جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ۱۸ ژوئن ۲۰۲۱
ویجت ها و آخرین اخبار
تیتر یک و اخبار برگزیده
آخرین اخبار، ویجت ها و جدول ها

گفتگوی هنرمند نیوز با زوج بازیگر و طراح لباس

امیرصدهزاری، متولد یازده آبان هزار و سیصد و شصت و دو در تهران، طراح لباس و فارغ التحصیل رشته بازیگری از دانشگاه سوره، بازیگر تئاتر، تلویزیون، طراح صحنه و لباس است و از فعالیت های هنری اش می توان از نمایش های «تاجر ونیزی»، «خرده جنایت های زن و شوهری»، «خشم و هیاهو»، «اساطیر شاهنامه»، «مشروطیت» و «کورنگاه» نام برد و فریبا طالبی، متولد چهار اردیبهشت هزار و سیصد و شصت و چهار در مشهد، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر، طراح لباس و فارغ التحصیل لیسانس سینما گرایش بازیگری از دانشگاه هنر است، در کارنامه هنری او می توان به مجموعه های «ستایش»، «پادری»، «کیمیا»، «فاصله ها»، «رهایی»، «وارش» و فیلم های «زیر یک سقف»، «رفت»، «بن بست»، «راه بهشت» و «اتوبوس» اشاره کرد.
امیرصدهزاری، متولد یازده آبان هزار و سیصد و شصت و دو در تهران، طراح لباس و فارغ التحصیل رشته بازیگری از دانشگاه سوره، بازیگر تئاتر، تلویزیون، طراح صحنه و لباس است و از فعالیت های هنری اش می توان از نمایش های «تاجر ونیزی»، «خرده جنایت های زن و شوهری»، «خشم و هیاهو»، «اساطیر شاهنامه»، «مشروطیت» و «کورنگاه» نام برد و فریبا طالبی، متولد چهار اردیبهشت هزار و سیصد و شصت و چهار در مشهد، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر، طراح لباس و فارغ التحصیل لیسانس سینما گرایش بازیگری از دانشگاه هنر است، در کارنامه هنری او می توان به مجموعه های «ستایش»، «پادری»، «کیمیا»، «فاصله ها»، «رهایی»، «وارش» و فیلم های «زیر یک سقف»، «رفت»، «بن بست»، «راه بهشت» و «اتوبوس» اشاره کرد.

هنرمندنیوز: با فریبا طالبی و امیرصدهزاری گفتگویی پیرامون دنیای مد و طراحی لباس داشته ایم که با هم می خوانیم.

راز موفقیت طراحی لباس و موانع و مشکلات موجود در این حرفه را در چه می بینید؟

امیر صد هزاری: راز موفقیت یک طراح لباس سوای اینکه باید اصول را بلد باشد خلاقیت و کیفیت کار او است، اینکه اطلاعات و اصول کافی را داشته باشد.

فریبا طالبی: خیلی موانع و مشکلات عجیب غریبی در طراحی یک لباس وجود ندارد مگر اینکه با فردی که کار می کنید دست و بال شما را باز نگذارد، این اجازه نمی دهد شما کارتان را انجام بدهید و در اشل بزرگتر نبودن فرهنگ این حرفه در هر کشوری می تواند جزو موانع باشد یا اینکه طراحی انجام شود اما در زمان اجرا نبودن امکانات مانع بعدی باشد، منظور از فرهنگ فرهنگ استقبال از این حرفه است.

مزایا و مشکلات حال حاضر در پوشاک خانم ها از دیدگاه شما چیست؟

فریبا طالبی: مزایای طراحی در پوشاک خانمها در کشور ما این است که چون امکان پوشش در خانمها از سر تا پا وجود دارد و این در کشور ما قانون است پس شما در هر بخش می توانید تنوع داشته باشید، از سرپوش ها تا پایین و مشکلات هم در حال حاضر می تواند این باشد که ما یک سری راحتی ها که در کشورهای دیگر می بینیم را در مملکت خودمان نمی توانیم داشته باشم.

سطح رقابت در این حرفه در چه سطحی قرار دارد؟

امیر صد هزاری: سطح رقابت به نظر من خیلی سنگین است، یک دوره ای بود که همه به سمت کامپیوتر رفتند و در دوره بعد همه به سمت گرافیک و اینبار همه هجوم آورده اند به طراحی لباس، هر کسی را می دیدیم که بیکار نشسته می گفت بروم یک مزون بزنم و دستی در طراحی لباس ببرم، ولی الان خوشبختانه این اتفاق اصولی تر و سنگین تر شده است و در این رقابت ما طراح های خیلی خوبی داریم، رقابت ها در سطح بین المللی است و در حدی که می توانید رقابت جهانی داشته باشید همانطور که طراح های بزرگ بین المللی در تاریخ ما وجود داشته است.

به نظر شما آیا بازار لباس و پوشاک بانوان در حال حاضر با فرهنگ ما سازگاری دارد؟

فریبا طالبی: به هر حال در راستای پوششی که مجاز است همه دارند فعالیت می کنند و طراحی های خوبی هم می بینیم، حتی اگر بخواهیم خیلی اسلامی هم نگاه کنیم باز طراحی های اسلامی خوبی داریم.

امیر ضد هزاری: بحث مد و طراحی لباس بیشتر بین المللی است، شما دقت کنید شاید حدود پنجاه سال است که تمام کت و شلوارهای اداری ما با یقه انگلیسی است، یقه و طرح از غرب وارد شده و عموما از این کت و شلوارها استفاده می کنند پس نمی توانیم بگوییم ریشه در فرهنگ ما دارد ولی مثلا درصد خیلی کمی از طراحی های ما به ریشه و فرهنگ خود ما بر می گردد.

طراحان لباس در دهه اخیر «دهه۹۰» چه نقشی در حوزه پوشاک زنان داشته اند؟

فریبا طالبی: طراحی لباس ما خیلی اتفاقی در فرهنگسازی ما نداشته که بخواهیم بگوییم طراحی لباس ها یک خط مشی پیدا کرده است اما غالبا و بالای نود درصد طراحی ها به سمت مد جهانی بوده است، حتی اگر کپی هم نکرده باشیم از طراحی های مد روز وام گرفته ایم.

نیاز های جامعه امروز، در این حوزه چیست؟

امیر ضد هزاری: نیاز امروز جامعه اول از همه فهمیدن طراحی و فهمیدن مد است، اساسی ترین اتفاق فهمیدن این قصه است که چرا یک لباس طراحی می شود و بر چه مبنایی باید طراحی شود؟ اینکه چرا عموم مردم لباسهای آماده با طراحی های عمومی استفاده می کنند و چرا یک سری دیگر این کار را نمی کنند و می روند برای خودشان تخصصی طراحی می کنند، اینها باید جا بیفتد و درک بشود تا بعد گسترش پیدا کند.

پیشنهاد شما برای تاثیرگذاری و بالا بردن جایگاه طراحی لباس ایرانی در سطح بین المللی چیست؟

فریبا طالبی: پیشنهاد من برای تاثیرگذاری و بالا بردن جایگاه طراحی این است که به آن پر و بال بدهند، اجازه بدهند آنهایی که در این قضیه توان دارند رشد کنند و یا حداقل کاری که می توانند بکنند این است که سر راه سنگ نیندازند.

توصیه شما به طراحان و عوامل  تأثیر گذار در پوشاک زنان چیست؟

امیر ضد هزاری: پیشنهاد من این است که لطف کنند و از یک سری مرزها عبور نکنند، ما وقتی برمی گردیم و به اصالت و تاریخ نگاه می کنیم می بینیم در ادوار مختلف چه پیشینه و تاریخ خوبی در طراحی لباس داریم، حتی می توانیم از آن اتفاق ها مجددا وام بگیریم و با همین مدرنیته اتفاق های جدیدی را رقم بزنیم تا آن اصالت را همچنان زنده نگه داریم.

 

حنانه کریمی

عکس: مجتبی محسنی

تبلیغات

ارسال دیدگاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت ارسال دیدگاه خود ابتدا بر روی کادر «من ربات نیستم» کلیک کنید.
پس از تایید، دکمه «ارسال دیدگاه» نمایان خواهد شد که با کلیک بر روی آن می توانید دیدگاه خود را ارسال نمایید..