تبلیغات
یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ ۲۸ فوریه ۲۰۲۱
ویجت ها و آخرین اخبار
تیتر یک و اخبار برگزیده
آخرین اخبار، ویجت ها و جدول ها

یادداشت «مژده لواسانی» بر فیلم «ابلق» «نرگس آبیار»

ابلق قطعاً اجتماعى ترين فيلم نرگس آبيار و در ادامه ى نگاه او به مسائل زنان در شرايط مختلف و با رويكردهاى مختلف، يك گام رو به جلو بوده است...
ابلق قطعاً اجتماعى ترين فيلم نرگس آبيار و در ادامه ى نگاه او به مسائل زنان در شرايط مختلف و با رويكردهاى مختلف، يك گام رو به جلو بوده است...

هنرمندنیوزکتمان نمی‌کنم که چقدر خوشحالم از حضور سینماگر زنى در سینماى ایران که فیلم به فیلم ما را به قدرت کارگردانى اش و جسارت و دغدغه مندىِ درست و بدون ادا و اطوارش در حوزه ى زنان، امیدوار تر میکند
ابلق قطعاً اجتماعى ترین فیلم نرگس آبیار و در ادامه ى نگاه او به مسائل زنان در شرایط مختلف و با رویکردهاى مختلف، یک گام رو به جلو بوده است.
جدای از کارگردانى متبحرانه ى آبیار که توانایی اش در تکنیک، را مثل فیلم قبلی اش به رخ میکشد با به تصویر کشیدن جزئیات، قاب بندى ها و هدایت درست مجموعه ى بازیگران که بهترین بازی هایشان را اغلب در فیلم هاى او دارند ( بازى فوق العاده ى هوتن شکیبا و گلاره عباسى را سخت میشود نادیده گرفت!)، اما تمرکز من در این یادداشت بیشتر به حرف اصلیِ ابلق است که باید درست شنیده شود
یعنى پرداختن فیلمساز به یک مسأله ى مهم اجتماعی که نمیتوان و نباید ساده انگارانه از کنارش گذشت
و فیلم بى داعیه ى فمنیستى، اتفاقاً با یک نگاهِ درستِ بومى، ما را با این مسأله مواجه میکند


آبیار تلاش میکند تا بدون اتکا به گفتمانهای وارداتی، نگاه و نقد خود را بیان کند و نقدش به این نظمِ مردسالار، مطلقاً گرایش ضد مرد ندارد
قهرمان قصه ى آبیار زنیست که مثل بسیاری از زنان جامعه با مسأله ى تعرض و آزار و ...دست به گریبان است
و حتى تمام تلاشش را براى فرار از این بحران میکند و نهایتاً همه چیز را آشکارا میگوید
اما آیا در جامعه ى ما حقیقتاً همیشه تابِ بیان صداقت در این مسائل وجود دارد؟
آبیار این مسأله ى پیچیده را به تصویر میکشد و نمیخواهد و اساساً موظف نیست که راهکارى ارائه دهد
او مشکل را عریان یه ما نشان میدهد و خودمان را مقابل خودمان قرار میدهد
با خودمان صادق باشیم


چقدر شرایط پیچیده ى زندگى باعث شده است تا حتى ناخواسته حقیقت را قربانى مصلحت کنیم؟
آبیار اتفاقاً پیشنهاد مصلحت نمیدهد او انگشت اتهام را به سمت جامعه می‌برد. جامعه ای که مصلحت را بر حقیقت ترجیح میدهد. جامعه ای که دروغ را می‌پرستد تا در واقعیت زندگی کند! کدام واقعیت؟ واقعیتی از جنس زیستِ موش‌های زیر شهر. موش‌های بچه خفه کن! موش‌های موذی که از کثافتِ دروغ ارتزاق می‌کنند.
او نشان میدهد این خانواده،مردم و اطرافیان راحله هستند که میخواهند دروغ بشنوند!
سکانس شبِ مواجهه ى راحله با مردم، درست به مثابه ى یک دادگاه خود خواسته است
دادگاهى که مردم محل تشکیل داده اند


و آدمها منتظرند تا دروغ بشنوند!
این شرایط است که راحله را وادار میکند که به مصلحت تن دهد
شرایطى که اساساً زنان را در جامعه مجبور به سکوت میکند. همه زنان زخم خورده را!
موش ها در سکانس پایانى هنوز باقى اند
جلال بر سر این مردم ایستاده است و کار مى کند
و آبیار به درستى نشان میدهد که سکوت و تن دادن به مصلحت،صرفاً یک مسکن موقتى است!
به این حرف فیلم به طور جدی فکر کنیم
که مسأله حل نمی شود تا زمانى که حقیقت،قربانىِ مصلحت میشود!
مژده لواسانى
١۵ بهمن ۹۹

  • عکس: نازی خوش اخلاق

تبلیغات

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت ارسال دیدگاه خود ابتدا بر روی کادر «من ربات نیستم» کلیک کنید.
پس از تایید، دکمه «ارسال دیدگاه» نمایان خواهد شد که با کلیک بر روی آن می توانید دیدگاه خود را ارسال نمایید..