جمعه ۳ اسفند ۱۳۹۷ ۲۲ فوریه ۲۰۱۹
ویجت ها و آخرین اخبار
تیتر یک و اخبار برگزیده
آخرین اخبار، ویجت ها و جدول ها

یادداشت کوتاهی برای فیلم «قصر شیرین»

قصر شیرین یک فیلم جاده ای تمام عیار است بخش اعظم فیلم در یک ماشین روایت می‌شود اما حتی یک لحظه هم ریتم افت نمی‌کند. قصر شیرین در مدت زمانِ کافی، به اندازه قصه گویی می‌کند و این قصه باعث شده قصر شیرین فرمِ مورد نظرش را پیدا کند...
قصر شیرین یک فیلم جاده ای تمام عیار است بخش اعظم فیلم در یک ماشین روایت می‌شود اما حتی یک لحظه هم ریتم افت نمی‌کند. قصر شیرین در مدت زمانِ کافی، به اندازه قصه گویی می‌کند و این قصه باعث شده قصر شیرین فرمِ مورد نظرش را پیدا کند...

افشین علیارقصر شیرین یک فیلم جاده ای تمام عیار است بخش اعظم فیلم در یک ماشین روایت می‌شود اما حتی یک لحظه هم ریتم افت نمی‌کند. قصر شیرین در مدت زمانِ کافی ، به اندازه قصه گویی می‌کند و این قصه باعث شده قصر شیرین فرمِ مورد نظرش را پیدا کند، اساسا شکل و گونه ی روایتِ قصه در بوجود آوری شخصیت‌ها تاثیر بسزایی داشته حتی از دیالوگ‌هایی که رد و بدل می‌شود شخصیت شیرینِ غایب هم شکل می‌گیرد، رضامیرکریمی با ساخت قصر شیرین توانست دو فیلم قبلی‌اش را از ذهن مخاطب پاک کند حالا میرکریمی فیلمی مثل به همین سادگی یا یه حبه قند ساخته که مهم ترین عنصر ساختاری آن قصه گویی ست، فیلمنامه قصر شیرین روان نوشته شده میرکریمی خرده روایت و حاشیه را کنار گذاشته و یک راست قصه تعریف می‌کند قصه هم ادعای خاصی را به همراه ندارد و فقط می‌خواهد روایت کننده ی یک روز از زندگی جلال و دوفرزندش باشد ، قصرشیرین با روندی مناسب جلو می‌رود، ریتم با شرایط قصه منطبق است شخصیت‌ها به درستی نوشته و خلق شده اند و هر کدام از شخصیت‌ها در روایت تاثیر بسزایی دارند حتی آن دختر خردسال که نقش اساسی در روند قصه دارد میرکریمی حتی آن ماشین را تبدیل به یک شخصیت کرده است از سوی دیگر جلال به عنوان یک مرد عصبی و پرخاشگر اما هنوز نسبت به زن مرده‌اش غیرت دارد سیلی زدن به آن مرد باغدار عوض کردن نام زنش در گوشی همراه نماد این است که جلال بعد از این همه سال هنوز نسبت به شیرین غیرت دارد اما جلال به دلیل کینه قدیمی‌اش نسبت به شیرین او را برای همیشه رها کرده اما انگار در پس شخصیت جلال یک عشق و یک تاسف نسبت به شیرین باقی مانده، روند متحول شدن جلال در سکانس آخر اگرچه خیلی زود اتفاق می‌افتد اما راز این تحول به سکانس قبل تر یعنی سکانس کتک خوردنش مربوط می‌شود، قصر شیرین حُسن‌های زیادی دارد اما مهمترین آنها انتخاب دختر خردسال بوده دختر خردسال توانسته کسالت یکنواختی فیلم را نجات بدهد، فیلم قصر شیرین در یک ماشین روایت می‌شود اما این تک لوکیشن بودن  به هیچ وجه معلوم نمی‌شود، این فیلم یک حامد بهداد خوب دارد که شاید رفتار و شخصیت او ما را یاد فیلم سدمعبر بی اندازد اما خشم بهداد در این فیلم به شدت کنترل شده است، ساخت فیلم جاده ای اگر چه سخت و طاقت فرسا است اما در موازات این سختی حفظ راکورد به دلیل روایت فیلم در یک روز به سختی تولید این فیلم افزوده، این فیلم در اکران عمومی با استقبال مواجه می‌شود.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت ارسال دیدگاه خود ابتدا بر روی کادر «من ربات نیستم» کلیک کنید.
پس از تایید، دکمه «ارسال دیدگاه» نمایان خواهد شد که با کلیک بر روی آن می توانید دیدگاه خود را ارسال نمایید..