پنج شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۸ ۱۸ ژوئیه ۲۰۱۹
ویجت ها و آخرین اخبار
تیتر یک و اخبار برگزیده
آخرین اخبار، ویجت ها و جدول ها

گفتگو با روبن آساتریان رهبر ارکستر ارمنستان؛

در مورد ارکستر ملی ایران باید بگویم که بسیار متعجب شدم که بیشتر وقت تمرین ما به جای آموزش و صحبت در زمینه های تکنیکی سازی صرف حرف آنالیز و توضیحات زیباشناختی موسیقی شد. نظرم این است که ارکستر حتماً از کارهای کلاسیک برای تمرینات بهره ببرد تا استخوان بندی قوی تری پیدا کرده و بتواند کار اصلی خود را هر چه بیشتر با کیفیت بهتری انجام دهد.
در مورد ارکستر ملی ایران باید بگویم که بسیار متعجب شدم که بیشتر وقت تمرین ما به جای آموزش و صحبت در زمینه های تکنیکی سازی صرف حرف آنالیز و توضیحات زیباشناختی موسیقی شد. نظرم این است که ارکستر حتماً از کارهای کلاسیک برای تمرینات بهره ببرد تا استخوان بندی قوی تری پیدا کرده و بتواند کار اصلی خود را هر چه بیشتر با کیفیت بهتری انجام دهد.

هنرمندنیوز؛ کنسرت «سرو آزاد» به آهنگسازی پیمان سلطانی و با اجرای ارکستر ملی ایران قرار است چهارم و پنجم اردیبهشت ماه در تالار وحدت به روی صحنه برود. برای اولین بار با ساختار جدیدی در ارکستر ملی مواجه شده‌ایم که می‌تواند نوید روز‌های درخشانی را برای ارکستر ملی و مخاطبانش به ارمغان بیاورد. مهم ترین اتفاق در سال جدید برای ارکستر ملی حضور رهبری از کشور ارمنستان به نام روبن آساتریان است که با دعوت و پیگیری پیمان سلطانی در کنسرت سرو آزاد حضور و رهبری ارکستر ملی ایران را برعهده دارد. از همین رو گفتگویی با وی داشتیم که در ادامه خواهید خواند:

جناب آساتریان درباره آشنایی‌تان با استاد پیمان سلطانی بگویید؟

حدود یکسال پیش با آقای سلطانی در کنسرواتور ایروان دیداری داشتیم و ایشان تمایل شان را برای همکاری با من عنوان کردند. یک ماه پیش، به صورت غیرمنتظره و البته بسیار خوشحال کننده‌‌ای، آقای سلطانی برای اجرای کنسرت «سرو آزاد» از من دعوت کردند. دیدار ما درباره‌ی مسائل مختلف موسیقی و همچنین ضبط کوارتت زهی ایشان بود. نشست و دیدار نتیجه بخشی داشتیم. در نتیجه من این دعوت را با خوشحالی پذیرفتم. می‌دانستم با شخصی باید همکاری کنم که در مورد موسیقی ملی خود بسیار مسئولیت‌پذیر است و کار را با وسواس بسیارانجام می‌دهد.به دعوت ایشان ۲۸ فروردین ۹۸ به تهران آمدم. البته اولین سفر من به ایران حدود بیست سال پیش بود.

تمرین با ارکستر از همان روز اول آغاز شد. بایستی اذعان کنم با قطعات بسیار زیبا و تنظیماتی صحیح برای ارکستر مواجه شدم. دوازده اثر از ایشان (پیمان سلطانی) با حضور نوازندگان ارکستر و سازهای ایرانی، سه خواننده، سولیست، همخوانان و گروه کر تمرین شد و با خوشحالی اظهار می‌نمایم که فرصتی شد با رهبر گروه کر آقای اوحانیان که از قبل با ایشان آشنایی داشتم نیز همکاری کنم. در مورد کارهای پیمان سلطانی بایستی بگویم که تنظیمات ایشان برای ارکستر بسیار زیبا و درخشنده است. یکی از مسائل حائز اهمیت این است که آهنگساز تا چه حد و به چه نحوی از صدا دهی و رنگ سازهای ارکستر اطلاع داشته باشد و آنها را در کارهایش اعمال نماید که آثار پیمان سلطانی از این حیث بسیار زیبا و خوب است.

در تهران محیط موسیقی حرفه‌ای را شاهد بودیم و پیمان سلطانی را آهنگسازی دیدم که برای موسیقی ملی خود بسیار نگران و مسئولیت پذیر است و به همین دلیل روابط دوستانه ما بسیار سریع شکل گرفت که این خود یکی از عوامل مهم هنرمند در روابط انسان دوستانه است. در این دو روز خودم را وارد دنیای آهنگسازی پیمان سلطانی کرده ام و امید دارم که در تمرینات آتی، ارکستر شکل و کیفیت اصلی خود را به نمایش بگذارد و ماشاهد اجرای خوب و موفقی باشیم. جا دارد که به آهنگساز پیمان سلطانی در مورد کارهای خوبش تبریک بگویم و آرزوی موفقیت برای کارهای آینده‌اش بکنم. در مورد برنامه کنسرت صحبت کردید و اگر امکان ارائه تحلیلی در مورد قطعات برای شنوندگانی خاص بود بنده حاضر بودم که توضیح بیشتر و فنی تری ارائه بدهم.

نظرتان راجع به آثار چیست؟

آنچه باعث مسرت من شد مواجهه با ارکستر ملی‌ خوب و منسجمی بود.

آنچه وظیفه من است، بیشتر در مورد کار برای تمرین جملات موسیقی و آرتیکولاسیون صحیح، دینامیک و ارائه روح اصلی و موضوع قطعات است. به هنر اصیل باید همه جانبه نزدیک شد و برای ارائه صحیح آن به شنونده، کار و تلاش حرفه ای می‌طلبد. بنابراین ارکستر سمفونیک و ملی هر کشوری باید با حمایت و کار مداوم، ‌تلاش برای ارائه‌ی خود داشته باشد و بنده با حضور و کار در روسیه و شهرهایی که دارای ارکستر سمفونیک هستند، بدون مقایسه می‌توانم بگویم که ارکسترهایی ضعیف تر از ارکستر ملی را که در حال حاضر با آنها کار می‌کنم، شاهد بودم. در کشوری مانند ایران که دارای پیشینه فرهنگی بسیار کهن است بنده شاهد نوازنده ها و فضای حرفه ای خاصی بودم که بسیار خوشحال کننده بود اما لازم است در جهت پیشرفت ارکستر، بدون وقفه، کار و تلاش نمود. صادقانه می‌گویم که انتظار دیدن همچین توانایی و کیفیت ِ ارکستری را در ایران نداشتم و می‌توانم بگویم با اینکه این ارکستر ملی نامیده می‌شود، احتمالاً با کار جدی به خوبی قادر به اجرای کارهای کلاسیک هم خواهند بود. دلم می‌خواهد در مورد چند دهه اخیر یعنی پس از فروپاشی شوروی بگویم که ایران و ارمنستان توانستند با هم روابط خوبی برقرار کنند و با خوشحالی باید گفت تعداد زیادی از جوانان ایرانی برای تحصیل در کنسرواتور دولتی ایروان عازم ارمنستان شده اند و این خود دلیل خوبی برای قوی شدن روابط دو کشور است. در حال حاضر دانشجویانی در رشته رهبری ارکستر از ایران نزد بنده مشغول تحصیل هستند و امیدوارم آنها پس از اتمام تحصیلات به ایران بازگردند و شما نتیجه‌ی زحمات و صحبت های بنده را ببینید.

درباره همکاری‌تان با ایران توضیح دهید و  چه پیشنهادی برای ادامه این قبیل همکاری‌ها دارید؟

در طی این سال‌ها با هنرمندان ایرانی بسیاری در ارتباط بوده‌ام و آماده همکاری بیشتری هم هستم. حدود ۲۰ سال پیش کارگردان تلویزیونی ِمریم مقدس به ایروان آمدند و با هم آشنا شدیم و در حدود ۲ ماه موسیقی این سریال را اجرا و ضبط کردم و همچنین کنسرت‌هایی در رابطه با فرهنگ ‌ایرانیان در حالت‌های مختلف در ایروان رهبری کرده‌ام. کارهای حشمت سنجری آهنگساز توانمند ایرانی و کارهای آرام خاچاطوریان را که در مراسمی برای تقدیم به فرهنگ ایرانیان بود اجرا کردم.

شروع این برنامه با اجرای سرودهای ملی ارکستر بود که خود گویای ارتباط فرهنگی زیبایی در زمینه موسیقی است که با حضور سفیر ایران در ارمنستان اجرا شد. من امیدوارم که بتوانند از لحاظ سیاسی نزدیکی دو ملت را بیشتر فراهم آورند. البته ارمنستان کشور کوچکی است اما از نظر سطح آموزش هنر در سطح بالایی قرار دارد و جای بسی خوشحالی است که از کشور بزرگ و همسایه ایران هنرجویان بسیاری به کشور ارمنستان برای آموزش می‌آیند. همچنین آهنگسازان، پیانیست ها، رهبرهای ارکستر و...

امیدوارم که این افراد با ایجاد روابط دوستانه هر چه بیشتر در زمینه فرهنگی دو کشور بکوشند و در ایران در آینده با تأسیس مدارس پرورش هنر در سطح بسیار پیشرفته تری اقدام نمایند.

لطفا راجع به ارکستر و کیفیت آن بفرمایید؟

در مورد ارکستر ملی ایران باید بگویم که بسیار متعجب شدم که بیشتر وقت تمرین ما به جای آموزش و صحبت در زمینه های تکنیکی سازی صرف حرف آنالیز و توضیحات زیباشناختی موسیقی شد. نظرم این است که ارکستر حتماً از کارهای کلاسیک برای تمرینات بهره ببرد تا استخوان بندی قوی تری پیدا کرده و بتواند کار اصلی خود را هر چه بیشتر با کیفیت بهتری انجام دهد. بطور مثال اجرای آثاری از موزارت، بتهوون، برامس، خاچاطوریان و... باعث می‌شود که ارکستر هر چه حرفه ای تر با صدا دهی بهتری وظیفه اصلی خود را که همان اجرای آثار آهنگسازان ایرانی است، انجام دهد. در صحبت‌هایم در بالا به این اشاره کردم که پیش بینی یک اجرای خوب را دارم چرا که شروع بسیار خوبی با اعضای ارکستر داشتم و فکر می‌کنم که پایان خوبی را نیز پیش رو داشته باشم. من به عنوان رهبر ارکستر مانند فرمانده عمل خواهم کرد و باید بگویم تلاش خواهیم کرد تا کنسرت خوبی و ایده آلی برگزار کنیم. اما باید امیدوارانه به روی صحنه رفت و به موفقیت فکر کرد.

ارسال دیدگاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت ارسال دیدگاه خود ابتدا بر روی کادر «من ربات نیستم» کلیک کنید.
پس از تایید، دکمه «ارسال دیدگاه» نمایان خواهد شد که با کلیک بر روی آن می توانید دیدگاه خود را ارسال نمایید..