ترکیب فرمگرایانه حروف فارسی در بستری از رنگهای خیال انگیز/ضیافت خیال و وهم، رویا و واقعیت
- شناسه خبر: 42860
- تاریخ و زمان ارسال: ساعت
بهرام مصلح، هنرمند مبدع رشتۀ «فرزنگاری»، متولد سال ۱۳۵۲ در تهران است. وی دارای مدرک دورۀ آزاد گرافیک کلاسهای تخصصی هنر از دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۴ است. مصلح تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ مهندسی متالوژی در سال ۱۳۷۷ در دانشگاه علم و صنعت ایران به پایان رسانده است و از سال ۱۳۷۸ در حوزۀ تخصصی مهندسی و ساخت قطعات خودرو فعالیت داشته است. فعالیت هنری وی نیز از سال ۱۳۷۰ با انجام پروژههای آزاد گرافیک، طراحی تخصصی نشانه، لوگوتایپ و حروف فارسی تا به امروز ادامه داشته است. وی از سال ۱۳۹۲ تجربۀ ساخت آثار دکوراتیو فلزی با ابزار فرز دستی با روش ابداعی «فرزنگاری» را آغاز کرده است و برای نخستین بار، آثار دکوراتیو فرزنگاری خویش را در نمایشگاه معماری و دکوراسیون داخلی «میدکس» در سال ۱۳۹۳ در معرض دید عموم علاقهمندان قرار داده است. مصلح در سال ۱۳۹۸ شرکت در کلاسهای آکادمی تایپوگرافی و خوشنویسی استاد سعید نقاشیان را در کارنامۀ هنری خویش به ثبت رسانده و از همان سال نیز تایپوگرافی و حروفنگاری با فرز را آغاز کرده و ادامه داده است. نمایشگاهی با عنوان «نمایشگاه فرزنگاریهای بهرام مصلح» از ۱۳ اسفندماه سال جاری همه روزه از ساعت ۱۰تا ۱۸ و جمعهها از ساعت ۱۴ تا ۱۸ در گالری شمارۀ ۲ فرهنگسرای نیاوران تهران از آثار این هنرمند خلاق در حال برگزاری است. در این نمایشگاه ۲۳ اثر تجسمی بصورت تابلوهای تخت، برجسته، خط-حجم و آثار ترکیبی با چوب به نمایش گذاشته شده است و همین امر، بهانهای برای گفتگو با این هنرمند شد. با توجه به جدید بودن این سبک از طراحی و ساخت آثار، استقبال خوبی از آن در نمایشگاه شده است. آنچه پیشکش حضور میشود گفتگویی با بهرام مصلح، مبدع روش نوین فرزنگاری در هنر ایران است.
********
بهرام مصلح، هنرمند مبدع رشتۀ «فرزنگاری»، در گفتگو با خبرنگار حوزۀ هنرهای تجسمی روزنامۀ هنرمند، با بیان این که فعالیتهای مهندسی و هنری به تنهایی هرگز او را قانع نمیکرده است، گفت: همواره به جهت پاسخ به نیاز درونیام، به دنبال دستیابی به خلق محصولی ترکیبی بودم و پس از بررسیهای فراوان به ابزار فرز دستی رسیدم و همین ابزار، مرا به سمتوسوی طرح و نقش زدن روی ورقهای فلزی سوق داد. وی در ادامه، با بیان این مفهوم که سایش فرز روی ورق فلزی و برادهبرداری، بافت خاصی به فلز میداده است که در مقابل تغییر زاویۀ نور و یا حرکت بیننده، جلوههای بصری خاصی در فلز ایجاد میکرده است و این جذابیت برای او بسیار زیاد بوده است، افزود: با بالا بردن مهارتهای صنعتی و استفاده از دانش مهندسی متالورژی در ویژگیهای فلزات، در نهایت به آثار هنری و دکوراتیو زیبایی رسیدم. مصلح با اشاره به این امر که استفاده از رنگهای شفاف و اجرای رنگ و فرزکاری بصورت لایهبهلایه، استفاده از ابزارهای مختلف و خاص سایشی و سنگ فرزها با اندازههای مختلف از جمله ویژگیهای است در در آثر فرزنگاری ار آنها استفاده میکند، ادامه داد: با توجه به تجربیاتم در طراحی لوگو تایپ و حروف فارسی، از حدود سال نود و هفت تصمیم گرفتم که از تایپوگرافی و فرم حروف فارسی در آثارم استفاده کنم.
وی با اذعان به این امر که پس از مدت کوتاهی تلاش در کلبیگرافی روی فلز دریافته است که نیاز به یک مرشد و راهنما در امر خوشنویسی برای او، امری بسیار ضروری است، اضافه کرد: در این میان، افتخار آشنایی با استاد بزرگوار دکتر سعید نقاشیان را پیدا کردم و استقبال ایشان از این پروژه، گام برداشتن من را در این مسیر هموارتر کرد و تا امروز نیز از راهنماییها و نظرات گهربار ایشان بهره بردهام. مصلح، طراحیهای این نمایشگاه را برگرفته از سلیقهها و دلمشغولیهای اصلیاش در تایپوگرافی فارسی دانسته و با اذعان به این امر که گفتگو و همنشینی حروف و کلمات در قالب موتیفهای ایرانی، ترکیب بندی های انتزاعی و استفاده از الگوهای طبیعی نیز بر زیباییها و ظرافتهای این نمایشگاه افزوده است، اظهار داشت: استفاده از فلز و ابزارصنعتی-سایشی در خلق آثار تجسمی در دنیای هنرِ ایران و جهان سابقه دارد، اما خوشنویسی با ابزار فرز روی فلز را هنوز در ایران (و شاید جهان) را ندیده ام.
این هنرمند رشتۀ «فرزنگاری»، با بیان این که خلق این آثار، او را با دنیای جدیدی از ارتباط با هنرهای تجسمی و جهانِ اطراف آشنا کرده است، تصریح کرد: هر کسی از زاویه دید خود و با تفکر خود، تعبیر و دیدگاهِ متفاوتی از جهانِ اطراف دارد و در واقع در تغییر زاویۀ دید ما به اجسام است که نظرما به آن سوژه پیدا میشود، در واقع موضوع خود را به ما میتاباند و بدینسان است که میتوانیم بخشی از ماجرا را ببینیم یا نبینیم. وی در همین راستا، با اشاره به این که در تمام این هشت سال، حضور همسرش، خانم منصوره محمدی که کارشناس و مدرس طراحی و نقاشی است، در کنار او همانند یک گوهر گرانبها بوده است، تصریح کرد: همسرم، در کلیه مراحل طراحی و ساخت آثار به ویژه انتخاب و ترکیب رنگ در کنارم بوده و از نظرات ارزشمند او استفاده کردهام. مصلح در پایان خاطر نشان کرد: اگر آفریننده زیبایی ها یاری کند، برای من این مسیر همچنان ادامه دارد تا که قبول و که در نظر آید.
امین کردبچه چنگی