سه شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸ ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۹
ویجت ها و آخرین اخبار
تیتر یک و اخبار برگزیده
آخرین اخبار، ویجت ها و جدول ها

پارسا حسن دخت خواننده موسیقی کلاسیک در گفتگو با «هنرمندیوز»؛

بنیاد رودکی باید تصمیم بگیرد از این بزرگان دعوت به همکاری کند چرا که ارکستر ملی ایران نماینده موسیقی تمام مردم ایران است و شایسته نیست که از کیفیت پایینی برخوردار باشد.اگر وزارت ارشاد و مسئولین ارکستر ملی ایران تصمیم بگیرند که این افراد در ارکستر ملی ساز بزنند باید شرایط را نیز برایشان محیا کنند.
بنیاد رودکی باید تصمیم بگیرد از این بزرگان دعوت به همکاری کند چرا که ارکستر ملی ایران نماینده موسیقی تمام مردم ایران است و شایسته نیست که از کیفیت پایینی برخوردار باشد.اگر وزارت ارشاد و مسئولین ارکستر ملی ایران تصمیم بگیرند که این افراد در ارکستر ملی ساز بزنند باید شرایط را نیز برایشان محیا کنند.

هنرمندنیوز؛ پارسا حسن دخت خواننده جوان موسیقی کلاسیک است وی فعالیت هنری خود را از سن ۱۰ سالگی در رشته آواز در اصفهان نزد جناب طباطبایی آغاز کرد و فراگیری اصول صداسازی و ردیف طاهرزاده نزد حمید رضا نوربخش شرکت در کارگاه آواز استاد محمد رضا شجریان انجام داد. برای تصنیف خوانی و وزن خوانی نزد کامیار فانیان  رفت و فراگیری آواز در مکتب اصفهان نزد استاد علی اصغر شاهزیدی را  آموخت. پارسا حسن دخت برای فراگیری آواز تخصصی نزد استاد پیمان سلطانی رفته است. اجرای کنسرت‌های متعدد با گروه‌های کهن خاموش رهاب آریا و.... در تهران، اصفهان، گرگان، تبریز، گنبد، بندرترکمن، بوشهر، قونیه، یونان، فرانسه،  هند و اتریش دانمارک سوئد و ...در کارنامه هنری وی است. با حسن دخت گفتگویی داشتیم که در ادامه خواهید خواند:

درباره کنسرت «سرو آزاد» توضیح دهید؟

قرار است کارهای عاشقانه و ملی-میهنی آقای پیمان سلطانی را اجرا کنیم. مستحضر هستید که آقای سلطانی یکی از آهنگسازان و تنظیم‌کنندگان شایسته کشورمان هستند.آثار ایشان بسیار فاخر و ارزشمند است. بنده افتخار می‌کنم قطعاتی از ساخته‌های ایشان را اجرا می‌کنم. از نتایج این همکاری در این اجرا می‌توانم به نقاط ضعف و قوتی اشاره کنم. حضور آقای مرتضی پور به عنوان رهبر رزیدنت و همینطور آقای آساتریان به عنوان رهبر اصلی اجرا از نقاط قوت اجرای پیش رواست. درباره ارکستر ملی ایران باید اشاره کنم که ارکستر می‌تواند نوازندگان توانا، حرفه‌ای و با تجربه تری داشته باشد. چرا که با عنوانی چون ملی روبرو هستیم. در صحبت‌هایی که با مدیر ارکستر داشتیم نوازنده‌های ارکستر ملی از طریق آزمون وارد ارکستر شده‌اند.

نظرتان درباره ارکستر ملی چیست؟

ما در تهران و حتی در شهرستان‌ها اساتید با تجربه توانمندی داریم که شایسته نوازندگی در ارکستر ملی هستند. بنیاد رودکی باید تصمیم بگیرد از این بزرگان دعوت به همکاری کند چرا که ارکستر ملی ایران نماینده موسیقی تمام مردم ایران است و شایسته نیست که از کیفیت پایینی برخوردار باشد.اگر وزارت ارشاد و مسئولین ارکستر ملی ایران تصمیم بگیرند که این افراد در ارکستر ملی ساز بزنند باید شرایط را نیز برایشان محیا کنند. شرایط مالی را برایشان فراهم کنند و شأن و جایگاهشان را نیز حفظ کنند. انتخاب رهبران حرفه‌ای و آهنگسازان توانمند را بدون ممیزی به کار بگیرد و فضایی را فراهم کند که صداهای مختلف شنیده شوند. ما از تکرار مکررات، شنیدن یک نوع صدای ثابت و دیدن چهره‌های تکراری خسته شده‌ایم. ما با هشتاد میلیون انسان در جغرافیای ایران روبرو هستیم. با موسیقی به گونه‌ای برخورد می‌شود که انگار در یک روستا با جمعیتی هزار نفره سروکار داریم. البته در حال حاضر نیز برخی از نوازندگان ارکستر توانا هستند. برخی نیز بسیار با اخلاقند و تعداد اندکی هم تجربه فعالیت مداوم ارکسترال داشته‌اند. اما این اندک‌ها برای ارکستر ملی ایران کافی نیست.

از وزارت ارشاد به عنوان متولی عرصه فرهنگ و هنری چه انتظاراتی دارید؟

وزارت فرهنگ و ارشاد باید شان مردم و فرهنگ و تاریخ ایران را حفظ کند. ما کلنل وزیری را در ایران داشته‌ایم. زحمات او نباید نادیده گرفته شود. جوانان ما هرچقدر هم که توانا باشند نباید نادیده گرفته شوند. بهتر است از آنان در ارکسترهای کارگاهی و ارکسترهای کوچک‌تر استفاده شود و آنها را آماده ارکستر ملی در آینده‌ای نزدیک کرد.

ارسال دیدگاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت ارسال دیدگاه خود ابتدا بر روی کادر «من ربات نیستم» کلیک کنید.
پس از تایید، دکمه «ارسال دیدگاه» نمایان خواهد شد که با کلیک بر روی آن می توانید دیدگاه خود را ارسال نمایید..