پنج شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۸ ۲۰ فوریه ۲۰۲۰
ویجت ها و آخرین اخبار
تیتر یک و اخبار برگزیده
آخرین اخبار، ویجت ها و جدول ها

قطب الدین صادقی:

قطب الدین صادقی نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به اجرای نمایش های لوکس در تئاتر کشور این جریان را گذرا دانست و عنوان کرد هنرمندان با کمک یکدیگر باید جریان اصیل تئاتر را زنده نگه دارند.
قطب الدین صادقی نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به اجرای نمایش های لوکس در تئاتر کشور این جریان را گذرا دانست و عنوان کرد هنرمندان با کمک یکدیگر باید جریان اصیل تئاتر را زنده نگه دارند.

به گزارش هنرمندنیوز، قطب الدین صادقی داور جشنواره ملی هنرمندان شاهد و ایثارگر در تحلیل کیفیت آثار این جشنواره عنوان کرد: برخی کارهایی که در این جشنواره دیدیم فراتر از گروه های آماتوری بودند و می توانستند با آثار جشنواره تئاتر فجر و برخی نمایش هایی که در تئاتر شهر اجرا می شوند، رقابت کنند و حتی از آنها پیشی بگیرند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به مسیر کلی هنرهای نمایشی و تئاتر کشور و افزایش نمایش های لوکس و گران قیمت گفت: اشاعه و افزایش این نمایش ها به نفع تئاتر کشور نیست چرا که بخش بزرگی از پول و انرژی، توان و خلاقیت تئاتر را به خود اختصاص می دهد و یک فرهنگ تفننی توام با زرق و برق را ترویج می دهد که کم کم معنای تئاتر را از چارچوب همیشگی ش جدا می کند. مخاطب اصلی این تئاترها طبقه نوکیسه و پولدار این روزهای جامعه ما هستند که اتفاقا محافظه کار و انتقادناپذیر هم هستند و این مدل تئاترها محل تفرج و تفریح آنها به حساب می آید. پایگاه اجتماعی این طور تئاترها آن طبقه نوکیسه هستند در حالی که پایگاه اصلی تئاتر در کشور ما به لحاظ مردم‌شناسی طبقه متوسط و نخبگان و دانشجویان هستند که مسایل اجتماعی را مطرح می کنند اما طی اتفاقات اخیر این فضا تضعیف شده است.

صادقی ادامه داد: این روزها صندلی هایی در سالن تئاتر پر می شوند که عموما متعلق به نمایش های پر زرق و برق هستند ولی ما نباید اجازه دهیم چنین فضایی تعمیم یابد. به نظر من باید با ارایه کارهای خوب هنری که عمیقا اجتماعی و انسانی هستند لذت یک تئاتر حرفه ای، متعهد و آگاه را به مخاطبان آن ارایه کنیم. البته من بنای انتقاد از نمایش های لوکس را ندارم چرا که به هرحال عده ای هستند که پول می دهند و به تماشای آنها می نشیند، این ما هستیم که باید از این سو کارهایی ارایه کنیم که جریان اصیل تئاتر را زنده نگه داریم.

این مدرس و کارگردان تئاتر در پایان صحبت هایش متذکر شد: البته معتقدم این فضا، موقتی است و به محض اینکه این جریان اجتماعی تغییر یابد به سرعت نسل این نوع نمایش ها هم برچیده می شود و دوباره رجوع به هنر اصیل و مردمی تئاتر شکل می گیرد. این وضع، وضع رفاه کاذب بعد از سازندگی است که اتفاقا نمونه تاریخی هم دارد. در فرانسه و بین ۲ جنگ هم چنین اتفاقی افتاد و تئاترهای نوکیسه و تجاری و پر زرق و برق رونق گرفتند ولی تعدادی از چهره های اصیل و حرفه ای تئاتر دست به دست هم دادند و جمعی را که آن روزگار به نام «کارتل» شناخته می شد، شکل دادند و به مرور توانستند فضای مردمی و اجتماعی تئاتر را بازگردانند و اگر اروپای امروز چیزی برای عرضه در فضای تئاتر دارد از همان «کارتل» و تلاش های آن جمع نشات گرفته است.

جشنواره ملی تئاتر هنرمندان شاهد و ایثارگر شامگاه چهارشنبه ۱۲ دی به کار خود پایان داد و برگزیدگان خود را معرفی کرد.

 

ارسال دیدگاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت ارسال دیدگاه خود ابتدا بر روی کادر «من ربات نیستم» کلیک کنید.
پس از تایید، دکمه «ارسال دیدگاه» نمایان خواهد شد که با کلیک بر روی آن می توانید دیدگاه خود را ارسال نمایید..