شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۸ مه ۲۰۲۱
ویجت ها و آخرین اخبار
تیتر یک و اخبار برگزیده
آخرین اخبار، ویجت ها و جدول ها

یادداشتی کوتاه برای فیلم «آبادان یازده شصت»

 اساسا ساخت فیلم داستانی درباره یک موضوع واقعی که سند آن اتفاق موجود است بسیارسخت می‌باشد در این شرایط فیلمساز باید با پژوهش و تحقیق کامل سراغ ایده برود...
 اساسا ساخت فیلم داستانی درباره یک موضوع واقعی که سند آن اتفاق موجود است بسیارسخت می‌باشد در این شرایط فیلمساز باید با پژوهش و تحقیق کامل سراغ ایده برود...

افشین علیار اساسا ساخت فیلم داستانی درباره یک موضوع واقعی که سند آن اتفاق موجود است بسیارسخت می‌باشد در این شرایط فیلمساز باید با پژوهش و تحقیق کامل سراغ ایده برود، در تیتراژِ آغازین فیلم آبادان یازده شصت نوشته شده داستان این فیلم واقعی ست، فیلم‌های زیاد با این پیش آگاهی به مخاطب ساخته شده اند که می‌شود برای نمونه به فیلم ویلایی‌ها، تنگه ابوقریب اشاره کنیم، مهرداد خوشبخت در ساخت فیلم آبادان یازده شصت با تسلط کامل همراه با روایت داستان گونه توانسته فیلمش را جلو ببرد،

با توجه به شرایط موضوع فیلم که پتانسیل لازم را برای جریحه دار کردن احساسات مخاطب دارد اما فیلمساز به هیچ وجه قصد نداشته مخاطب را در تنگنای احساسی قرار بدهد این فیلم چند شخصیت دارد که این شخصیت‌ها به درستی معرفی می‌شوند و قصه در فضایی درست و استاندارد در یک لوکیشن محدود مخاطب را با خود همراه می‌کند همزات پنداری مخاطب با پیشروی قصه به تسلط فیلمساز مربوط می‌شود در فیلم خبری از خرده پیرنگ و شاخه و برگ اضافی نیست یا حتی شخصیت اضافی در فیلم وجود ندارد مسیر قصه و در شرایط جنگی بخشی از یک بحران را نشان می‌دهد و فیلمساز در به تصویر کشیدن یک رخداد واقعی توانسته با عناصر محدود یک برهه تاریخی را به ما نشان بدهد سینمای جنگ همیشه خاک ریز و اسلحه و شهادت بوده اما فیلمسازان در دهه نود فهمیده اند حالا باید از خاکریز فاصله گرفت و درباره گوشه و کنار جنگ فیلم ساخت قطعا این فیلم باعث آگاهی مخاطب درباره نقش اساسی رادیو آبادان در جنگ می‌شود اما باید در نظر داشت که مهرداد خوشبخت در ساخت این فیلم تلاش بسیاری کرده او فیلم جنگی ساخته اما هیچ کدام از شخصیت‌های اصلی فیلم بسیجی یا رزمنده نیستند آن‌ها در رادیو مشغول کار هستند و اساسا هنری و فرهنگی می‌باشند برای همین قالب ساختاری و مضمونی آبادان یازده شصت برای مخاطب جذابیت دارد و بخش مهم این فیلم واقع گرایی آن است و این مهارت خوشبخت است که توانسته روابط میان شخصیت‌ها را به درستی اجرا کند، از این فیلم نمی‌توانیم توقع خاصی داشته باشیم چرا که در حد مدیوم و زمان محدود توانسته فیلم قابل توجهی باشد که روایت مستند گونه به مخاطب اطلاعات تاریخی می‌دهد، فیلمی که سر و شکل مناسب دارد همراه با یک رخداد واقعی و قابل توجه، انتخاب بازیگران به خصوص حسن معجونی (که چه خوب نقش یک مسیحی بازی می‌کند) از نکات مهم این فیلم محسوب می‌شود.

تبلیغات

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت ارسال دیدگاه خود ابتدا بر روی کادر «من ربات نیستم» کلیک کنید.
پس از تایید، دکمه «ارسال دیدگاه» نمایان خواهد شد که با کلیک بر روی آن می توانید دیدگاه خود را ارسال نمایید..