک بر روی آن می توانید دیدگاه خود را ارسال نمایید..