جمعه ۳ اسفند ۱۳۹۷ ۲۲ فوریه ۲۰۱۹
ویجت ها و آخرین اخبار
تیتر یک و اخبار برگزیده
آخرین اخبار، ویجت ها و جدول ها

یادداشتی کوتاه برای فیلم «درخونگاه»

فیلم درخونگاه به مسعود کیمیایی پیشکش شده اما این اثر از تمامی فیلم‌های کیمیایی جلوتر است چرا که درخونگاه با یک فیلمنامه منسجم و سرراست ساخته شده سیاوش اسعدی فیلمساز دغدغه مند ی است او سینما را به خوبی می‌شناسند...
فیلم درخونگاه به مسعود کیمیایی پیشکش شده اما این اثر از تمامی فیلم‌های کیمیایی جلوتر است چرا که درخونگاه با یک فیلمنامه منسجم و سرراست ساخته شده سیاوش اسعدی فیلمساز دغدغه مند ی است او سینما را به خوبی می‌شناسند...

افشین علیارفیلم درخونگاه به مسعود کیمیایی پیشکش شده اما این اثر از تمامی فیلم‌های کیمیایی جلوتر است چرا که درخونگاه با یک فیلمنامه منسجم و سرراست ساخته شده سیاوش اسعدی فیلمساز دغدغه مند ی است او سینما را به خوبی می‌شناسند و علاقه اش به سینمای کلاسیک در فیلم‌هایش کاملا مشهود است، درخونگاه در وهله نخست قادر به قصه گفتن است، رضا بعد از چند سال از ژاپن به ایران برگشته اما کسی منتظر او نبوده چون فکر می‌کردن رضا در ژاپن مُرده، قصه برای سال هفتاد است همان زمانی که بیشتر جوان‌های ایرانی برای کسب درآمد به ژاپن می‌رفتند، درخونگاه شروع درستی دارد و با روایت منسجم می‌تواند شخصیت‌ها را معرفی کند، اما نکته‌ای که در درخونگاه اهمیت دارد کشش است به نظر می‌آید درخونگاه بیست یا سی دقیقه اول نمی‌تواند موتور محرک فیلم را به کار بندازد برای همین قصه اصلی دیر شروع می‌شود و فیلمساز در نیمه نخست بیشتر سعی کرده موقعیت‌سازی کند اما این موقعیت سازی ریتم فیلم را گرفته و در عوض چیزی به فیلم اضافه نکرده، اساسا درخونگاه از جایی شروع می‌شود که شهرزاد وارد خانه می‌شود، انگار فیلم جان می‌گیرد اما اسعدی دوباره جلوی این پیشرفت را می‌گیرد و دست به موقعیت سازی می‌زند، رفتن رضا به تیمارستان اگر چه از نظر بصری و شکل موقعیت به خوبی اجرا شده اما از نظر محتوایی نمی‌تواند متقاعد کننده باشد، حرف‌هایی که در آن سکانس ردوبدل می‌شود به مخاطب ربطی ندارد و اساساً مخاطب نمی‌فهمد که حرف‌های رضا و دوستش درباره چیست تنها حس رفاقت ست که آن هم زور زیادی ندارد اما جنس رفاقتش از جنس رفاقت‌های کیمیایی ست حتی با چگالی بیشتر، سکانس طولانی شهرزاد و نادرفلاح بهترین سکانس اروتیک یا روانشناختی بعد انقلاب در سینمای ایران است، درخونگاه فیلم موقعیت است فضا دارد و حرف‌های مهم می‌زند اما مشکل اساسی اش دیر به جریان افتادن فیلم است، رضا قهرمانی شکست خورده است که حالا در کشور خودش باید به کسی پناه ببرد که هم خونش نیست زنی بدکاره که پناهِ رضا است، معتقدم رضا در سکانس آخر می‌میرد، سکانسی که به شکل تمثیلی روایت می‌شود پسر کوچک شهرزاد با تفنگ اسباب بازی رضا را نشانه می‌گیرد و قبل از شلیک رضا میمیرد قهرمان ما بعد از تحمل این همه سختی دیگر زنده بودن را دوست ندارد و انگار در غربت می‌میرد. ژاله صامتی، محمود جعفری، مهراوه شریفی نیا، نیما فلاح از نکات مهم این فیلم محسوب می‌شوند امین حیایی در فیلم‌های مختلف نقش لات را بازی کرده اما حیایی در این فیلم به شدت نقش متفاوتی را بازی کرده و اسعدی توانسته بازی او را کنترل کند، درخونگاه فیلمی ست برای سینما، قطعا این فیلم در اکران عمومی می‌تواند مخاطب خاص خود را پیدا کند.

ارسال دیدگاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت ارسال دیدگاه خود ابتدا بر روی کادر «من ربات نیستم» کلیک کنید.
پس از تایید، دکمه «ارسال دیدگاه» نمایان خواهد شد که با کلیک بر روی آن می توانید دیدگاه خود را ارسال نمایید..