درجا زدن صنعت پوشاک؛ کمتر از یک درصد دغدغه لباس ایرانی دارند
- شناسه خبر: 93761
- تاریخ و زمان ارسال: 14 مهر 1404 ساعت 14:25

به گزارش هنرمندنیوز به نقل از مهر، زینب دولتی فعال فرهنگی حوزه حجاب با اشاره به استفاده از عناصر فرهنگی و هنری در طراحی لباسهای تولید گفت: نمیتوان گفت کاملاً به این موضوع بیتوجهی شده است. برخی از کسبوکارها و برندهای طراحی لباس، بهصورت جدی به این مسئله میپردازند، اما هنوز جای کار بسیار زیادی وجود دارد. بهعنوان مثال، اگر حدود ۱۰۰ هزار فعال در حوزه پوشاک در کشور داشته باشیم، شاید تنها ۲۰۰ نفر از آنها دغدغه استفاده از مؤلفههای فرهنگی را داشته باشند. این نسبت بسیار محدود است.
رسانه تخصصی حوزه پوشاک نداریم
وی در پاسخ به این پرسش که چرا اکثر فعالان حوزه پوشاک از عناصر فرهنگی استفاده نمیکنند، گفت: مسئله اینجاست که بهجز بحث حمایتهای مالی و اقتصادی، یک نکته کلیدی وجود دارد و آن ضعف رسانهای در حوزه پوشاک است. ما در کشور رسانه تخصصی برای این حوزه نداریم؛ رسانهای که بتواند ترندسازی داخلی انجام دهد. درحالیکه کشورهایی مانند کره و ترکیه از طریق سریالها و رسانههای خود بهصورت مؤثر مدسازی میکنند. در ایران، تنها در بخش محدودی از سریالهای شبکه خانگی شاهد چنین رویکردی هستیم، اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیدهایم.
فعال صنفی حوزه حجاب با اشاره تأثیر نبود رسانه تخصصی بر تولید انبوه پوشاک گفت: وقتی رسانهای برای ترندسازی بومی وجود نداشته باشد، تولیدکنندگان انبوه به سمت الگوهای جهانی میروند بدون آنکه بومیسازی انجام دهند. در نتیجه، محصولاتشان را بر اساس ترندهای جهانی طراحی و عرضه میکنند. این ضعف رسانهای یکی از دلایل اصلی کمرنگی عناصر فرهنگی در صنعت پوشاک ایران است.
وی افزود: هرچند برخی برندهای ایرانی به استفاده از مؤلفههای فرهنگی در طراحی لباس توجه دارند، اما این روند هنوز فراگیر نشده است. ضعف رسانهای و نبود ترندسازی بومی از مهمترین عوامل کمرنگ بودن این عناصر در صنعت پوشاک کشور محسوب میشوند.
دولتی گفت: اگر ضعف رسانهای حل شود و بتوانیم با حمایت از طراحان خلاق، خروجی کار آنها را پررنگ کنیم، تولیدکنندگان انبوه نیز به سمت الگوبرداری از طرحهای داخلی سوق پیدا خواهند کرد، نه صرفاً تقلید از ترندهای جهانی. این روند نیازمند موجسازی رسانهای و معرفی موفقیتهای طراحی بومی به جامعه است.
