ضعف در محتوا
- شناسه خبر: 7555
- تاریخ و زمان ارسال: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۴
افشین علیار/ زمان ساخت فیلم معکوس پولاد کیمیایی به عنوان کارگردان چندین بار اعلام کرد که ساختار معکوس با فیلمهای پدرم (مسعود کیمیایی) متفاوت است، اما معکوس مخلوطِ غلو شدهای از سینمای مسعود کیمیایی ست، به هیچ وجه نمیشود گفت که ضعف اصلی فیلم پولاد کیمیایی در کدام بخش ساختاری خلاصه میشود اما به هر ترتیب مشکل اساسی معکوس در فیلمنامه و ایجاد موقعیت خلاصه میشود، فیلمنامه هدف و نتیجه اش روی کاغذ مشخص نشده و فیلمساز به عنوان فیلم هنوز نتوانسته فیلمنامه اش را به انسجام برساند، البته پولاد کیمیایی با همهی فیلم اولیها یک تفاوت مهم دارد و آن فرزند کیمیایی بزرگ بودن است، اما پولاد کیمیایی درست با همان شیوه و نگرش سینمایی پدر معکوس را ساخته، دیالوگها، موقعیتها شرایط شخصیتها هیچ کدام برای خودِ پولاد کیمیایی نیست، فیلمنامه لحن تازهای ندارد و به هیچ عنوان فیلم معکوس نمیتواند کارکرد یک فیلم اولی را داشته باشد به نظر میرسد اِلمانهای سینمای مسعود کیمیایی مو به مو در این فیلم استفاده شده، یک فیلم کاملا مردانه که در آن رفاقت و ناموس و قهرمان هسته مرکزی آن است اما جا دادن این اِلمانها در فیلمنامهای که از این شاخه به آن شاخه میپرد نمیتواند مسیر فیلمنامه را به طرف انسجام سوق بدهد، البته که رفاقتی که در معکوس دیده میشود چنگی به دل نمیزند رفاقت میان سالار و سیامک چارچوب خاص یا دلسوزانهای ندارد ناموس و قهرمان هم در سطح مانده و پوشش فیلم از نگرشِ خودِ کارگردان نیست،
کیمیایی سعی دارد قصه تعریف کند اما قصه تنها با ارجاع کلامی با سکانسهای طولانی میخواهد به تماشاگرش بگوید که استاد قصه سرایی ست اما این قصهی نیم بند رها شده چه کمکی میتواند به اصل ماجرا کند؟ موقعیت اکشن ساختن یا بی هویتی جغرافیایی مثل همان اوراقی ماشین به کاریکاتور بیشتر شباهت دارد از سوی دیگر بخش دوم فیلم کاملا بیربط و بی منطق است، مسابقات اتومبیل رانی برای بدست آوردن سیصد میلیون پول!!! موقعیتی که در فیلمهایهالیوودی بیشتر مشهود است، کیمیایی میتوانست بخش دوم فیلم را با وجودآوری موقعیت دیگری به مخاطب نشان بدهد اما ترجیح میدهد موقعیتی را که خودش علاقه دارد را به فیلمش سنجاق کند، پولاد کیمیایی در دیالوگ نویسی به شدت تحت تاثیر پدرش بوده اما در کارگردانی تا حدودی خودش بوده با میزان سنی استاندارد، لیلا زارع و شهرام حقیقت دوست و سیاوش طهمورث در این فیلم خوش درخشیدن بابک حمیدیان در بیشتر سکانسها کم میآورد و نمیتواند دیالوگها یا واکنشهای سالار را برای خود کند. فیلم معکوس به عنوان اولین فیلم پولاد کیمیایی نمیتواند اثر مهمی باشد این فیلم به دلیل ضعفهایی که در فیلمنامه و روایت دارد نمیتواند برای مخاطب فیلمی جذاب باشد.