کار کودک هم ممیزی های خودش را دارد!
- شناسه خبر: 19968
- تاریخ و زمان ارسال: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۳:۲۰

هنرمندنیوز: با سینا نورائی، کاگردان تئاتر کودک گفتگویی کوتاه داشته ایم که با هم می خوانیم.
امروز تئاتر کودک در چه جایگاهی قرار دارد و استقبال از آن چگونه است؟
پاسخ به این سوال می تواند به دو بخش تقسیم شود، بخش اول از لحاظ تعدد اجراها است که به دلیل افزایش سالن های نمایشی به ویژه اضافه شدن سالن های خصوصی به بخش نمایش های کودک و نوجوان پیشرفت داشته ایم و موجب افزایش تعداد اجراها شده ولی از لحاظ کیفیت به شدت دچار افت و رکود هستیم، دلیل اصلی این رکود و کیفیت ها به دلیل عدم داشتن متن های درست و متناسب با جهان بینی و تفکر کودک و مخصوصا کیفیت آموزشی بسیار پایین این متن ها است که این نقیصه را می شود با تامل بیشتر در زمینه خلق یک متن و در نتیجه یک اثر نمایشی برطرف کرد.
نوشتن برای کودکان سخت نیست؟
نمایشنامه شنگول و منگول و بزک زنگوله پا را با نگاهی به ادبیات کهن کودک و نوجوان نوشته ام، این نمایش را به صورت موزیکال آماده کرده ام که روی صحنه ببرم، نوشتن برای کودکان به دلیل آموزنده بودن به مراتب سخت تر از بزرگسال است، رعایت اصول ادب و توجه به جنبه های اخلاقی و مخصوصا هویتی برای بچه ها دقت و تامل بیشتری لازم دارد.
کار کودک هم ممیزی می خورد؟
بله، کار کودک هم قطعا ممیزی های خودش را دارد که البته به نظرمن باید باشدف در بعضی از مواقع سخت گیرانه تر از نمایش بزرگسال است که باز هم باید این سختگیری ها وجود داشته باشد ولی براساس علم و براساس درک جهان بینی و موقعیت فرهنگی و آموزشی کودک و نوجوان چون باید یک متن دارای یک سری چارچوب های آموزشی و تعاریف فرهنگی برای کودک و نوجوان باشد تا بتواند بازخورد درست، منطقی و آموزنده ای برای بچه ها داشته باشد.
چرا با سمت کار برای کودکان رفتید؟
طی این پانزده سالی در زمینه تئاتر مشغول هستم در شش سال اخیر به صورت تخصصی و متمرکز درباره نمایش کودک روانشناسی و تحقیق کرده ام و با تحقیق و به خاطر علایق شخصی که خودم نسبت به جهان بینی و تفکر کودکان داشتم وارد این عرصه شدم، دنیای نمایش کودکان و تصویرهای کودکانه را بیشتر از نمایش های بزرگسال می پسندم چون خالص و ناب و تحت هر شرایطی در جهان پر از صداقت قدم می زنند که این جهان را خودشان ساخته اند و خودشان رنگ کرده اند، یک جهان زیبای ذهنی.
در مورد موزیکال بودن کار صحبت کردید، انتخاب موزیک و شکل استفاده از آن بر چه اساس است؟
کار به صورت موزیکال استف نمایش شنگول و منگول و بزک زنگوله پا با موسیقی ایرانی و سازهای ایرانی و به صورت زنده روی صحنه می رود، به این صورت که نوزانده ها همزمان با بازیگران روی صحنه هستند و از لحاظ دیالوگی با هم هم بازی دارند و حتی مشاعره موزیکال خواهند داشت که حتما کودکان می توانند با این نمایش ارتباط خوبی برقرار کنند.
چقدر به جنبه های آموزشی در کارهایتان اهمیت می دهید؟
هسته مرکزی و درون مایه یک اثر نمایشی برای کودک و نوجوان بر پایه آموزش است و یک اثر نمایشی برای گروه سنی کودک و نوجوان باید آموزه های گوناگون و درستی در زمینه های آموزشی و تربیتی برای بچه ها به همراه داشته باشد.
تمرین با بچه ها چقدر با کار کردن با هنرپیشه های یک تئاتر بزرگسال متفاوت است؟
کار کردن با کودک و نوجوان خیلی برای من آرامش بخش و لذت بخش است به این خاطر که فضای ذهنی و دنیای فکری بچه ها را دوست دارم و به آنها عشق می ورزم، بچه ها کاملا با موسیقی با تصویرسازی و با قصه پردازی ارتباط خوبی برقرار می کنند و این ارتباط برقرار کردن می تواند به بهترین شکل برای خلق یک اثر نمایشی کمک کند، تفاوت کار کردن با کودک و نوجوان در مقایسه با نمایش بزرگسال در میزان بکر بودن فکر و میزان باورپذیری و درک بیشتر بچه ها از جهان تخیلی و جهان تصویرسازگونه نمایش دارد و بچه ها می توانند در یک اثر نمایشی به بهترین شکل خلق موقعیت و خلق تصویر کنند.
عباسعلی اسکتی