سه شنبه ۷ تیر ۱۴۰۱ ۲۸ ژوئن ۲۰۲۲
ویجت ها و آخرین اخبار
تیتر یک و اخبار برگزیده
آخرین اخبار، ویجت ها و جدول ها

یادداشت اختصاصی «سید مجتبی حسینی» معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای چهلمین روز درگذشت استاد «محمدرضا شجریان»

من به عنوان یک دوستدار موسیقی ایرانی وقتی نگاه می‌کنم و روند موسیقی اصیل ایرانی را پی گیری می‌کنم می‌بینم که به راحتی می‌توانیم آواز ایران را به دو دوره‌ی قبل و بعد از استاد شجریان تقسیم کنیم. حضور یک نفر توانسته است این قدر شاخص‌ها و معیارهای هنری آواز اصیل ایرانی را ارتقا بدهد که در واقع قبل و بعد از حضور او متفاوت و دیگرگونه می‌شود...
من به عنوان یک دوستدار موسیقی ایرانی وقتی نگاه می‌کنم و روند موسیقی اصیل ایرانی را پی گیری می‌کنم می‌بینم که به راحتی می‌توانیم آواز ایران را به دو دوره‌ی قبل و بعد از استاد شجریان تقسیم کنیم. حضور یک نفر توانسته است این قدر شاخص‌ها و معیارهای هنری آواز اصیل ایرانی را ارتقا بدهد که در واقع قبل و بعد از حضور او متفاوت و دیگرگونه می‌شود...

هنرمندنیوزمن به عنوان یک دوستدار موسیقی ایرانی وقتی نگاه می‌کنم و روند موسیقی اصیل ایرانی را پی گیری می‌کنم می‌بینم که به راحتی می‌توانیم آواز ایران را به دو دوره‌ی قبل و بعد از استاد شجریان تقسیم کنیم. حضور یک نفر توانسته است این قدر شاخص‌ها و معیارهای هنری آواز اصیل ایرانی را ارتقا بدهد که در واقع قبل و بعد از حضور او متفاوت و دیگرگونه می‌شود.

نکته‌ی بعد هوشمندی‌های ایشان در اجرای آواز و تلفیق درست شعر و موسیقی است. به همین دلیل آثار ایشان توانسته است در بین مخاطبان جایگاه ویژه ای پیدا کند و افراد را با سلیقه‌های گوناگون به موسیقی اصیل ایرانی علاقه مند نماید. چه کسی که دغدغه‌های ادبی و چه کسانی که دغدغه‌ها و علاقمندی‌های هنری داشتند.

نکته‌ی سوم نقشی است که ایشان در توجه به موسیقی اصیل ایرانی به مخاطبین هنر عرضه کردند. به نوعی که حضور ایشان و هنرمندان شاخص هم دوره‌ی ایشان توانست موسیقی ایرانی را هم از نظر کمی و هم از کیفی ارتقائ دهد و مخاطبان آن را گسترده کند. شاید به یک معنا در دهه‌های پیشین موسیقی اصیل ایران این چنین مورد اقبال قرار نداشته. و حضور افراد تاثیر گذار مانند ایشان بود که این اقبال و توان را به موسیقی داد تا دل‌های جدید را هم متوجه موسیقی اصیل ایران و ظرفیت‌های آن بکند. به نوعی که در تمام این سال‌ها استقبالی که خارج از کشور و حتی کسانی که با زبان فارسی آشنایی نداشتند از برنامه‌های موسیقی اصیل ایرانی چه کنسرت‌های مرحوم استاد شجریان و چه کنسرت‌های اساتید دیگر داشتند بخشی از آن برآمده از حرکت و اجراهایی بود که دهه‌ی ۶۰ و ۷۰ توسط ایشان و اساتید هم طراز ایشان در جهان برگزار شد.

تبلیغات

ارسال دیدگاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت ارسال دیدگاه خود ابتدا بر روی کادر «من ربات نیستم» کلیک کنید.
پس از تایید، دکمه «ارسال دیدگاه» نمایان خواهد شد که با کلیک بر روی آن می توانید دیدگاه خود را ارسال نمایید..