پنج شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۸ ۱۸ ژوئیه ۲۰۱۹
ویجت ها و آخرین اخبار
تیتر یک و اخبار برگزیده
آخرین اخبار، ویجت ها و جدول ها

گفتگو با علی‌اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی:

بنیاد رودکی طی 3 سال تصدی مدیریت دو ارکستر ملی ایران و ارکستر سمفونیک تهران این دو ارکستر را از حواشی دور کرده و در مسیر ثبات و رشد قرار داده است. علی‌اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی در این مصاحبه ضمن تشریح اقدامات و دستاوردهای دو ارکستر، بر ارتقاء جایگاه ارکسترها تاکید کرد.
بنیاد رودکی طی 3 سال تصدی مدیریت دو ارکستر ملی ایران و ارکستر سمفونیک تهران این دو ارکستر را از حواشی دور کرده و در مسیر ثبات و رشد قرار داده است. علی‌اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی در این مصاحبه ضمن تشریح اقدامات و دستاوردهای دو ارکستر، بر ارتقاء جایگاه ارکسترها تاکید کرد.

هنرمندنیوز؛ بنیاد رودکی طی ۳ سال تصدی مدیریت دو ارکستر ملی ایران و ارکستر سمفونیک تهران این دو ارکستر را از حواشی دور کرده و در مسیر ثبات و رشد قرار داده است. علی‌اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی در این مصاحبه ضمن تشریح اقدامات و دستاوردهای دو ارکستر، بر ارتقاء جایگاه ارکسترها تاکید کرد.

 

بنیاد رودکی با چه رویکردی به مدیریت ارکسترهای ملی ایران و سمفونیک تهران ورود کرده است؟

داشتن ارکستر منظم و هماهنگ، با اجرایی درخور پیشینه و فرهنگ یک کشور، از جمله افتخارات هر کشور محسوب می‌شود. با چنین رویکردی، ارکسترها اجزای مهم هنر و فرهنگ ما به شمار می‌روند و امور آنها با حساسیت خاصی توسط مسئولان عالی کشور پیگیری می‌شود. بر این اساس وظیفه مدیریت ارکستر ملی ایران و سمفونیک چند سالی است که برعهده بنیاد رودکی نهاد شده  و ما درصدد هستیم که هر آنچه در توان داریم برای بهبود عملکرد آنها انجام دهیم. سیاست‌های مدیریتی بنیاد رودکی در خصوص ارکسترها به چند بخش تقسیم بندی می‌شود که شرح مختصر آنها عبارتست از: ۱- سازماندهی ارکسترها، تفکیک ارکستر ملی و سمفونیک، تعیین رهبران دائمی دو ارکستر، انتخاب مدیران مربوطه و جذب نوازندگان سازهای مختلف. ۲- برنامه‌ریزی‌های آموزشی چه در بخش داخلی چه در بخش بین‌المللی بر اساس اهداف مشخص شده و امضای تفاهم‌نامه‌هایی برای تحقق این برنامه‌ها. ۳- تدوین لیست اجراهای داخلی و بین المللی. لازم به ذکر است که در سه سال گذشته روند اجراها هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی رشد مناسبی داشته است و ارکسترها به توالی و تناوب در هر ماه در تهران، شهرستان‌ها و سایر کشورها اجراهای موفقی داشتند که امیدواریم این روند در سال‌های آتی نیز با کیفیتی بهتر پیش برود.

 

برنامه‌های شما برای دو ارکستر در سال ۹۷ تحقق پیدا کرد؟

برنامه‌هایی که برای ارکسترها داشتیم با کمی اغماض محقق شد. این که می‌گویم با کمی اغماض به این دلیل است که برنامه‌های ما در حوزه اجراهای شهرستان‌ها و اجراهای بین‌المللی طبق آنچه انتظار و برنامه‌ریزی کرده بودیم، محقق نشد و علت آن هم شرایط حاکم بر اقتصاد کشور بود که ما را مکلف به صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کاهش برنامه‌ها می‌کرد. البته سفرهای خارجی خوبی هم داشتیم که با وجود محدودیت‌های بودجه انجام دادیم که اجرا در روسیه برای بازی‌های جام‌جهانی فوتبال و شرکت در هفته فرهنگی ایران در آذربایجان بود. اجراهای ما در تالار وحدت هم به خوبی پیش رفت و هر دو ارکستر ما در جشنوراه موسیقی فجر اجرا کردند که ارکستر ملی در افتتاحیه حضور داشت. دعوت از رهبران بین المللی در ارکسترها و چند اجرا در شهرستان‌ها هم از جمله اهدافی بود که طبق برنامه ریزی های صورت گرفته به خوبی انجام شد.

 

در اجراهای دو ارکستر چه اولویت هایی مدنظر شماست؟

استفاده از رهبران داخلی و خارجی در ارکسترها و همچنین استفاده از قطعات آهنگسازهای ایرانی اولویت بنیاد رودکی است. تلاش و تمرکز ما بر استفاده ارکسترها از قطعات آهنگسازهای ایرانی است که البته ناگفته نماند که نواختن آثار و قطعه‌های ناب بین‌المللی هم یکی از اولویت های مدنظر ما به شمار می‌رود. نواختن این قطعات به روند رشد ارکسترهای ما کمک فراوانی می‌کند. نمونه این آثار اجرای ارکستر سمفونیک تهران در روزهای پایانی سال گذشته است که قطعه نهم بتهون توسط این ارکستر اجرا می شود. این قطعه جزو سخت ترین آثار موسیقی کلاسیک محسوب می‌شود. این اجرا آزمون خوبی برای شناخته‌تر شدن توانمندی‌های ارکسترهای ما است.

 

از نظر امکانات و زیرساخت‌ها وضعیت ارکسترها به چه صورت است؟

موسیقی ارکسترال در کشور ما چندان مسبوق به سابقه نیست و نسبت به تاریخ موسیقی ما، این نوع موسیقی بسیار جوان است. به همین نسبت امکانات و ظرفیت‌های این نوع موسیقی هم پیشرفت قابل توجهی نداشته است. بر اهل فن و آگاهان موسیقی، پوشیده نیست امکانات و شرایطی که ارکسترهایی ما از آن بهرمند هستند دارای کمبودهایی است. بخاطر همین کمبودها نباید انتظار داشت که ارکسترهای ما در طراز جهانی باشد و به خوبی آنها و بدون هیچ نواقصی اجرا کنند. تلاشی که رهبران ارکستر و نوازندگان جوان و پرتلاش ما انجام می دهند تا حدودی نواقص امکانات را جبران می کند اما به هر حال امکاناتی که ارکسترهای کشورهای صاحب‌نام در موسیقی، در اختیار دارند با امکانات ما قابل مقایسه نیست. ارتقاء امکانات و زیرساخت‌های ارکسترها جزو برنامه‌های آتی ما است و انشاالله انجام این مهم نیز در آینده میسر می‌شود.

 

یکی از انتظارت از ارکستر ملی و سمفونیک، اجرای آثار مناسبتی ملی و مذهبی است. خط‌مشی بنیاد رودکی در این خصوص چه بوده است؟

در مورد آثار مناسبتی در سه سال گذشته در کنار آثار دیگری که داشته‌ایم، برای مناسبت‌های ملی، دفاع مقدس و آیین‌های مذهبی، اجرای متنوعی را برنامه ریزی و اجرا کرده‌ایم. ما خود را مکلف می‌دانیم که درتولید این آثار سهیم شویم. ما در این چند سال سمفونی وحدت اقوام را با همکاری با یکی از اداره‌های کل استانی در تالار وحدت اجرا کرده‌ایم. سمفونی روح الله، ایثارگران، پیروزی و هم اکنون سمفونی دفاع مقدس درحال ساخت و اجرا است. لذا در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سعی شده است که اجراهای خوبی داشته باشیم. در سال گذشته، همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ارکستر ملی در جشنوراه موسیقی فجر حضور داشت و قطعات ملی و انقلابی را نواختند. در حوزه آیین های مذهبی در محرم و صفر در این سال قطعه «نی‌نوا» استاد علیزاده توسط ارکستر سمفونیک اجرا شد. ارکستر ملی هم چند قطعه مناسبتی در این ایام در تالار وحدت با حضور مقامات کشوری اجرا کرد. تاکید ما این است که این روند ادامه یابد و آثار مناسبتی بخش مهمی از اجراهای دو ارکستر باشند.

 

شرایط ارکسترها را در سال ۹۸ چگونه می‌بینید؟

شخصا معتقدم که هرچقدر از ابتدای عهده دار شدن مسئولیت ارکسترها توسط بنیاد رودکی فاصله می‌گیریم شرایط ارکسترها بهتر می‌شود. سال ۹۸ را سال شکوفایی برای ارکسترها می بینم. سال ۹۸ سالی است که باید در سطح ملی اجراهای بهتر و بیشتری داشته باشیم و در سطح بین‌المللی هم با همکاری سایر کشورها اجراها از نظر کمی و کیفی رشد خواهد داشت. ما در سال آتی برای هر دو ارکستر تلاش کردیم که هر ماه یک رهبر میهمان دعوت کنیم چرا که حضور و کلاس‌های آموزشی آنها در کیفیت و تنوع‌بخشی اجرای ارکستر ها موثر است. در حوزه جذب اسپانسر و سرمایه گذاران خصوصی، قصد داریم با برنامه های مدون اقدام به جذب اسپانسر کنیم و روز به روز به سمت و سوی اجرای برنامه هایی که هزینه‌های سنگینی می‌طلبد، گام برداریم. بودجه دولتی کفاف بسیاری از برنامه هایی که مد نظر ما قرار دارد را نمی‌دهد و این که بتوانیم بودجه ارکسترها را از اتکای صرف به بودجه دولتی خارج کنیم یکی از مهمترین برنامه های ما در سال ۹۸ است.

 

لطفا توضیحی در مورد اجرای ویژه  «سرو آزاد» ارکستر ملی ارایه دهید و بفرمایید اجرای «سرو آزاد» در قالب چه سیاستی از ارکستر ملی می‌گنجد؟

اعتقاد من و همکارانم این است که ارکستر ملی فضایی برای عرضه توانمندی آهنگسازان خوب کشورمان، رهبران ارکستر و خوانندگان توانمند در چارچوب استانداردهای یک ارکستر ملی است. بنابر این این ارکستر، سیاستی انبساطی دارد و خارج از برخی انحصارهای مرسوم می‌خواهد حلقه واسطی میان هنردوستان و هنرمندان ایرانی برقرار کند. البته در این میان حتما سطح کار نیز سنجیده می شود و اساسا وجود مدیرهنری به خاطر چنین الزاماتی است.  تلاش می‌کنیم  در اجراهای متعدد رپرتوآری متفاوت به مخاطب موسیقی دوست ارایه شود؛ با چنین پیش فرضی اجرای «سرو آزاد» قابل ارزیابی است.

 

دعوت از رهبر میهمانی از کشور ارمنستان با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

واقعیت این است که ما نیاز داریم با تعامل با کشورهای مختلف، خصوصا کشورهای صاحب سبک در موسیقی کلاسیک توان تخصصی خودمان را در حوزه موسیقی بالا ببریم. حضور رهبران میهمان آورده‌ای برای نوازندگان ما، موسیقی دوستان و علاقه مندان به رهبری ارکستر است. بنیاد رودکی در سال‌های اخیر با دعوت از رهبران سرشناس جهانی مانند «ریکاردو موتی » تلاش کرده بخشی از ماموریت خود در توسعه توان موسیقی کشور را به انجام رساند؛ این فرآیند در آینده نیز ادامه خواهد داشت و تلاش ما این است که از یک سو توان نوازندگان ایرانی و از دیگر سو  ذائقه موسیقایی مخاطبانمان رشد کند.

دعوت از آقای «روبن آساتریان» بر مبنای ذکر شده صورت گرفت. در نهایت همه تلاش و امید ما این است که ماموریت های تعریف شده برای بنیاد فرهنگی هنری رودکی به بهترین شکل به انجام برسد.

ارسال دیدگاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت ارسال دیدگاه خود ابتدا بر روی کادر «من ربات نیستم» کلیک کنید.
پس از تایید، دکمه «ارسال دیدگاه» نمایان خواهد شد که با کلیک بر روی آن می توانید دیدگاه خود را ارسال نمایید..