دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ۱۶ دسامبر ۲۰۱۹
ویجت ها و آخرین اخبار
تیتر یک و اخبار برگزیده
آخرین اخبار، ویجت ها و جدول ها

نمایشگاه مطبوعات، سال‌هاست که در کشور برگزار می شود، اما هرگز دستاوردی برای جامعه مطبوعاتی نداشته است.
نمایشگاه مطبوعات، سال‌هاست که در کشور برگزار می شود، اما هرگز دستاوردی برای جامعه مطبوعاتی نداشته است.

هنرمندنیوزهنوز کسی پاسخ درستی به این سوال نداده است: نمایشگاه مطبوعات با چه هدفی طراحی و برگزار شد؟آیا در طول این سال‌های طولانی، به اهداف مورد نظر رسیده اند یا خیر؟

در هر دوره و در هر دولتی که نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، جز دردسر دستاوردی برای صاحبان جراید و رسانه‌ها نداشت.همگان امید داشتند تا در دوره‌های بعدی وضعیت بهتر شود، اما دوره به دوره بدتر و بدتر شد.دیگر از امکانات رفاهی دوره‌های پیشین هم خبری نبود.

مسوولان نمایشگاه از آغاز تا کنون، حتی یک بار نیز با اهالی رسانه دور یک میز ننشستند تا نظر آنان را درباره برگزاری جشنواره بپرسند.مطمئنا رسانه ای‌ها، به خصوص آنانی که تجربه گرانبهایی در این عرصه داشته و دارند، می توانستند با پیشنهادهای سازنده خود تاثیر مهمی روی جشنواره داشته و در برگزاری بهتر و کاربردی تر آن کمک حال مسوولان باشند، اما هرگز چنین اتفاقی نیفتاد!

مسوولان فراموش کرده بودند که نمایشگاه متعلق به اهالی رسانه است و آنان باید در برگزاری آن دخیل باشند، نه کسانی که از دور و نزدیک دستی بر آتش نداشته و ندارند.

صاحبان رسانه‌ها مجبور بودند برای حضور در نمایشگاه هزینه کنند، هزینه ای که اصلا دستاوردی برای شان نداشت، هرچند سران جراید دولتی با توجه به بودجه بادآورده ای که داشتند نگران این موضوع نبوده و نیستند.

سال‌هاست نمایشگاه مطبوعات برگزار می شود، اما هنوز نتوانسته اند مردم را دوباره با نشریات آشتی دهند.پیش از آنکه این نمایشگاه راه اندازی شود، مطبوعات مخاطبان به مراتب بیشتری داشتند.

مطمئنا یکی از اهداف پدیدآورندگان این نمایشگاه، جلب و جذب مردم به رسانه‌ها بوده، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه همان اندک مخاطبان نیز از دست رفتند.

آمار نشان می دهد از زمانی که نمایشگاه مطبوعات برگزار شده، استقبال مردم از نشریات کمتر و کمتر شده است، چرا؟

نمایشگاه مطبوعات مانند دیگر نمایشگاه‌ها، برای مردم حکم مرکز تفریح داشته و دارد.برای همین، این اواخر تعداد کبابفروشی‌ها در فضای نمایشگاه به نسبت بیشتر از کتابفروشی‌ها بود!

آنانی که این نمایشگاه را طراحی و برگزار کرده و می کنند، آن را یک بیلان کاری محسوب می کنند، برای همین است که تاثیر گذار نبوده و نخواهد بود.برای آنان مهم این بود که چنین نمایشگاهی تحت هر شرایطی برگزار شود تا بتوانند به بالا دستی‌ها گزارش داده و در لیست نظر کرده‌ها قرار بگیرند!

نمایشگاه مطبوعات تا کنون مدیران مختلفی داشته است، یکی از این مدیران بیاید بگوید برگزاری آن، چه دستاوردی داشته و چه تعداد روزنامه خوان جدید توانسته اند به جمع قدیمی‌ها اضافه کنند؟هیچ!

چنین آماری تاکنون داده نشده وداده نخواهد شد.

تعطیلی نمایشگاه مطبوعات که توسط وزیر ارشاد اعلام شد، مهم ترین کاری بوده که تا کنون وزرای ارشاد اسبق و سابق و جدید انجام داده اند.

نمایشگاهی که دستاوردی ندارد و جز هدر دادن بودجه موفقیتی نداشته، نبودنش برای همه مفید است، به خصوص رسانه‌های بخش خصوصی که دراین اوضاع آشفته کاغذ و دیگر مشکلات، هر ریال برای شان حکم گنج را دارد.

جا دارد از سید عباس صالحی وزیر محترم ارشاد برای این کار ارزنده، یعنی تعطیلی نمایشگاه مطبوعات تشکر ویژه ای داشته باشیم، زیرا از قدیم گفته اند جلوی ضرر را هروقت بگیری سود است!

  • سید رضا اورنگ

ارسال دیدگاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت ارسال دیدگاه خود ابتدا بر روی کادر «من ربات نیستم» کلیک کنید.
پس از تایید، دکمه «ارسال دیدگاه» نمایان خواهد شد که با کلیک بر روی آن می توانید دیدگاه خود را ارسال نمایید..