کرونا بیشترین آسیب را به «تئاتر» زده است
- شناسه خبر: 20069
- تاریخ و زمان ارسال: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۴۵

هنرمندنیوز: با ندا قربانیان گفتگویی کوتاه داشته ایم که با هم می خوانیم.
خانم قربانیان، وضعیت تئاتر را چگونه می بینید؟
متاسفانه امروز تئاتر به مانند سینما به سمت تجاری شدن کشیده شده و از هنری بودن فاصله گرفته است، حضور چهره های سینمایی بدون دانش تئاتری در صحنه های تئاتر به خاطر فروش بیشتر این روزها باعث تاسف و نگرانی است، تئاتر این روزها متاسفانه به سمت تئاتر تجاری کشیده شده و اکثرا برای فروش بالا تمایل به استفاده از چهره های سینمایی بدون قابلیت ها و تواناییهای بازیگری تئاتر دارند که متاسفانه باعث پایین آمدن کیفیت آثار نمایشی شده است.
پس با آمدن هنرپیشه ها به تئاتر موافق نیستید؟
حضور چهره های سینمایی بدون دانش و تجربه کار تئاتر روی صحنه های تئاتر فقط و فقط برای رسیدن به فروش بالا متاسفانه باعث پایین آمدن سطح کیفی کارهایی است که اجرا می شوند و این معظل بزرگ تئاتر این روزهاست.
حسادت بین هنرمندان تا چه حد وجود دارد؟
بسیار زیاد متاسفانه، بنده از این موضوع بسیار ضربه ها خورده ام، کلا همیشه در دنیای تئاتر و سینما متاسفانه وقتی کسی حرکت رو به رشد دارد افرادی هستند که با سنگ اندازی این حرکت را کند می کنند.
در تئاتر دسته کشی وجود دارد؟
در هر شغل و هر کاری این دسته کشی وجود دارد، متاسفانه در سینما بیداد می کند و در تئاتر هم وجود دارد.
تئاتر چقدر در سبد هنری مردم قرار دارد؟
متاسفانه تئاتر هیچ وقت الویت مردم نبوده و نیست، تماشاچیان تئاتر واقعی همیشه محدود و عده کمی هستند که البته این روزها با راه افتادن سالن های خصوصی تئاتر این موضوع رونق بسیار زیاد و بهتری پیدا کرده است.
چه المان هایی در یک اجرا باعث می شود آن را بازی کنید؟
متن خوب، شخصیت پردازی مناسب و گروه بازیگران و کارگردان اثر و مطمئنا باید نقش را دوست داشته باشم.
و چه نمایشنامه ای شما را جذب می کند برای کارگردانی؟
نود و نه درصد متون نوشته خودم را کارگردانی می کنم و در شروع نوشتن سلایق و خواسته هایم در کارگردانی را هم مد نظر قرار می دهم.
تجربه بازی در دو فیلم سینمایی، فضای سینما چقدر نسبت به تئاتر متفاوت است؟
من قبلا هم تجربه کار تصویر زیاد داشته ام، سریال تله فیلم سینمایی و کوتاه، دو فیلم سینمایی اخیر هر دو به کارگردانی هادی رمضانپور بود که کار کردم.
اولویت شما کدام است؟ سینما، تئاتر یا تلویزیون
من بازی در تئاتر و تصویر را دو معقوله کاملا جدا از هم می دانم و به نظر من بسیار متفاوت از هم هستند، هر دو را دوست دارم و الویتی برای من برای انتخاب وجود ندارد بلکه آن نقش بیشتر برای من مهم است که جای کار داشته باشد.
چقدر به ماندگاری در تاریخ هنر ایران فکر می کنید ؟
من فقط به این فکر می کنم که بتوانم اثری را تولید و خلق کنم که در ذهن تماشاچی ماندگار و تاثیر گذار باشد، وقتی اثر خلق شده در ذهن مخاطب هک شود این یعنی موفقیت.
چهره زیبا چقدر در «پیشنهاد نقش» به هنرپیشه تاثیر دارد؟
چهره زیبا؟ مگر تئاتر سالن مد و زیبایی است؟ من هیچ اعتقادی به حضور صرفا چهره های زیبا روی صحنه تئاتر ندارم، بازیگر باید قدرت بازیگری خوبی داشته باشد نه صرفا چهره و فیزیک.
دوست دارید در کنار کدام هنرپیشه بازی کنید ؟
فرقی نمی کند چه کسی، مهم این است که بتوانم در کنار هنرمندان خوب کسب تجربه کنم.
دنیای پرهیاهوی بازیگری برای شما چگونه است؟
من سالهاست که بازی می کنم و تجربه های زیادی در بازیگری دارم و فکر میکنم این دنیای پر هیاهو را خیلی تجربه کرده ام و دیگر جزیی از کار من است.
نقشی بوده در میان فیلم های ایرانی که دوست داشته باشید بازی کنید ؟
بله، یک نقش که خیلی دوست داشتم آن نقش را بازی کرده بودم، نقش آذر گلدره ای در سریال شهرزاد.
بیشتر دوست دارید چه نقش هایی را بازی کنید؟
نقش هایی را دوست دارم بازی کنم که بیشتر از لحاظ حسی درگیرم کند چون من معمولا بازیگر حس هستم نه تکنیک، نقشهای رئال را بیشتر دوست دارم، رها شدن در جریان زندگی.
کارگردان و بازیگر محبوب خارجی شما ؟
فیلم های «فدریکو فلینی» را بسیار دوست دارم و «وودی آلن» بازیگران مورد علاقه ام «جانی دپ» و «ال پاچینو» هستند.
رئاست انجمن نمایش استان کرج. درست میگم؟ کار اجرایی و اداری چه کمکی به فرآیند هنری شما می کند؟
بنده سه سال از سال نود و پنج تا نود و هشت دبیر انجمن نمایش البرز بودم و از سال نود و هشت تا الان مسئولیت ریاست انجمن نمایش استان البرز به بنده محول شد، قطعا مسئولیت بسیار سنگینی است ولی بنده با تمام وجود برای آن وقت گذاشته و تلاش می کنم ولی متاسفانه مشغله کاری زیاد فعالیت های هنری ام را کمی تحت الشعاع قرار داده است.
وضعیت جامعه هنری و فعالیت های هنری را بعد از کرونا چگونه می بینید؟
طبعا کرونا بیشترین آسیب را به فرهنگ و هنر زده مخصوصا هنر تئاتر، تئاتر یک هنر زنده است و نفس زنده تماشاچی را می طلبد و مجازی شدن و تعطیلی های مکرر هنرمندان نمایش را زمین زده است، قطعا بعد از کرونا مدتها طول می کشد تا تئاتر دوباره رونق سابق را بگیرد.
نوشتن کجای دنیای شماست ؟
نوشتن را دوست دارم، چه نمایشنامه، چه داستان و چه شعر، بیشتر اجتماعی می نویسم و شخصیت ها را آنطور که ایده آل و رویای من است خلق می کنم.
از کتابهایی که منتشر کرده اید صحبت کنید و نوشتن کجای زندگی شماست؟
دو کتاب از نمایشنامه های بنده توسط نشر نودا چاپ شده، نمایشنامه ساده با تو با یک ترانه شامل دو نمایشنامه ترانه و دیلان که سال نود و شش به چاپ رسید، نمایش ساده با تو با یک ترانه سال نود و چهار با کسب نه جایزه برتر به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کرد و کتاب نمایشنامه اسکرین شات که سال نود و نه به چاپ رسید، این نمایش سال نود و هشت با کسب هفت جایزه نمایش برگزیده جشنواره رضوی شد و اجرای عموم موفقی شهریور ماه نود و هشت در تالار قشقایی تئاتر شهر تهران داشتیم.
یکی از اشعارتان را به مخاطبان « هنرمند نیوز » تقدیم می کنید؟
می بینی؟ / چقدر گفتمت ساده نباش بانو؟ / می دانم / گناه تو نیست / ساده ترنی نام دنیا قسمت تو شد / نون … دال … الف / انگار مادرت هم می دانست / ناف تو را با سادگی بریدند!
عباسعلی اسکتی