پنج شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰ ۲۷ ژانویه ۲۰۲۲
ویجت ها و آخرین اخبار
تیتر یک و اخبار برگزیده
آخرین اخبار، ویجت ها و جدول ها

آقای مقدم، «کارگردان» مدیر مسئول است

امسال اما در سری ششم مجموعه پایتخت به کارگردانی «سیروس مقدم» و همه کاره بودن محسن خان تنابنده، چقدر جای خالی گروه نویسندگان قبلی بخصوص مرحوم خشایار الوند خالی بود...
امسال اما در سری ششم مجموعه پایتخت به کارگردانی «سیروس مقدم» و همه کاره بودن محسن خان تنابنده، چقدر جای خالی گروه نویسندگان قبلی بخصوص مرحوم خشایار الوند خالی بود...

مهدی احمدی

مدیرمسئول و سردبیر روزنامه هنرمند

امسال اما در سری ششم مجموعه پایتخت به کارگردانی «سیروس مقدم» و همه کاره بودن محسن خان تنابنده، چقدر جای خالی گروه نویسندگان قبلی بخصوص مرحوم خشایار الوند خالی بود؛ نام و یادش گرامی باد.

متاسفانه متن و دیالوگ‌های ضعیف و تکراری و کپی و گاهی سخیف و بطور کلی ساخت بی کیفیت آن نسبت به سری سال‌های گذشته، پایتخت ششم را هم قربانی طمع ورزی یا خود شیفتگی برخی عوامل سازنده یا تهیه کننده و یا بی تدبیری تلویزیون کرد؛ شاید «سقوط»، به جای پایانی در «اوج» و البته باز هم به نام و از حساب و به بهانه مردم!

اعتراضات بی مورد و خودزنی‌های برخی بازیگران پایتخت ۶ در خلال پخش این سریال در فضای مجازی و فرافکنی و بهانه تراشی‌ها از نوع تدوین و یا اصلاحات پخش با عناوین و اداهای تکراری و نخ نمایی مثل سانسور و برای فرار و سرپوش گذاشتن بر کار ضعیف و بی مسولیتی نسبت به یادگار و اثر همکار قبلی خودشان؛ مرحوم الوند و همچنین مخاطب علاقه مند و مجبور و در قرنطینه، به دور از شرافت بود.

کم نبود از تبلیغات غیرمستقیم و مستقیم و زیر آبی؛ از چیپس و پفک و آب میوه تا موبایل و لپ تاپ و تالار و رستوران و ...، البته و لابد بچه‌های «بازرگانی» و یا رفقای «توسکا» حواسشان به بده بستان‌ها هست والا که فتوشاپ را اساسا برای همین منظورها ساخته اند، چه رسد به پر و پای عکس زن مردی!

حالا مجال نقد و تحلیل این سریال نیست، بماند در زمان خود، حتما همکاران رسانه ای، فنی و دقیق به حسابشان می‌رسند. اما اگر از برخی شوخی‌های سخیف شبه طنز و اشکالات و طراحی‌های صحنه غیر لازم و یا برخی تله گذاری‌ها که برای استیصال و فریب ناظران پخش و بازبینی‌ها که گاهی در متن‌های ضعیف و بزن دررویی و برای سرپوش گذاشتن و فرصت شانتاژ رسانه‌ای جاساز می‌کنند و یا حتی کلکسیونی از کنایات نیش دار و پایان باز متن پایتخت ۶ در مورد اصول و فروع و آیین‌های دینی و مذهبی و یا ارزش‌های اجتماعی و فرهنگ ملی؛ از نماز و وضو و حج و رمی جمرات تا قبر و کفن و قیامت و اسامی خداوند و ... بتوان گذشت؛ در صحنه جستجوی مدارک بهتاش و پس گرفتن آنها از مادرش فهیمه، به قول خودش آتا آشغالاش در خرت و پرت‌های کشوهای کُمُدی درانباری یا جایی شبیه به آن؛ دیگر اما دُمش بیرون می‌زند.

پخش و پلا کردن و بیرون ریختن تفسیر نمونه (تفسیر مشهور قرآن) و بی حرمتی به آن در این صحنه از قسمت ۱۴پایتخت ۶، یا خطایی بیش نبوده و یا بیرون ریختن بغض و کینه فرد یا افرادی از عوامل آن نسبت به دین و شریعت و یا انتخاب و ترجیح و اعتراضی اعتقادی و سیاسی فردی و یا هرچه؛ اصلا هنر محض طراحی صحنه؛ از سوی طراح صحنه، منشی صحنه، تدارکات و یا همه کاره این روزهای پایتخت؛ فرقی نمی‌کند، هر که باشد و هر چه باشد، دیگر از این نمی‌توان به سادگی گذشت و چشم‌ها را بر آن بست.

تفسیرهای معمول قرآن مجید در واقع در برگیرنده همان متن قرآن است به همراه یک یا چند ترجمه فارسی و شرحی مفصل بر هر آیه و احیانا حدیث و آیه‌ای دیگر و متناظر بر آن، که در ذیل آن آیه می‌آید. شاید درست یک قدم مانده به خود خود کتاب قرآن!

مگر نه این که اساسا نوع کتاب، وجودی محترم و مقدس است، چه رسد به کتاب قرآن و یا تفسیر آن. چینش دقیق چند جلد از کتاب تفسیر شریف نمونه در دو کشوی کمد به طوری که نام کتاب کاملا مشخص و در راستای نگاه مخاطب و دوربین باشد و یا در حین بازی و جستجوی عصبی و پرخاشگری کاراکتر جوان و سرکش و طاغی دیده شود و در عین حالی که از چشم مسلح و زیر دست فتوشاپکار ماهر و لکه گیر تلویزیون در می‌رود اما، به چشم و دل غیر مسلح من مخاطب مجبور و افسرده از قرنطینه کرونا، اما علاقه مند و تیزبین؛ با تعجب از چرایی چینش هدف دار این کتاب شریف در آن صحنه، نمی‌نشیند و تَکَدُر می‌آورد.

با این سیاق، کاش در همین شهر شلوغی کرونا، بی منت، قسمت آخر پایتخت را هم بر ما ببخشید و مطمئن باشید مردم در این هیاهو و گرفتاری‌ها یادشان می‌رود و فراموششان می‌شود؛ کاش بیش از این نقی معمولی و همای فهیم الوند را به قهقرا نبرید و با پایانی باز، دیگر تمامش کنید.

فرض است که این صحنه هم مثل همه اشکالات و اشتباهات و به اصطلاح سوتی‌های زیاد و بلاهت‌های طراحی صحنه و یا متن این سری از سریال پایتخت و دستپاچگی و فریب خوردن ناظران تلویزیون، سهوی بوده و خطایی بیش نبوده و نباشد، که اگر این باشد؛ حتما و الزاما نیاز به اقرار و عذرخواهی دارد و اگر نه، که حسابشان با صاحبش که؛ «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ».

تبلیغات

ارسال دیدگاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت ارسال دیدگاه خود ابتدا بر روی کادر «من ربات نیستم» کلیک کنید.
پس از تایید، دکمه «ارسال دیدگاه» نمایان خواهد شد که با کلیک بر روی آن می توانید دیدگاه خود را ارسال نمایید..