یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ ۴ دسامبر ۲۰۲۲
ویجت ها و آخرین اخبار
تیتر یک و اخبار برگزیده
آخرین اخبار، ویجت ها و جدول ها

«مژده لواسانی» در گفتگو با «هنرمند»

از هفده سالگی و از سینما صحرا تا سینما فلسطین، از برج میلاد تا پردیس ملت و حالا دوباره برج میلاد ویژه برنامه جشنواره فیلم فجر را برای رادیو گفتگو در سینماهای اهل رسانه سردبیری یا اجرا کرده است.
از هفده سالگی و از سینما صحرا تا سینما فلسطین، از برج میلاد تا پردیس ملت و حالا دوباره برج میلاد ویژه برنامه جشنواره فیلم فجر را برای رادیو گفتگو در سینماهای اهل رسانه سردبیری یا اجرا کرده است.

هنرمندنیوز: با «مژده لواسانی» که از نوجوانی نه فقط مخاطب و پیگیر که برنامه ساز سینمایی بوده و امسال با اجرای برنامه «بسته پیشنهادی» در جشنواره چهلم حضور داشته است گفتگویی چالشی و جذاب داشته ایم که با هم می خوانیم.

از همین ابتدا سراغ فیلمها برویم، بهترین فیلم جشنواره از نظر شما کدام بود و چرا؟‌

من چند تا فیلم را خیلی دوست داشتم و معتقد بودم که یک سر و گردن از همه فیلمهای جشنواره بالاتر هستند، یکی قطعا «موقعیت مهدی» بود، یکی قطعا «بدون قرار قبلی» بود، «نگهبان شب»، «علفزار» و دیگری هم قطعا «ملاقات خصوصی» بود، به نظر من این پنج فیلم خیلی خوب بودند اما اگر من هم قرار بود به جمع بندی برسم «موقعیت مهدی» را انتخاب می کردم.

و بهترین کارگردانی؟

برای کارگردانی هم همینطور، هم «بهروز شعیبی» برای بدون قرار قبلی و هم «هادی حجازی فر» برای فیلم موقعیت مهدی.

به خاطر انتخاب برخی فیلمها انتقادهای زیادی به جشنواره امسال شد، چقدر با این موضوع موافق هستید؟

خیلی زیاد! من در برنامه تلویزیونی خودم هم به صراحت گفتم وجود فیلم‌هایی مثل «ماهان» و «لایه های دروغ» سوتفاهم جشنواره بود، به نظر من احتمالا کمدی نداشته اند و فیلم لایه های دروغ که یک کمدی ناخواسته شده بود را گذاشته بودند تا فضا مفرح بشود.

سه فیلمی که از نظر شما در میان بدهای جشنواره قرار می گیرند کدام فیلمها هستند؟

ماهان و لایه های دروغ، مثلا فیلم «درب» فیلمی است که در گونه هنر و تجربه خیلی درخشان است، نه اینکه بگویم فیلم بدی است، فیلم خوبی است اما جای آن در این جشنواره نبود، ماهان و لایه های دروغ فیلمهای بدی هستند و حتی «نمور» هم یک تله فیلم تلویزیونی و یک فیلم عادی است که حضور آن در سودای سیمرغ عجیب بود.

اگر بازیگر بودید دوست داشتید در کدام فیلم و به جای کدام نقش بازی کنید؟

من اگر بازیگر بودم دو نقش در این فضا را دوست داشتم، یکی دوست داشتم جای یاسمن لطفی «پگاه آهنگرانی» در فیلم بدون قرار قبلی بازی کنم، تحولی که برای او ایجاد می شود و سفر درونی که دارد به نظر من خیلی عمیق و دل انگیز است و دومین نقشی که دوست داشتم بازی کنم و خیلی نقش سخت و عجیبی است، جای شهره پیرانی «مریلا زارعی» در فیلم هناس، چون در زندگی واقعی جای خانم پیرانی بودن واقعا سخت است و امکان پذیر نیست، من هرگز نمی توانم اما این یک چالش بازیگری بود و به نظر من خانم مریلا زارعی خیلی نقش متفاوتی را بازی کرده است، همینطور نقش خانم طناز طباطبایی در بی رویا را دوست داشتم، اصولا نقش هایی که از من خیلی دور و پر چالش هستند را خیلی زیاد دوست دارم

و دوست دارید چه فیلمی، کدام کارگردان و کدام بازیگرها سیمرغ بگیرند؟ (مصاحبه قبل از مراسم اختتامیه انجام شده است)

من دوست دارم که پژمان جمشیدی در علفزار سیمرغ بگیرد، خانم پریناز ایزدیار در ملاقات خصوصی و همچنین خانم طناز طباطبایی در بی رویا، در مورد  فیلم ها و کارگردان ها همه فیلم هایی که گفتم و کارگردانهایشان خوب هستند.

جالبترین اتفاق جشنواره چهلم برای شما یا از نگاه شما چه بود؟

یکی از جالبترین اتفاقات نشست خبری فیلم «خائن کشی» بود که من معتقد هستم بهترین فیلم جناب استاد کیمیایی در سال‌های اخیر است و این فیلم آنقدر که همه چیز آن از رنگ و فیلمبرداری و طراحی لباس درخشان است سینما را به رخ می کشد، جالبترین اتفاق این بود که نشست رسانه ای این فیلم بدون حضور نویسنده و کارگردان برگزار شد و عجیبترین اتفاق جشنواره هم حضور این همه فیلم بد و متوسط در جشنواره بود و اینکه لیست نامزدها برای اولین بار تا پاسی از شب اختتامیه اعلام نشده بود!

یک قسمت از فیلمی از این جشنواره که تا همیشه در ذهنتان خواهد ماند؟

یک بخشی از علفزار همیشه در ذهنم خواهد ماند و آن هم آنجایی که ما در یک سری از بزنگاه ها و در یک دوراهی ها بین مصلحت و آبرویمان باید یک جا بایستیم و در این دوراهی من همیشه با خودم تکرار می کنم که مثل سارا بهرامی در علفزار اگر جایی قرار بود بین آبرو و حقیقت بایستیم پای حقیقت بایستیم، حالا که این را گفتم یادم افتاد که بگویم در بین بازیگران زن «سارا بهرامی» در علفزار فوق العاده است.

عده ای از منتقدان معتقد هستند جشنواره فجر دیگر آن اعتبار گذشته را ندارد، با این نظر چقدر موافق هستید؟

نه، من معتقد هستم جشنواره فجر همچنان مهمترین رویداد سینمایی کشور است، بله فیلمها نسبت به یک دهه پیش بسیار ضعیفتر شده اند اما به نظر من این ربطی به جشنواره ندارد و در این رابطه باید یک بازنگری در روند فیلمسازی کشورمان بکنیم، ما در این جشنواره سالهایی داشته ایم که فیلمسازهایی مثل که حمید نعمت الله، کیمیایی، اصغر فرهادی، آقای مجیدی، آقای مهرجویی و فیلم اولی های خیلی خوبی بوده اند، الان چه می شود که بزرگان ما دیگر انگیزه ای برای فیلمسازی ندارند و احتمالا جوانهای خیلی مستعد ما مثل سعید روستایی باید دنبال سرمایه گذار باشند؟ این برای آنها خیلی سخت است و اینقدر این پروسه پیچیده شده که کیفیت آثار ما پایین آمده است، لذا من معتقد هستم که اعتبار جشنواره چون به فیلمهای آن است پس از این حیث مورد خدشه وارد شده است.

با فیلمی در این جشنواره گریه کرده اید و آیا فیلمی بود که با آن از ته دل خندیده باشید؟

در بخش هایی از علفزار و در بخش هایی از انتهای فیلم بدون قرار قبلی گریه کردم، مثل همان بغض بهروز شعیبی در نشست رسانه ای گریه کردم، البته این گریه تلخ نبود و گریه ای بود از شوق عشق به این آب و خاک و رسیدن به هویت و ریشه ها که خیلی این حس ریشه دار بودن برای من ارزشمند است، در مورد خندیدن هم خیلی کوتاه با بخش هایی از فیلم شادروان و آن جا که بهرنگ علوی بی نظیر است در چند سکانس خندیدم.

اگر جای مسئولان برگزاری جشنواره بودید برای سال آینده چه تغییراتی ایجاد می کردید؟

ما همه حرف می زنیم اما باید قبول کنیم برگزاری جشنواره فیلم فجر در این سطح بسیار کار سختی و مدیریت آن بسیار طاقت فرسا است، از دور همه می گویند این برنامه اگر اینگونه بود بهتر بود اما دوستان عزیزم بیایید داخل برنامه و ببینید می توانید؟ مسئله بودجه، مسئله ممیزی، مسئله اعمال نظرها و مسئله فلان و فلان و فلان و در نهایت نمی شود! به قول قیصر امین پور «خواستن ها همه موقوف توانستن بود»، می خواهم به شما بگویم که اینگونه هم نیست که اینها توانایی اش را نداشته باشند، واقع‌ بینی کار سختی است لذا اگر جای مسئولین برگزاری جشنواره بودم  برای سال آینده یک تیم فوق متخصص در این حوزه برای ستاد اجرایی می گذاشتم که حداقل آنچه که به مدیریت جشنواره در حوزه نظم و مقررات و اتفاقات برمی گردد را کنترل کنند و حتما در مورد هیات انتخاب و اینکه چه فیلم هایی انتخاب می شوند دقت هزاران برابر می داشتم که اگر فیلمی می آید مورد تمسخر منتقدین قرار نگیرند که این چه فیلمی بود؟ فیلمی بیاید که جای آن در جشنواره باشد، نداریم؟ کم است؟ دیگر نمی دانم! کمتر کنیم، بکنیم بیست تا یا پانزده تا، بهتر از این است که یک لایه های دروغ بگذاریم که اینقدر فاجعه است.

جای کدام چهره ها در این جشنواره خالی بود یا دوست داشتید باشند؟

به طور ویژه «قاتل و وحشی» کار حمید نعمت الله، به شدت دوست داشتم کار آقای نعمت الله را در یک سانس ویژه منتقدین ببینم و قطعا جای چهره های جوانی مثل سعید روستایی خیلی خالی بود، برای اینکه سعید روستایی هر وقت می آید یک فیلم اجتماعی از او می بینیم که درخشان است و ما را به فکر فرو می برد، خیلی دوست داشتم کارهای سعید روستایی و حمید نعمت الله و آقای جلیلوند به جشنواره برسند و در میان بازیگرها به خاطر اینکه من علاقه شدیدی هم به خانم هدیه تهرانی و هم به خانم لیلا حاتمی دارم پس به نظرم جایشان خیلی زیاد خالی بود.

در کل سینمای ایران را چگونه می بینید؟ رو به پیشرفت، ساکن یا در حال پسرفت؟

من خیلی کوچکتر از آن هستم و در واقع متخصص هم نیستم که بخواهم نظر بدهم اما به اندازه سال هایی که سینما را رصد کرده ام و برای آن برنامه ساخته ام می توانم درباره سینما نظر بدهم پس به این جمله بسنده می کنم که حال سینما مثل بسیاری چیزهای دیگر خوب نیست.

شما با برنامه «بسته پیشنهادی» در جشنواره حضور داشتید، در پایان راجع به این برنامه هم صحبت کنید.

امسال برنامه بسته پیشنهادی را از شبکه دو و هر هفته جمعه ها داریم که به طور خاص به سینما، کتاب و فضای فرهنگی کشور می پردازیم، این برنامه را در دو جمعه واقع در جشنواره به طور زنده از برج میلاد رفتیم، در هفته اول تیم دسته دختران که سرکار خانم منیر قیدی تنها گفتگوی تلویزیونی شان را با ما انجام دادند و در بخش دوم هفته اول با حسین بیرانوند و آقای عباس میرزایی گفتگو کردم و یک آیتم ویژه برای آقای رضا رویگری و حضور مجدد ایشان بعد از سالها در جشنواره فیلم فجر داشتیم، هفته دوم با آقای شعیبی به طور ویژه در مورد بدون قرار قبلی و هناس گفتگو کردیم و با آقای علی اکبر اصانلو که خیلی گفتگوی شیرینی شد، باید تشکر ویژه ای کنم از تهیه کننده خوب و فرهنگی سرکار خانم «الهه بهبودی» و سردبیر خوبمان آقای «محمد جباری» که واقعا در این دو هفته تلاش کردند، ما یک تیم هستیم که تلاش کردیم به بهترین شکل ممکن از زاویه نگاه برنامه خودمان که یک نگاه امیدبخش و معرفی حال خوب کن ها برای بهتر کردم حال مردم است به جشنواره و به سینما بپردازیم، خانم بهبودی برای اینکه این برنامه خیلی خوب از برج میلاد روی آنتن برود همه جوره ایستاد و بسیار تلاش کرد، تیم ما کاری کرد خیلی شسته و رفته بتوانیم از منظر نگاه خود برنامه و سردبیری جشنواره را پوشش بدهیم و یک برنامه متفاوت بسازیم، همه برنامه ها مثل هفت و برنامه هایی که خیلی تخصصی سینمایی هستند می نشینند و به معنای حقیقی کلمه نقد می کنند اما قرار ما نقد نبود و قرار ما این بود فیلم های امیدبخش و فیلم‌هایی که قهرمان دارد و مردم از دیدن آنها حال خوب پیدا می کنند را معرفی کنیم و درباره آنها حرف بزنیم، در واقع سینمای امید بخش را پوشش بدهیم، از این حیث کار ما خیلی سخت تر بود و من باید به طور خاص تشکر کنم از تهیه کننده خانم الهه بهبودی که خودش سینما را می شناسد و محکم پای این برنامه ایستاد.

گفتگو: مهدی احمدی

تبلیغات

ارسال دیدگاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت ارسال دیدگاه خود ابتدا بر روی کادر «من ربات نیستم» کلیک کنید.
پس از تایید، دکمه «ارسال دیدگاه» نمایان خواهد شد که با کلیک بر روی آن می توانید دیدگاه خود را ارسال نمایید..