دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ ۲۸ نوامبر ۲۰۲۲
ویجت ها و آخرین اخبار
تیتر یک و اخبار برگزیده
آخرین اخبار، ویجت ها و جدول ها

همایون شجریان در پاسخ به خبرنگار «هنرمندنیوز»

همایون شجریان در پاسخ به خبرنگار هنرمند در مورد گرانی بلیط های کنسرت و ناتوانی بسیاری مردم در تهیه بلیط کنسرت ها و قولی که همایون شجریان در مورد اجرای کنسرت رایگاه برای مردم و اینکه بعد از درگذشت استاد شجریان قرار است کنسرتی با یاد پدر در ایران برگزار کنند گفت: درباره گرانی‌ها به خصوص گرانی بلیت کنسرت چیزی نگویم بهتر است. من سعی می‌کنم در کنسرت‌هایی که در ایران روی صحنه می‌برم، حداقل‌ترین هزینه‌ها را در نظر بگیرم و مشکلی به مشکل مردم اضافه نکنم...
همایون شجریان در پاسخ به خبرنگار هنرمند در مورد گرانی بلیط های کنسرت و ناتوانی بسیاری مردم در تهیه بلیط کنسرت ها و قولی که همایون شجریان در مورد اجرای کنسرت رایگاه برای مردم و اینکه بعد از درگذشت استاد شجریان قرار است کنسرتی با یاد پدر در ایران برگزار کنند گفت: درباره گرانی‌ها به خصوص گرانی بلیت کنسرت چیزی نگویم بهتر است. من سعی می‌کنم در کنسرت‌هایی که در ایران روی صحنه می‌برم، حداقل‌ترین هزینه‌ها را در نظر بگیرم و مشکلی به مشکل مردم اضافه نکنم...

نشست خبری و مراسم رونمایی آلبوم گاه فراموشی با صدای همایون شجریان و آهنگسازی فردین خلعتبری، رضا موسوی مدیر هنری پروژه روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد. در ابتدای برنامه فردین خلعتبری و همایون شجریان به حاضران خوش آمد گفتند. سپس فردین خلعتبری در مورد همکاری خود با همیون شجریان گفت : این چهارمین همکاری من با همایون است. در واقع موسیقی سریال جیران و آلبوم گاه فراموشی سومین و چهارمین همکاری ماست.و کیست که از همکاری با همایون شجریان رضایت نداشته باشد. این اثر مبتنی بر موسیقی است که به نوازندگان خاصی نیاز داشت.این اثر کوارتتتی چهارنفره است و در آن رویکردی داریم که بداهه‌نوازی با یک گونه خاص بخشی از آن است. من  با شیوه و آثار دوتا از نوازندگان آشنا بودم. دونوازنده دیگر هم در کارشان تبحر دارند و اگر نوازندگان دیگری قطعات آلبوم را می‌نواختند، اثر تمبر دیگری پیدا می کرد و آنی نبود که الان هست.

در ائامه نشست همایون شجریان ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران این اثر موسیقایی بیان کرد: این کار هم‌آمیزی از موسیقی ایرانی و موسیقی جز است که نقطه مشترک اثر بداهه پردازی است که فردین خلعتبری آن را با شعر و موسیقی‌هایش ساخته و پرداخته است. این نوع نگرش در تاریخ موسیقی ایرانی در آثار بزرگانی چون «عارف» و «شیدا» پیدا می‌شد که شعر و آهنگ را خود می‌سرودند. شاید فردین عزیز هم در هنگام ساخت این اثر موسیقایی با این نگاهی که گفتم دست به ساخت پروژه زده است.

وی ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند ضبط این آلبوم گفت: آلبوم روند پیچیده‌ای برای ساخت نداشت و چهار نوازنده و یک خواننده در یک تجربه تازه دست به دست هم دادند تا بتوانند اثر قابل قبولی را پیش روی مخاطبان قرار دهند. درباره اجرای زنده این اثر هم باید بگویم که ما قبل از کرونا برنامه‌ریزی زیادی برای برگزاری کنسرت داشتم بنابراین باید ابتدا به برنامه‌های کنسرت‌های پروژه‌های دیگرم فکر کنم و پس از آن برای این پروژه و اجراهای زنده آن اقدام کنم.

همایون شجریان درباره تجربه قبلی همکاری‌اش با فردین خلعتبری در آلبوم «امشب با غزل‌های من بخواب» توضیح داد: من به شخصه از همکاری با فردین خلعتبری در این آلبوم بسیار راضی‌ام و باید بگویم این کار نسبت به کار قبلی‌مان بسیار پخته‌تر و جذاب‌تر است که جا دارد از افشین یداللهی هم یادی کنم که اگر در این آلبوم بود حتماً با او همکاری می‌کردیم. ایده این آلبوم ایده بسیار جالبی است که توانسته شعر و موسیقی را با هم پیش ببرد. این تجربه برای خود من هم جالب توجه بود حتی در جایی ترکیب مفهوم موسیقی و شعر برایم ثقیل بود اما به تدریج کار برای من روان شد و می‌دانم که می‌تواند با مخاطبان ارتباط خوبی برقرار کند. کما اینکه بر این باورم این اثر موسیقایی یکی از با کیفیت ترین کارهایم خواهد بود. پیشنهاد من این است که بیشتر روی فضایی که موسیقی با همراهی شعر ایجاد می‌کند تمرکز کنید و من بر این باورم این کار به گونه‌ای است که مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار می‌گیرد. در ادامه نشست نوبت به پرسش و پاسخ خبرنگاران با همایون شجریان و فردین خلعتبری رسید.

همایون شجریان در پاسخ به خبرنگار هنرمند در مورد گرانی بلیط های کنسرت و ناتوانی بسیاری مردم در تهیه بلیط کنسرت ها و قولی که همایون شجریان در مورد اجرای کنسرت رایگاه برای مردم و اینکه بعد از درگذشت استاد شجریان قرار است کنسرتی با یاد پدر در ایران برگزار کنند گفت: درباره گرانی‌ها به خصوص گرانی بلیت کنسرت چیزی نگویم بهتر است. من سعی می‌کنم در کنسرت‌هایی که در ایران روی صحنه می‌برم، حداقل‌ترین هزینه‌ها را در نظر بگیرم و مشکلی به مشکل مردم اضافه نکنم. متاسفانه گرانی بلیت کنسرت به خیلی از عوامل مانند گران شدن سالن‌های اجرا بستگی دارد. سالن‌های کنسرت در حال حاضر برای هر شب اجرا از کنسرت‌گذار ۲۰۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند که با این حساب و در کنار دیگر هزینه‌ها واقعا اجرای کنسرت به راحتی و با هزینه کم صورت پذیر نیست، اما من همیشه سعی می‌کنم متعادل‌ترین هزینه‌ها را برای بلیت کنسرت در نظر بگیرم.

پس از صحبت‌های شجریان درباره برگزاری کنسرت‌های رایگان بابک ثقفی حامی مالی پروژه گاه فراموشی وعده داد که اگر همایون شجریان و تیم همراهش موافق باشند ما حاضریم در برگزاری کنسرت‌های رایگان همراه گروه اجرایی باشیم و آنها را حمایت کنیم. و ۱۰ شب کنسرت رایگان برگزار کنیم. همایون شجریان در ادامه گفت: سه سال پیش من پیشنهاد دادم که حاضر هستم  کنسرت‌های خیابانی را به صورت رایگان برگزار کنم البته بدون محدودیت و نظارت‌های امنیتی تا تمام افرادی بتوانند در کنسرت های من حضور داشته باشند و الان هم می‌گویم که آماده حمایت از چنین پروژه‌ای هستم. در این مجال خیلی از دوستان گفتند که بیایید و در چند شب کنسرت رایگان برگزار کنید در حالی مد نظر من این نبود برای من مهم این است آن دسته از مخاطبانی که هیچ دسترسی به کنسرت ندارند بتوانند به راحتی و با تعداد بیشتری به تماشای برنامه‌های ما بیایند. این تنها کاری است که از من بر می‌آید و امیدوارم روزی شرایط آن فراهم شود که بتوانم کنسرتی را با تعداد زیادی تماشاگران برگزار کنم. و امیدوارم در ادامه این شرایط فراهم شود و این ۱۰ شب می‌تواند مقدمه‌ای برای اجراهای رایگان برای تمام مردم موسیقی دوست ایران باشد. وی درباره ماجرای کنسرت‌ها به یاد پدر هم گفت: باید بگویم تا به امروز هر آنچه در کنسرت‌های اخیرمان سه اجرا در اروپا و یک کنسرت در دبی برگزار کردیم به یاد پدر و استاد پرویز مشکاتیان بوده و قطعاتی از پدر در آن کنسرت ها خواندم که امیدوارم این روند ادامه پیدا کند و اولین کنسرتم که ۱۰ تیر برگزار میشود را نیز با یاد پدر قرار است اجرا کنم.

در ادامه خبرنگاری از همایون شجریان درباره قطعه‌ای که برای ایران در آخرین کنسرت خود در دبی اجرا کرد و اینکه آیا از صحبت‌های محمد اصفهانی درباره خواننده‌هایی مانند ابراهیم حامدی و شادمهر عقیلی باخبر بود و اجرای قطعه‌ای برای ایران در ادامه آن صحبت‌ها بوده است، پرسید که این خواننده در ادامه توضیح داد: من در جریان اتفاقات بودم و کار درست را با تصمیم خودم انجام دادم و در کنسرت دبی قطعه‌ای با تمام وجودم برای ایران اجرا کردم و این تصمیم کاملا شخصی بود و اینکه هیچ مسئول عربی در اجراها، من را محدود نکرده بود و فکر نکنم دیگر هنرمندان را هم در اجرای قطعه‌ای برای ایران محدود کنند؛ هیچ فشاری در رابطه با اجرای قطعه‌هایی از ایران برای من به شخصه اتفاق نیفتاده بود.

همایون شجریان در جواب سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره اینکه به چه صورتی می‌خواهد عنوان میراث‌داری موسیقی دستگاهی ایرانی و سنتی را حفظ کند، توضیح داد: ما خواننده‌های بسیاری در ایران داریم که می‌توانند میراث‌دار موسیقی سنتی و دستگاهی ایران باشند و من هم در کنار آن‌ها برای موسیقی و هنر ایران تلاش می‌کنم.

وی ادامه داد: تغییر نسلی که در سال‌های پیش رخ داد و تغییر سلیقه موسیقایی و شنیداری مردم ایران درکنار شرایطی که کرونا در فضای موسیقی ایران ایجاد کرده است، باعث شده که دیگر کمتر کسی مخاطب آلبوم‌ها و کاست‌های ۶۰ دقیقه‌ای است.

شجریان درباره اینکه در زمان کرونا تصمیم گرفته بود بیشتر به سمت انتشار تک قطعه برود، گفت: کرونا باعث شد که من هم تک قطعه منتشر کنم و کمتر به فکر تولید آلبوم باشم، به هر حال جامعه ما تغییر کرده است و من هم به عنوان هنرمند سعی می‌کنم خود را با نیاز و تغییر جامعه همراه کنم.

خواننده آلبوم «گاه فراموشی» عنوان کرد: نوع موسیقی‌های که من تولید می‌کنم به موضوع آلبوم و تشنگی من برای تجربه سبک‌ها و فضاهای متفاوت موسیقایی بستگی دارد و فکر می‌کنم دیگر شاهد یک آلبوم کامل سازوآواز از من نباشید؛ همه چیز در دنیای هنر تغییر کرده است.

خبرنگاری دیگر در این نشست خبری درباره نقش فعالیت‌های هنری و وظیفه‌ای که رضا موسوی مدیر هنری این آلبوم برعهده داشت، پرسید و موسوی پاسخ داد: اولین موضوعی که در این آلبوم وجود دارد، این است که من به آلبوم اضافه شدم که در حد توان خودم به آن کمک کنم. هر روز که از همکاری من با همایون شجریان می‌گذشت از شناختی که او از فضای هنر و جلوه‌های بصری دارد، شگفت زده می‌شدم و لازم است بدانید که برخی از ایده‌های تصویری و هنری در این آلبوم، ایده خود همایون شجریان است.

خلعتبری در پاسخ به سوال خبرنگار هنرمند نیوز درباره الهام گرفتن این آلبوم از موسیقی اقوامی توضیح داد:

رویکرد من موسیقی کلاسیک بود این کار مدهای موسیقی مقامی است برای همین میتوانم بگویم از چه منابعی در آن  استفاده شده است.

سپس همایون شجریان درباره نحوه ضبط آلبوم به هنرمندنیوز گفت: مراحل ضبط  این آلبوم به این شکل بود که جلسه ای داشتیم وشعر  ورویداد  رابررسی کردیم وهنرمندان همه جمع شدند ومثل کنسرت ضبط کردیم و هر کدام جدا جدا ماکتی درست کردیم، من آوازم را خواندم صدای خام منو از بین بردند این کار ضبط شد.

وی افزود : کارهای اینچنینی سلایق متفاوتی دارند من مطمئنم که این آلبوم چند رویکرد دارد که ممکن است عده ای از آن خوششان بیاید و عده ای هم نه! پیشنهاد من این است که بیشتر فضایی که موسیقی ایجاد می کند با آن همراه باشیم این کار متفاوتی شده است.

لازم به ذکر است که آلبوم «گاهی فراموشی» با اشعار فردین خلعتبری در هشت قطعه به نام‌های: «در شب بی تو، گاه فراموشی، مشتاق توام، پی در پی، خواب خاکی، با تو مست، نشان، محرم به اسرار» طی حدود دو سال تولید شده است و رامین صدیقی، رضا موسوی، کاوه عابدین و سحر فروزان از دست‌اندرکاران تولید این اثر و بیورن مه‌یر، کلاوس گزینگ، کارلو نیدرهاوزر و فردریک ژیل نوازندگان این اثر بوده‌اند.

این نشست خبری حاشیه های بسیاری هم داشت؛ حامی مالی این برنامه هر چقدر مراسم رونمایی را پُرزرق و برق کرده بود، به همان اندازه هم در برگزاری نشست خبری ضعیف و ناشیانه عمل کرد!

شاید اگر فردین خلعتبری نبود، نشست اصلا برگزار نمی‌شد یا شاید خبرنگاران به نشانه اعتراض نشست را ترک می‌کردند؛ صندلی خبرنگاران با فاصله در لابیِ طبقه دوم تالار وحدت چیده شده بود. وقتی هنرمندان برای شروع نشست وارد شدند و پشت میزِ نشست قرار گرفتند، عکاسان و فیلمبرداران، دوربین‌هایشان را به نزدیک‌ترین جای ممکن به میز نشست منتقل کردند.

حالا خبرنگاران پشتِ فیلمبرداران و عکاسان مانده‌اند و دیواری از دوربین، عکاس و فیلمبردار میانِ خبرنگاران و هنرمندان ایجاد شده است!

این اتفاق با اعتراض خبرنگاران مواجه شد؛ مسئولان برگزاری مستاصل مانده بودند که چه کنند! اینجا بود که فردین خلعتبری به دادشان رسید. خلعتبری از عکاسان و فیلمبرداران خواست تا بنشینند و کارشان را نشسته دنبال کنند. صندلی هم مهیا بود. آنها نشستند و در نهایت، نشست آغاز شد. سال ۱۳۹۸ هم چنین مشکلی برای برگزاری نشست رونمایی از آلبوم «افسانه چشم‌هایت» به وجود آمد؛ مشکلی که آنجا هم از بی‌تجربگیِ برگزارکنندگان نشست نشات می‌گرفت.

 

خبرنگار: رضا پورزارعی

عکاس اختصاصی: علی جزایری

 

تبلیغات

ارسال دیدگاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت ارسال دیدگاه خود ابتدا بر روی کادر «من ربات نیستم» کلیک کنید.
پس از تایید، دکمه «ارسال دیدگاه» نمایان خواهد شد که با کلیک بر روی آن می توانید دیدگاه خود را ارسال نمایید..