سریال «نون خ» جای خود را در دل مردم باز کرده است
- شناسه خبر: 11818
- تاریخ و زمان ارسال: ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۵۸

رضا پورزارعی| در این روزهای کرونایی که بیشتر مردم خانه نشین شده اند تلویزیون هم بیکار ننشسته و در حال پخش سریالهای متنوع خود است که مردم را سرگرم کنند. یکی از این سریالها “نون خ”به کارگردانی سعید آقاخانی است که سیزدهمین اثر را در کسوت کارگردانی برای این روزهای سخت آماده کرده و از بیستم فروردین مخاطبان تلویزیون را به مناطق زیبای کردنشین ایران برده است تا مردم با تماشای قصههای آدمهای این خطه و آقای نورالدین خانزاده که با نام آقای “نون خ” معروف شده است در این شبها سرگرم شوند. البته اکثر مردم ایران زمین، نوروز ۹۸ با این آدمها و آقای “نون خ” و دخترانش مرجان، شیرین، روژان و کژال از خطه کردنشین آشنا شدند که هرشب لبخند را به لبهایشان میآورد. گرچه قرار بود آقای “نون خ” ماه رمضان مهمان خانهها شود، اما وقتی شرایط کرونا را دید، زودتر از زمان موعد مهمان خانهها شد تا بینندگان شبکه یک سیما را بخنداند و با قصههای شنیدنی همراه کند.به این بهانه با یکی از اهالی سریال ” نون خ” ادریس که نقش آن را سیروس سپهری بازی میکند نشستیم تا از تجربیاتش از این سریال برای ما بگوید:
خودتان را کامل برای خوانندگان روزنامه هنرمند معرفی میکنید؟
سیروس سپهری هستم متولد کرمانشاه از سال ۱۳۵۸ و در نوجوانی فعالیت هنری خود را زیر نظر استاد شیخی با کارگردانی فرهاد حیاتی در نمایش چوبدستهای ورزیل آغاز و پس از بازی در چندین نمایش افتخار شاگردی استاد هواس پلوک را پیدا و به عنوان بازیگر در جوار ایشان تلمذ کردم که حاصل آن بازی در نمایشهای داخداران،قالسان،شورابساران یه شب مهتاب، کتیبهها،در زوزههای سگان،…و چندین نمایش دیگر بود از آنجا که آثار فوق آیینی سنتی بودند دوست داشتم خود را با بازی در دیگر گونههای نمایشی محک بزنم و به دنبال آن با بازی در نمایش جل پشتها به کارگردانی محمد درند،تفنگی برایc.w وروبلهای نازنین به کارگردانی دوست کار بلدم حسین رحیمی صفحهای دیگر از تجربیات خود را ورق زدم یکی دیگر از اتفاقات خوب زندگی هنری ام آشنایی و همکاری با استاد سید وحید فخر موسوی بود که افتخار بازی در نمایش در قاب ماه را به بنده داد پس از سالها بر آن شدم تا خود را در حوزه کارگردانی به چالش بکشم و نتیجه آن آثاری چون مطرب عشق به نویسندگی کامران شهالیی،همه چیز درباره آقای ف به نویسندگی آرش عباسی مترسکهای جنگی به نویسندگی افشین ناصری جلسه رسمی است به نویسندگی سید جواد معراجی و کهنه سرباز به نویسندگی خودم. همانطور که مستحضر هستید اقتصاد در هنر نمایش دغدغه همیشگی بچههای تئاتره از آن جا که آثار کودک و نوجوان مخاطب بیشتری را به خود اختصاص میدهد و این به معنی درآمد بیشتر میباشد لذا با کمک و هدایت دکتر شهرام کرمی از سال ۸۸ به حوزه کودک و نوجوان هجرت و آنجا بود که معنویات قلبی و عشق خود را در این حوزه دیدم چرا که دنیای بسیار شیرین، پاک و پر از مهربانی را در خود جای داده ما حصل این تالش نمایشهای گلی،گربه،پرنده، آرش کمانگیر و پسرک چوپان،غول غولک، قطرهها،من نمیخوام کالغ باشم،یه گربه یه ماهی،رویای کودکانه و…بود همانطور که میدونید جشنوارهها جزو الینفک تئاتره و بنده نیز با شرکت در این جشنوارهها موفق به دریافت دهها دیپلم افتخار، لوح تقدیر لوح سپاس و چندین تندیس شدم. در طی این مسیر پرپیچ و خم عزیزانی با قلم زیبای شان حقیر را از چشمه جوشان هنر نویسندگی شان سیراب کردند و بر خودم میدانم ضمن قدردانی، از ایشان نام ببرم استاد هواس پلوک، کامران شهالیی،سید جواد معراجی،سید علی مرتضوی فومنی،محسن عظیمی،استاد حسین شیخی و دوست خوش ذوق و کاربلد و آینده دارم حامد مهینی.
تجربه بازی در سریال “نون خ” چگونه بود؟
بنده پیش از این در چندین اثر سینمایی مثل مجرد چهل ساله،آسو،بازیوو و چندین سریالی که شاخصترین آن سریال کیمیا به کارگردانی استاد عزیزم جواد افشار و مجموعه دوربین مخفیهای شوخی با هنرمندان به کارگردانی امیر قهرایی تجربه بازی جلوی دوربین را داشتم ولی سریال “نون خ” شرایط خاص خودش را داشت “نون خ” اثری است که عالوه بر پیش بردن قصه بعضی از فرهنگ و آیین قوم بزرگ کرد، که همراه با جلوههای زیبا از مناطق کردنشینی را به تصویر میکشد،جدا از آن همیشه آرزو داشتم روزی در کنار عزیز دلم سعید آقاخانی کسب تجربه کنم،نون خ این فرصت را به وجود آورد و این مهم را برایم رقم زد.
سختیهای بازی در این سرال چه چیزهای بوده؟
بسیاری از مجموعههای تلویزیونی را میبینم که به خاطر راحتی کار به چند لوکیشن و تعداد محدودی بازیگر اکتفا میکنند، ولی سعید آقاخانی عاشق چالشه و به قول خودش عاشق این سختیهاست، تعدد لوکیشن فاصله گرفتن از لوکیشنهای بسته و داخلی و از همه مهمتر تعداد زیاد بازیگر و اعتماد به بازیگرانی که به قولی چهره نیستند شاخصههای “نون خ” است، فرموده بودید از سختیهای کار بگم فی الواقع بیشترین سختی برای گروه کارگردانی سعید آقاخانی و رفیق دوست داشتنیم مصطفی تنابنده بود که در بدترین شرابط جوی برف و باران و سردی هوا شبانه روز تلاش میکردند علاوه بر وظایف محوله بستری رو فراهم کنند تا بازیگران در کمال آرامش و کمترین دغدغه جلوی دوربین بروند، در نون خ ۱ بنده جراحی گردن و در فصل ۲ درست ۱۵ روز بعد از جراحی دیسک کمر فیلمبرداری شروع شده بود و میبایست تمام توان خودرا بزارم که هم رضایت گروه کارگردانی رو جلب کنم و هم درد ناشی از جراحی رو تحمل کنم و از این بابت از سعید آقاخانی و جناب تنابنده عزیز ممنونم که همیشه رعایت حالم رو میکردند.
برای رسیدن به نقش ادریس چقدر آزادی عمل داشتید و سعید آقاخانی چقدر کمک کرد؟
ببینید قبل از شروع فیلمبرداری چندین جلسه به خواندن فیلمنامه اختصاص میدادیم که بیشتر هدف از آن تحلیل شخصیتها و آشنایی با فضای فیلمنامه بود قبل از برداشت هر سکانس چندین دور تمرین میکردیم تا به قولی دیالوگها به جان شخصیت بشینه بعد جلوی دوربین میرفتیم کارگردان دست ما رو باز گذاشته بود که اگر در طول تمرین بداههای میگفتیم و با فیلمنامه همراه بود اکی کنه و در غیر این صورت نه، سعید اجازه بروز و ظهور خلاقیت را به همه بازیگران داده بود و از این بابت سپاسگزارم.
شما یه تکه کلام در این سریال دارید به نام ” مه لقا خانم ” چه شد به این تکه کلام رسیدید؟
یکی از سوالهای که این روزها علاقمند این سرال از بنده میپرسند این است که “خالق مه لقا خانوم” کیست باید بگویم که در اولین سکانس فصل دو شخصیت نورالدین خانزاده چند سوال از اهالی میپرسد و اهالی با گفتن “مه لقا خانوم” به او پاسخ میدادند در ادامه یک بار به صورت بداهه دیالوگی گفتم و بچهها گفتند مه لقا خانم همه خندیدن سعید و مصطفی تنابنده خوششان آمد و قرار شد به عنوان یک تیکه کلام پرداخت بشه و اینجوری بود که دیالوگ “مه لقا خانم” ماندگار شد و میبینیم که در همه جا مردم از آن استفاده میکنند.
ارتباط مردم کرد زبان با این سرالم چگونه بوده از بازخورد آن اطلاع دارید؟
بگذارید پاسخ سوالتان را اینطوری بدهم از هر هزار کامنتی که برای بنده اومده تنها ۲نفرشون نظر منفی نسبت به کار داشتند که امیدوارم با بخش قسمتهای بعدی نظر اون عزیزان نیز تامین بشه، بقول عزیزی که کامنت گذاشته بود نون خ نقطه عطفی بود در تلویزیون سراسری برای ملت کرد.
این سرالک هم مثل پایتخت میتواند ادامه دار باشد؟
“نون خ” با بهره بردن از یک تیم کاملا حرفهای موفق شد مخاطبان بسیاری را در سراسر کشور پای تلویزیون بکشاند، نظراتی که به ما میرسد حاکی از آن است که “نون خ” جای خود را در دل مردم باز کرده خاصه در این بهار کرونایی این سرالی توانست با نوآوریهای خاص خود در داستان پردازی و همچنین ساختار بصری، موسیقی و بازیهای قابل قبول خنده بر لبان ملت ایران بنشاند لذا از این اثر با بهره گیری از عوامل مذکور قابلیت ساخت چندین فصل را دارد.
شما بیشتر فعالیت خود را در تئاتر به خصوص حوزه تئاتر کودک و نوجوان انجام میدهید با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس فکری برای اجراها کرده اید؟
همان طور که در پاسخ به سوال اول عرض کردم از سال ۸۸ همزمان با فعالیت تصویری به توصیه دوست خوبم دکتر شهرام کرمی فعالیت خود را در حوزه تئاتر کودک و نوجوان آغاز و ضمن آزمون خطا و کسب تجربه پس از به صحنه بردن ۱۲ اثر نمایشی در نهایت((رویایی کودکانه)) آخرین کار حقیر که به معضلات کودکان کار میپرداخت در جشنواره بین المللی همدان موفق به کسب رتبه اول نویسندگی، دوم کارگردانی اول بازیگری زن تقدیر بازیگری مرد و موسیقی اول شد مستحضرید گروه هنری آسو به سرپرستی بنده اقدام به اجاره چندین سال نمایشی کرده بود تا بتواند علاوه بر گروه نمایشی خود دهها گروه نمایشی و موسیقی را تحت پوشش خود قرار دهد تا روابط عمومی آن به سرپرستی سرکار خانم فرشته پرتوی با جذب حداکثری مخاطبان حوزه مدارس چرخ اقتصادی آن را به چرخش در آورد که حداقل امورات زندگی را بگذرانند ولی متاسفانه سال گذشته به دلیل اتفاقات پی درپی و در نهایت کرونا موجب تعطیلی مدارس و ریزش مخاطب در نهایت خالی شدن سالنها شد خانه تئاتر و از معاونت هنری وزارت ارشاد استمداد طلبیدن تا فکری برای هنرمندان حوزههای مختلف کنند که در این شرایط بحرانی شرمنده خانوادهها نباشند.
نظر شما در مورد اجراهای آنلاین تئاتر چیست که گروهها بتوانند کار خود را به اجرا ببرند؟
ضمن سپاس از کسانی که ایده این طرح را دادن و شبانه روز در حال تلاش هستند تا اقدامی برای خانواده تئاتر کند ابتدا باید بدانیم که هدف از اجراهای آن لاین چیست آیا قرار است با توجه به تعطیلی سالنها و عدم حضور مخاطبان، تئاتر را به منزل آنها برد که ارتباط بین تئاتر و تماشاگر قطع نشود و از این طریق کمکهای به گروههایی نمایشی بشود تا آنجا که بنده اطلاع دارم شرایط مالی متولیان آن چنان نیست که بتواند همه گروهها را ساپورت کند لذا این طرح مستلزم حضور اسپانسر در کنار کار است البته نباید از پای ننشست و باید به فکر راهکاری باشیم چرا که این وضعیت بدون شک ماهها طول خواهد کشید.
سخن آخر؟
کلام آخر اینکه دست همه عزیزانی را میبوسم که کمک کردند تا شخصیت ادریس “نون خ” شکل بگیره وسپاس از مردم فهیم ایران خاصه ملت کرد که با صبوری و به تماشای ما مینشینند و با نظرات خودهادی راه ما هستند.