جمعه ۳ اسفند ۱۳۹۷ ۲۲ فوریه ۲۰۱۹
ویجت ها و آخرین اخبار
تیتر یک و اخبار برگزیده
آخرین اخبار، ویجت ها و جدول ها

یادداشتی کوتاه برای فیلم «جمشیدیه»

دومین فیلم یلدا جبلی نمی‌تواند یک اثر جدی سینمایی باشد، بیشتر یک تله فیلم است، قصه ای کلیشه ای و تکرار شده همراه با شعارهای توخالی، فارغ از لحن و روایت، فیلمساز یک موضوعی را طرح می‌کند که مخاطب نمونه اش را به بهترین شکل در فیلم‌های دیگر دیده است...
دومین فیلم یلدا جبلی نمی‌تواند یک اثر جدی سینمایی باشد، بیشتر یک تله فیلم است، قصه ای کلیشه ای و تکرار شده همراه با شعارهای توخالی، فارغ از لحن و روایت، فیلمساز یک موضوعی را طرح می‌کند که مخاطب نمونه اش را به بهترین شکل در فیلم‌های دیگر دیده است...

افشین علیاردومین فیلم یلدا جبلی نمی‌تواند یک اثر جدی سینمایی باشد، بیشتر یک تله فیلم است، قصه ای کلیشه ای و تکرار شده همراه با شعارهای توخالی، فارغ از لحن و روایت، فیلمساز یک موضوعی را طرح می‌کند که مخاطب نمونه اش را به بهترین شکل در فیلم‌های دیگر دیده است؛ مشکل اساسی در فیلم جمشیدیه این ست که فیلمساز می‌خواهد اثر تاثیرگذار برای مخاطب بسازد اما این تاثیرگذاری تبدیل به یک شوخی شده است بحرانی که در فیلم وجود دارد می‌تواند گره محکمی برای درام باشد جمشیدیه در بیشتر لحظات درجا می‌زند و موضوعش نمی‌تواند متقاعد کننده باشد، عناصر درام به مبتدیان ترین شکل ممکن کنار هم چیده شده اما کارکرد این عناصر برای مخاطب نمی‌تواند جذاب باشد فیلم جمشیدیه دوست دارد که دغدغه مند باشد اما این دغدغه تبدیل به شعارهای گل درشت شده، قصه آنقدر کم جان و تصنعی ست که نمی‌توانیم کار انسانی ترانه را باور کنیم، فیلم‌ساز اعتقاد دارد که فیلم اخلاقی ساخته است اما استفاده از عنصر اخلاق روایت را شعاری کرده و در بعضی از مقاطع فیلم مخاطب یاد فیلم بدون تاریخ بدون امضا می‌افتد، از سکانس دادگاه به بعد فیلم ساز با خیال راحت پشت شعارهایش مخفی می‌شود و ادعا می‌کند که فیلمش اخلاق گراست، اما این اخلاق گرایی تنها در دیالوگ‌های ضعیف و پوشالی جا گرفته است به همین جهت مخاطب فیلم را پس می‌زند، یلدا جبلی شهامت نشان دادن قصاص را ندارد به این جهت فیلم نمی‌تواند کارکرد اخلاقی داشته باشد، چرا که پایان فیلم ضد اخلاق است به طوری که فیلمساز به مخاطب می‌گوید اگر روزی در خیابان با کسی دعوا کردی و آن را به صورت عمدی به قتل رساندی نگران نباش خانواده مقتول رضایت خواهد داد! این نگرش به شدت برای جامعه خطرناک است فیلم ساز سعی کرده جامعه امروز را نشان بدهد عقده‌ها و عصبانیت‌ها و کینه‌ها را متذکر شود اما راه را اشتباه رفته است قطعا با شعار نمی‌شود فیلم اخلاقی ساخت این فیلم برای مخاطب نمی‌تواند مهم باشد زیرا این فیلم بر اساس الگوهای تکراری ساخته شده است، با اینکه یلدا جبلی در فیلم اولش بسیار مستعد به نظر می‌آمد، زوج کمیلی و بهرامی در این فیلم نتوانسته بودند موفقیت حضور در فیلم ایتالیا ایتالیا را تکرار کنند شما را ارجاع می‌دهم به سکانس دادگاه که بهرامی کمیلی چگونه دیالوگ می‌گویند واکنش نشان می‌دهند. تا زمانی که این گونه از فیلم‌ها در سینمای ایران ساخته می‌شود توقعی از پیشرفت نباید داشته باشیم.

ارسال دیدگاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت ارسال دیدگاه خود ابتدا بر روی کادر «من ربات نیستم» کلیک کنید.
پس از تایید، دکمه «ارسال دیدگاه» نمایان خواهد شد که با کلیک بر روی آن می توانید دیدگاه خود را ارسال نمایید..