جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۲۶ آوریل ۲۰۱۹
ویجت ها و آخرین اخبار
تیتر یک و اخبار برگزیده
آخرین اخبار، ویجت ها و جدول ها

یادداشتی کوتاه برای فیلم «جاندار»

جاندار به ابتدایی‌ترین شکل ممکن ساخته شده، موضوعی که در فیلم مطرح می‌شود کپی شلخته‌ای از چند فیلم با همین موضوع است، اما کلیت ساختاری و چیدمان شخصیت‌ها و حتی بده بستان دیالوگ‌ها بر اساس فیلم ابدویک روز شکل گرفته...
جاندار به ابتدایی‌ترین شکل ممکن ساخته شده، موضوعی که در فیلم مطرح می‌شود کپی شلخته‌ای از چند فیلم با همین موضوع است، اما کلیت ساختاری و چیدمان شخصیت‌ها و حتی بده بستان دیالوگ‌ها بر اساس فیلم ابدویک روز شکل گرفته...

افشین علیارجاندار به ابتدایی‌ترین شکل ممکن ساخته شده، موضوعی که در فیلم مطرح می‌شود کپی شلخته‌ای از چند فیلم با همین موضوع است، اما کلیت ساختاری و چیدمان شخصیت‌ها و حتی بده بستان دیالوگ‌ها بر اساس فیلم ابدویک روز شکل گرفته سراسر فیلم پراز دیالوگ میان افراد خانواده رد و بدل می‌شود، جاندار از ایده دچار مشکل است، دو فیلمساز جوان برای ساخت فیلم اول شان به طور مشترک جاندار را کارگردانی کرده اند، جاندار به دلایل کاملا مشخص نتواسنته حتی یک فیلم تلویزیونی باشد، دو فیلمساز با شلوغ کردن موقعیت‌ها تلاش کردند که حفره‌ها را کور کنند اما این حفره‌ها سر باز می‌کنند و مخاطب می‌تواند درک کند که فیلم جاندار بر اساس دیالوگ گویی کارگردانی شده است، یک ملودرامِ موقعیت که در ایجاد موقعیت هم لنگ می‌زند، گره‌ای که در فیلم موجود است آنقدر سست و دمدستی ست که برای مخاطب نمی‌تواند جدی باشد، بوجود آوری دو موقعیت شادی و غم اساسا دیگر در این چنین فیلم‌هایی جواب نمی‌دهد، اینکه یک جوان چاقو در شکم کسی بزند و بعد خانواده قاتل در به درِ رضایت باشند نخ نما شده و پوسیده است، سکانس دادگاه را چند بار در سینمای ایران با همین زاویه‌ها دیده‌ایم؟ دو جوان کارگردان حتی برای این سکانس هم به خودشان زحمت نداده اند که در چیدمان این سکانس دست به نوآوری بزنند، دوربین بلاتکلیف فقط کلوزآپ و مدیوم شات می‌گیرد، دیالوگ‌ها کاملا قابل حدس می‌باشند، واکنش‌ها و حتی ری اکشن‌ها تکراری اند، اینکه پدر دوبار ازدواج کرده چه چیزی را می‌تواند تغییر یا گسترش بدهد؟

کاملا بی منطق است، زن شوهردار برای گرفتن رضایت نزد خواستگار قبلی اش می‌رود جالب است که انگشترش را هم در می‌آورد! آیا این سکانس مشکل شرعی ندارد؟ زن شوهردار به خواستگار قبلی اش از عشق می‌گوید، نامش را اجبار و وظیفه ی خواهری نمی‌شود گذاشت، وظیفه خواهری با خیانت کردن علیه شوهر فرق می‌کند، و چه بد که مادر دختر هم دوست دارد این خیانت رخ بدهد، اساسا نشان دادن این مسائل در سینما فاجعه است و حتی می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد، پدر خانواده منفعل است و تقصیرها پای او نوشته می‌شود نعیم پسر بزرگ خانواده هم مثل پدرش است از زنش جدا شده با پسر خردسالش در خانه پدر زندگی می‌کند، حسین و پدرام امیری نتوانسته‌اند موضوع فیلم شان از درجا زدن نجات بدهند برای همین پایان فیلم آنقدر زودهنگام است که مخاطب باور نمی‌کند، چرا باید جاندار زود و بی حاصل به اتمام برسد؟ مگر می‌شود؟

فیلم جاندار به شدت فیلم کم جان و شلخته است که روی پرده ی سینما لق می‌زند، این فیلم تنها با متکی بودن به بازیگرهایش ساخته شده که البته از هیچ کدام از بازیگران بازی استانداردی نمی‌بینیم.

ارسال دیدگاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت ارسال دیدگاه خود ابتدا بر روی کادر «من ربات نیستم» کلیک کنید.
پس از تایید، دکمه «ارسال دیدگاه» نمایان خواهد شد که با کلیک بر روی آن می توانید دیدگاه خود را ارسال نمایید..