از ابتدای تولید تا پخش جهانی در کنار فیلمساز خواهیم بود
- شناسه خبر: 62473
- تاریخ و زمان ارسال: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۱۰

نشست خبری موسسه اسکای آرت با حضور هادی علیمحمدی مدیرعامل اسکای آرت، مسیح مشهدی تفرشی مدیرعامل آرپا، جواد راهزانی تهیهکننده و مدیر تولید سینما و احسان عباسی بازیگر و کارگردان سینما در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران برگزار شد.
مسیح مشهدی تفرشی مدیرعامل آرپا در سخنان ابتدایی بعد از خیرمقدم به خبرنگاران هنر با اشاره به وضعیتی که کرونا در سه سال گذشته رقم زده است، عنوان کرد: در نشستی که مهمانش، مجریاش و برگزارکنندهاش و در حقیقت، موضوع برنامه همه از جنسِ رسانه باشد، قاعدتا راحتتر میتوانیم در حوزه فرهنگ دیالوگ کنیم که در آن داریم زندگی میکنیم. کمرنگشدن چرخه اقتصاد و فرهنگ بعد از کرونا که در کشور اتفاق افتاد، روزهای سختی را برای اهالی هنر از جمله تئاتر، سینما و موسیقی ایجاد کرد. درست است که در شرایط خوبی نیستیم و داریم این را با گوشت و پوست خودمان لمس میکنیم اما امیدواریم بتوانیم از این دوران گذر کنیم.
تفرشی بیان کرد: فکر میکنم که وقت آن است که به چرخه اقتصادی این حوزه که به واسطه سختیهایی که در این دوران متحمل شد، بپردازیم و آن را رونق دهیم. نباید این ضربالمثل را یادمان برود که «کس نخارد پشت من/ جز ناخنِ انگشتِ من.» اگر ما خودمان کمک نکنیم، نمیتوانیم انتظار داشته باشیم دیگران کمک کنند. برای همین، آرپا با پخش فیلم کوتاه در نرمافزار «پِی پاد»، در خود آرپا و همچنین، آرپانِگار، تلاش میکند تا با مردم ارتباط داشته باشد و به این ضربالمثل «کَس نخارد پشتِ من» جنبه عملی ببخشد، تا با حمایتهای معنوی و مادی مردم ولو اندک، این چرخه دوباره راه بیافتد.
این فعال حوزه دیجیتال در سخنان پایانی خود متذکر شد: اگر روزی هنر فرهنگی این کشور ضعیف یا نابود شود، ما نمیتوانیم گردنِ یک کشور دیگر، یک جناح خاص، یک حاکمیت یا یک دولت بیاندازیم، چون همه ما در قبال این فرهنگ مسئولیم. این فرهنگ حتی در جنگ زنده مانده است. در تاریخ هم در طول جنگهای مختلف و شرایط خاص، این تئاتر، موسیقی، سینما و هنر به دست ما رسیده است که داریم این نشست را برگزار میکنیم. به خودم و همه مردم فرهنگدوست این تذکر را میدهم که برای کمک بیایند و در یک اقدام سهجانبه که دو سمتِ آن، آرپا و اسکای آرت است، این رونق را ایجاد کنند تا ما بتوانیم شعار «انتخابِ درست» را که در آرپا دنبال میکنیم و هدف تیم آرپاست، محقق کنیم.
در ادامه هادی علیمحمدی مدیرعامل اسکای آرت در توضیح کُلی نحوه حمایت اسکای آرت از تولید فیلم کوتاه و مستند بیان کرد: ما سه نفر بودیم که تصمیم گرفتیم در حوزه تولید فیلم کوتاه و مستند ورود کنیم. شروع این حرکت با ساخت فیلم کوتاه و مستند و پایانش با فیلم سینمایی و سریال است. بعد از اینکه تصمیم به انجام این کار گرفتیم، افتخار همکاری با آرپا برای ما در حوزه زیرساخت و همچنین، حوزه تامین سرمایه برای فیلمسازان ایجاد شد.
او عنوان کرد: در اسکای آرت، به نوعی یک اکوسیستم طراحی شده است که از مرحله ابتدای تهیه و تولید تا بحث پخش، انتشار و حضور در جشنوارههای داخلی و بینالمللی در کنار فیلمساز خواهیم بود. همچنین، تلاش ما این است که غیر از اینکه آثار تولیدی ارزش هنری داشته باشند، بتوانیم آثاری را بسازیم که توجیه اقتصادی هم داشته باشند تا ما بتوانیم تمام یا بخشی از هزینه ساخت را برگردانیم. بخشی از این روند بازگشت سرمایه از طریق آرپا و اکران آنلاین آثار بعد از اینکه جشنوارههای فیلمها تمام شد، اتفاق میافتد. بخشی دیگر هم به حضور جهانی آثار برمیگردد تا قسمتی از سرمایه برگردد. تلاش ما در این پروژه، تمرکززدایی است و میخواهیم به این سمت برویم که از همه ظرفیتهای کشور استفاده کنیم. این امکان با مشارکت آرپا فراهم شده است.
در بخش بعدی، تفاهمنامهای بین موسسه اسکای آرت و آرپا با حضور مسیح مشهدی تفرشی مدیرعامل آرپا و هادی علیمحمدی مدیرعامل اسکای آرت منعقد شد.
جواد راهزانی تهیهکننده و مدیر تولید سینما درباره نحوه حمایت اسکای آرت از آثار کوتاه و مستند برای ساخت گفت: بیشتر زندگی ما، سینما و هنر است. دوستی من، احسان عباسی و هادی علیمحمدی به سالهای قبل برمیگردد و تصمیم گرفتیم که بیاییم یک کار نو و جدیدی را در این روزهای عجیب و غریب انجام دهیم، بنابراین اسکای آرت با حمایت شبکه آرپا شروع به فعالیت کرد.
او توضیح داد: اسکای آرت در وهله اول، از تولید فیلمهای کوتاه پشتیبانی میکند. پس از انتشار فراخوان، هنرمندان کارگردان و نویسنده، با مطالعه مراحل و شرایط ثبتنام، فیلمنامههای خودشان را به علاوه رزومه برای ما ارسال میکنند. تا ۱۵ خرداد، مهلت ارسال آثار و ثبتنام است. بعد از موعد نهایی، فیلمنامهها را به همراه چند دوستِ هنرمندِ درجه یک سینما و تئاتر که در اخبار بعدی اعلام میشود، بررسی میکنیم و ۳۶ فیلمنامه انتخاب خواهد شد و از نویسنده و کارگردان فیلمنامههای انتخاب شده برای حضور در یک جلسه پیچینگ دعوت میشود. بعد از پیچینگ، ۱۸ فیلمنامه انتخاب خواهد شد که ۱۲ فیلمنامه اصلی و ۶ فیلمنامه رزرو است. این فیلمنامهها مورد حمایت مالی همزمان اسکای آرت و آرپا برای ساخت قرار میگیرند.
راهزانی بیان کرد: حمایت ما شامل پیش تولید، تولید، پس تولید و پخش و در حقیقت یک حمایت صفر تا صدی است. بعد از ساخت، فیلمها در جشنوارههای داخلی و خارجی حضور پیدا میکنند و بعد از گذشت یک سال، با حمایت آرپا، پخش فیلمها آغاز میشود و در ادامه، جشنوارهای برگزار خواهد شد تا فیلمسازان بیشتر شناخته شوند.
او تصریح کرد: در این پروسه بخشی از هزینه ساخت فیلم را کارگردان متقبل میشود و برای تامین راحتتراین بخش نیز راهکار ما این است که آرپا با شرایطی که برای فیلمساز ایجاد میکند، طی پرداخت تسهیلاتی با شرایط خاص، کارگردانها را یاری میکند تا در ساخت اثر خود نیز سهیم باشند.
احسان عباسی درباره هدف اسکای آرت از این برنامه حمایتی شرح داد: اساسا اسکای آرت میخواهد هر سه ماه یک بار تعدادی فیلم بسازد. در گزینش فیلمنامهها، موضوع خاصی را پیگیری نمیکنیم و موضوع آزاد است. نگاه ما به فیلمنامهها براساس شایستهسالاری، پرداخت مناسب قصه، تسلط کارگردان به موضوع و بکر بودن موضوع است. دلیل ما برای اینکه کارگردان سهمی در ساخت اثر داشته باشد، این است که میخواهیم کارگردان حتما در ساخت اثر مشارکت داشته باشد تا به این صورت که دلِ کارگردان برای اثر بسوزد و به واسطه سرمایهای که آورده است، در این ساخت دخیل باشد. اگر کارگردان نتوانست سهم ۵۰ درصدی مشارکتش را بپردازد، شبکه آرپا تسهیلاتی آسان و سریع را برای آنها فراهم میکند. من چون فیلمسازم، تا حدودی با دغدغههای فیلمسازان کوتاه آشنا هستم و میدانم که یکی از بزرگترین دغدغههای آنها، پخش اثر و تبلیغات فیلم کوتاه است. همه تلاش کارگردان زمانی نتیجه میدهد که اثر در جشنوارهها دیده شود. مجموعه اسکای آرت میتواند این شرایط را فراهم کند و اتفاقات خوب و درخشانی برای آثار بیافتد.
او درباره نحوه برآورد بودجه آثار حمایت شده گفت: برآورد بودجهای که برای آثار تنظیم میشود، تفاهمی هست و با کارگردان این برآورد بودجه انجام میشود تا نسبت به آن برآورد، سهم دو طرف مشخص شود. در پخش فیلمها برای دیده شدن، شبکه آرپا است که امکان دیده شدن را برای آثار خواهد داشت، چون در حالت عادی، ۴ میلیون بیننده دارد و میتوان از این قابلیت برای مجموعه و فیلمسازان استفاده کرد که یک معادله برد-برد خواهد بود.